سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۵۱

اخبار

نقش محوری مامایی در سلامت و بهداشت خانواده

رییس بهداشت خانواده مراکز سلامت کارو خانواده بهداشت ودرمان نفت تهران با اعلام اینکه بخش مامایی نقش محوری در سلامت خانواده ایفا می کند گفت: حوزه فعالیت ماماها گسترش یافته است .

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان نفت تهران، محترم فرامرزی به مناسبت روز ماما افزود: در جهان روزانه  بیش از 1600 مادر اثر عوارض بارداری  و زایمان جان خود  را از دست  می دهند و 99 درصد از این موارد در کشورهای درحال توسعه  رخ می دهد.
 وی تاکید کرد: در بسیاری از موارد با ارتقا  سطح سلامت مادران و ارایه  مراقبتهای  به موقع  می توان از آسیب های  مادری پیشگیری  به عمل آورد.
 به گفته  فرامرزی ، در مراکز بهداشتی  درمانی صنعت نفت، مراقبت های جامع شامل  تمام گروه های سنی  می شود که بررسی ومعاینات دوره ای  دختران نوجوان  از سنین 8 تا 18  سال شامل بررسی بلوغ ،آزمایشات روتین ، پرسشنامه  سلامت روان- تغذیه ، فعالیت بدنی،  ارجاع جهت ادیو متری، اپتومتری در صورت  نیاز به ارجاع به سطح تخصصی صورت می گیرد که  مسئولیت  انجام آن به عهده ماما های مراکزسلامت کار و خانواده  است.
 وی توضیح داد: بهداشت  باروری  شامل تنظیم خانواده –آزمایشات روتین مراقبت های قبل از بارداری، درخواست ماموگرافی،دانسیتومتری، و انجام تست پاپ اسمیر نیز انجام می گیرد.
  فرامرزی گفت: ارایه خدمات تخصصی در زمینه کنترل دوران  بارداری، درخواست  آزمایشات ، سوونوگرافی،غربالگری های بررسی وضعیت مادر و جنین و در صورت نیازارجاع به مرکزتخصصی در این واحدها صورت می گیرد.
  وی  ادامه داد: در گروه سنی زنان منوپوز، معاینات دوره ای شامل  بررسی آزمایشات روتین، ماموگرافی، دانسیتو م،آموزش سبک زندگی و تجویزمکمل ها صورت  می پذیرد که حاکی از تلاش  ماماهای مستقر در مراکز است که  برای دستیابی به   اهداف تعیین شده مبنی بر ارایه خدمات حدودا 70 درصدی جامعه پرونده دار تحت پوشش تلاش می کنند.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۱۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید