سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۱۲

اخبار

روز اهدا کننده خون روز جهانی مهربانی و نجات بخشی

خون ماده حیاتی است که به رغم پیشرفت های زیاد پزشکی در دنیا هنوز جایگزینی برای آن وجود ندارد و برای نجات جان بسیاری از بیماران، فرآیند اهدای خون همچنان تنها راه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، دکتر تورج همتی  همتالوژیست بیمارستان فوق تخصصی نفت تهران با بیان اینکه روز جهانی اهداکننده خون در 14 ژوئن در سراسر جهان جشن گرفته می شود تا آگاهی در مورد نیاز به خون و فرآورده های خونی ایمن برای نجات جان افراد افزایش یابد افزود: این روز همچنین فرصتی برای قدردانی از اهداکنندگان داوطلبانه و بدون دستمزد برای اهدای خون نجات بخش است.

اهدای خون  عاملی برای همبستگی بین انسانها
 دکتر همتی  ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، جامعه بین المللی انتقال خون، انجمن بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و اتحادیه بین المللی سازمان های اهداکنندگان خون به اتفاق از سال 2004 میلادی ( 1383) ،14 ژوئن را روز جهانی اهداکننده خون نامگذاری کردند و از همه کشورها خواستند در این روز برای بزرگداشت اهداکنندگان برنامه ریزی کنند. انتخاب این روز به مناسبت تولد پروفسور لنداشتاینر کاشف گروه های خون و برنده جایزه نوبل بود که طب انتقال خون پس از این کشف بزرگ پیشرفت زیادی کرد.
 همچنین لازم به یاد آوری است ، شعار جهانی سال 2022 اهدای خون  عاملی برای همبستگی بین انسانها است.


 اهدای خون چیست ؟
 دکتر همتی توضیح داد: اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به‌طور داوطلبانه و از روی انسان دوستی خون خود را هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به‌منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس از طریق بانک خون به بیماران تزریق می‌شود.
در کشورهای توسعه یافته و اکثر کشورهای در حال توسعه، بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند.
خون و فرآورده های خونی منابع ضروری برای مدیریت موثردر موارد زیر می باشند:
-    زنانی که از خونریزی مرتبط با بارداری و زایمان رنج می برند
-    کودکانی که از کم خونی شدید و سوء تغذیه رنج می برند
-    بیماران مبتلا به اختلالات خون و مغز استخوان
-    اختلالات ارثی هموگلوبین و بیماران نقص ایمنی
-    بیماران ترومایی
-    شرایط اورژانس، بلایا و حوادث
-    بیمارانی که تحت اقدامات پزشکی و جراحی پیشرفته قرار میگیرند

نیاز به خون جهانی است، اما دسترسی به خون ایمن و فرآورده های خونی ایمن برای همه کسانی که به آن نیاز دارند، همیشه فراهم نیست. کمبود خون سالم در بسیاری از کشورها دیده می شود اما در ایران هموطنان عزیز همواره نشان داده اند که با روحیه هم نوع دوستی و مهربانی در هر شرایطی با اهدا خون ذخایر خون کشور را تامین می کنند

 وی با تشکر از اهداکنندگان خون بخصوص اهداء کنندگان مستمر که بدون چشم داشتی خون خود را اهداء می کنند تاکید کرد:  نیاز به اهدای خون در تمام طول سال و همیشگی است، لذا برای حفظ ذخایر و  دسترسی عمومی و به موقع به انتقال خون یک ضرورت است
اهدای خون داوطلبانه بدون دستمزد و صرفاً از روی هم نوع دوستی موجب تقویت همبستگی و انسجام اجتماعی جامعه و ترویج فرهنگ اهداء خون می شود.

 ضرورت مصرف بهینه خون  
 این  هماتولوژیست از متخصصین درخواست کرد:  ارزش معنوی خون را بیشتر در نظر داشته باشند و با مصرف بهینه و به مقدار لازم آن به حفظ منابع محدود خون کمک نمایند تا هرگز بیماری از خون و فرآورده های خونی محروم نشود.
 اتولوگ  روشی  برای  دسترسی به  خون کافی برای بیمار
همچنان که سازمان انتقال خون ایران تاکید می کند توصیه می کنم  استفاده از اتولوگ را در موارد جراحی های الکتیو در نظر داشته باشند و از مزایای انتقال خون اتولوگ غفلت نشود. (اهدای خون اتولوگ زمانی است که خون خود بیمار را قبل یا در طی یک جراحی برنامه ریزی شده گرفته یا جمع آوری می کنید تا در صورت نیاز به بیمار بازگردانده شود. به چنین روشی انتقال خون اتولوگ می گویند. اهدای خون اتولوگ اغلب توصیه می شود زیرا خطر ابتلا به عفونت خونی از خون اهدایی فرد دیگری (آلوژن) را کاهش می دهد و اطمینان می دهد که اگر منابع خونی کمیاب باشد، خون کافی برای بیمار در دسترس خواهد بود.)
۹ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۱۸
تعداد بازدید : ۴۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید