سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۹

اخبار

توصیه های غذایی برای سلامت زنان

با توجه به هم زمانی روز جهانی غذا با هفته سلامت زنان به سراغ فرنوش رشیدی کارشناس ارشد تغذیه بیمارستان نفت تهران رفتیم تا توصیه های کاربردی سلامتی زنان در پرتال بهداشت ودرمان نفت تهران،اطلاع رسانی شود.

کنترل  وزن  راه  دارد

کنترل وزن و اینکه در وزن ایده آلی باشیم، قطعا خوب است اما نباید رژیم های غیر اصولی لاغری گرفت، یکی از اشتباهاتی که امروزه معمول شده ، کم کردن تعداد وعده های غذایی و حذف یکباره کربوهیدرات ها است که این امر موجب کاهش سوخت و سازبدن می شود و دردراز مدت  فرد را مستعد کم کاری تیرویید می کند به این شکل که  ترشح یکی از هورمون های تیرویید  به نام RT3  درگرسنگی های طولانی مدت و محدودیت کالری، افزایش می یابد و با افزایش آن، ترشح هورمون T3 کاهش می یابد که منجر به متابولیسم پایین می شود.  که نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه فرد رامستعد بیماری کم کاری تیرویید می کند.پس راهکار این است که تعداد وعده های غذایی زیاد شود و کالری مناسب هر فرد طبق مشاوره متخصص تغذیه ارایه شود.
روش تغذیه درست و داشتن تعدد وعده های غذایی  (سه وعده اصلی و سه میان وعده)موجب کاهش وزن، کلسترول وکاهش قند خون افراددیابتی می شود .

 ورزش ، ورزش ، ورزش
   سکون و بی حرکتی علاوه بر اینکه مشکلات چاقی ایجاد می کند، موجب تحلیل عضله ها وتشدید مشکلات دیابت می شود به همین دلیل ، حتما بایدخانم ها برای ورزش و  سلامتی خود وقت بگذارند.
 
 شیریادت نره
 خوردن شیرو لبنیات،بانوان را در درازمدت از دچار شدن به پوکی استخوان نجات می دهد ،خبر خوب دیگر برای  خانم ها این است که تحقیقات ثابت کرده  70 درصد افرادی که روزانه دو واحد لبنیات کم چرب مصرف کرده اند در کنار رعایت دیگرفاکتورها معمولا دچار افزایش وزن نشده اند.

    نه به گوشت قرمز
  درست است که کمبود آهن در بدن زنان ، آنها را دچار کم خونی می کند، اما باید مدنظر داشت که گوشت قرمز تنها منبع  تامین آهن نیست و تحقیقات حاکی از آن است که  مصرف مقادیر زیادگوشت قرمز ریسک سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد، به همین دلیل استفاده از گوشت مرغ و ماهی و حبوبات همراه با ویتامین c بخش قابل توجهی ازآهن مورد نیاز بدن را تامین  می کند. ضمن اینکه  ترکیب حبوبات وغلات اسیدآمینه کامل را برای بدن تامین می کند.نکته دیگراینکه مصرف یک واحد میوه در کنارغذاهای گوشتی توصیه می شود تا از این طریق ،جذب آهن افزایش یابد و این باور که میوه  را در کنار غذا نباید مصرف شود درست نیست.

 از مکمل ها نترسید
 مصرف مکمل های آهن برای کم خونی زنان ضروری است ،اما میزان آن باید براساس آزمایشات cbc و ذخیره آهن (ferritin) تعیین شود البته بهتراست این مکمل با معده خالی صرف شود تا جذب آن بالا برود.
 نکته دیگراینکه آلودگی هوا ونوع پوشش زنان ایرانی باعث شده است که اغلب زنان کشور ما دچار کمبود ویتامین D باشند از همین رو استفاده از مکمل D3 باید در برنامه غذایی  زنان گنجانده شود.
همچنین مصرف اسید فولیک را سه ماه قبل ازبارداری شروع کنند تا ازنقایص لوله عصبی جنین جلوگیر شود .برای تسهیل استفاده اسید فولیک و آهن ترکیب شده اند و مکمل های جدیدی به شکل "فولیکو فر" عرضه شده است که ترکیبی ازفولیک اسید و فروسولفات هستند که برای زنان مفیدتراست.

۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۱۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید