سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۵۶

اخبار

ضرورت اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی در ایام کرونا

بخش پیشگیری دندانپزشکی در ایام کرونا تعطیل نیست وبا رعایت پروتکل های بهداشتی خدمات ارائه می شود تا اقدامات پیشگیرانه و درمان های دندانی جمعیت تحت پوشش به تعویق نیفتد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، دکتر هدی بهرامیان معاون پیشگیری بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران با بیان این مطلب افزود: با توجه به  اینکه  زمان  پایان اپیدمی کرونا مشخص نیست،  توصیه می شود : موارد  پیشگیری از بیماری های دهان ودندان و درمان به موقع آنها  جدی گرفته شود تا از صدمات جبران ناپذیر به دندان ها جلوگیری شود.
 وی توضیح داد: اگر درمراحل اولیه بروزعلایم، مشکلات دندان و لثه ها رفع نشود، باید درمان های سنگین تر، پرهزینه تر و تهاجمی تر برای درمان، لحاظ شود.
بهرامیان  تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری های مربوط  به لثه و دندان ها  حالت  پیشرونده  دارد و  در مواردی  با عامل  ابتلا به بیماری های دیگر همچون بیماری های  قلب و عروق نیز مرتبط است؛ از این رو رعایت بهداشت  دهان ودندان و پیگیری،  پیشگیری و خود مراقبتی  می تواند از پیشرفت سایر بیماری ها جلوگیری کند.
معاون پیشگیری  دندانپزشکی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران افزود: در واحدهای  پیشگیری دندانپزشکی  همه درمانگاه ها همانند بخش پیشگیری  بیمارستان،  پس از تشکیل پرونده ،  شاخص های  دندانی  ولثه ای ، شاخص های ارزیابی  پوسیدگی  دندانی، بیماری های لثه ،بافتهای  پریودنتال و بهداشت  بیمار مورد ارزیابی قرار می گیرد  و برحسب  ارزیابی ریسک بیمار، آموزش مرتبط ارایه می شود. 
 به گفته دکتر بهرامیان  اقدامات  پیشگیرانه واحد پیشگیری ، برای  کودکان نیز پرونده پیشگیری تشکیل می شود و فلوراید تراپی و شیار پوشی برای  دندان آنها انجام می شود، ضمن اینکه طرح غربالگری و فراخوان هر شش ماه نیز در برنامه کاری برای اطفال و نوجوانان  قرار دارد تا سلامت دهان آنها در طول زمان  تحت کنترل  و بررسی قرار گیرد
  دکتر بهرامیان  گفت:  در بررسی های صورت گرفته  از سال 95 تا کنون،  ارایه  خدمات  پیشگیرانه  دندانپزشکی ، سالانه  72  درصد افزایش  داشته  که بررسی های سالانه موجب 34 درصد  کاهش  در خدمات “Endo”  (درمان ریشه)، 51 درصد کاهش در کشیدن دندان ،  14 درصد کاهش  در ترمیم  های دندانی  شده است .
   وی خاطر نشان کرد: درحالی که پذیرش بیماران  و معاینه و مراقبت  در بخش های دندانپزشکی افزایش  یافته است ، اما  خدمات کشیدن دندان و درمان ریشه دندان کاهش کاهش یافته است  که نشان می دهد دندان ها به موقع ترمیم شده اند و  قبل از اینکه دندان به مرحله پوسیدگی کامل برسد و یا اینکه بافت لثه از بین برود، اقدامات درمانی به موقع انجام و با اقدامات پیشگیرانه از پوسیده تر  شدن  دندانها و تخریب آنها جلوگیری شده است از طرفی  با آموزش های  موثر و اقدامات پیشگیرانه به موقع  در سطح اول ، تلاش شده درصدی از جمعیت (بخصوص کودکان) که پوسیدگی دندانی  را  تجربه نکرده  بودند همچنان بدون پوسیدگی  باقی بمانند.
 بهرامیان  گفت:  در سال  97 مراجعین بخش پیشگیری دندانپزشکی ، 20 هزار و 233 نفر  و  مراجعین   سال 98  حدود  21 هزار و  492 نفر بودند  که   روند افزایشی  مراجعه به  این بخش را تایید  می کند.
 وی افزود: در یک  ماه آخر سال 98 به دلیل  شیوع کرونا، روند پذیرش در دندانپزشکی  کاهش یافت  و تعداد مراجعین  در فروردین و اردیهشت  سال 99 به صفر رسید  اما از خرداد ماه امسال، ارایه  خدمات و فراخوان افراد با رعایت  پروتکل ها از سرگرفته شد.
بهرامیان خاطرنشان کرد: طبق فراخوان های شش ماهه، بیمار ملزم  می شود  برای معاینات  پیشگیری مراجعه کند و اقدامات  انجام شده  در پرونده  بیماران  ثبت  و بیمار ملزم  می شود برای معاینات  پیشگیری  در مرکز حضور  داشته باشد و سعی می شود  برای جمعیت تحت پوشش  پرونده  پیشگیری ایجاد شود.
 وی با اشاره به  پروژه الکترونیکی شدن پرونده های پزشکی گفت:  استفاده  از این  نرم افزار که  اولین نرم افزار پیشگیرانه  درکشور است ، این امکان  را  فراهم می کند، هر فرد به صورت دوره ای  از نظر پوسیدگی های دندانی  بررسی و کنترل شود و اطلاعات  مستند از جامعه آماری به ما ارایه دهد.
 به گفته وی  درحال حاضرسعی می شود، کیفیت  وکمیت  خدمات بخش پیشگیری  دندانپزشکی ،  ارتقا داده شود و به زودی  آموزش های مجازی  با  استفاده از امکانات موجود  و ایجاد امکانات جدید  افزایش یابد تا  جمعیت تحت پوشش، بتوانند  از خدمات پیشگیرانه دندانپزشکی  در زمان  شیوع کرونا  نیز بهره مند شوند.

دندانپزشکی
دندانپزشکی
دندانپزشکی

دندانپزشکی

۱ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۴۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید