سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۴:۴۰
 

اخبار

اقدامات انجام شده در درمانگاه کرج برای مقابله با کرونا

درمانگاه کرج از نیمه اسفند ماه سال 98 در صف مقابله با کرونا ویروس قرار گرفت . این آمادگی بر اساس دستور العمل های ستاد مدیریت بحران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و دانشگاه علوم پزشکی البرز برای ارایه خدمات درمانی به جمعیت طبی تحت پوشش صورت پذیرفته است .

کرج2

به گزارش پایگاه اطلاع  رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، اقدامات این مرکز با ارسال پیامک های اطلاع رسانی با هدف کاهش مراجعات آغاز شد و متعاقبا فعالیت های کلینیک های درمانی موقتا کاهش یافت و مجموعه درمانگاه  برای آمادگی در مقابله با ویروس کووید 19 متمرکز شد.
استقرار میز تریاژ تنفسی و ارزیابی دمای بدن و ارایه اقلام بهداشتی از قبیل دستکش و ماسک به مراجعین در مبادی ورودی و تشکیل اتاق ایزوله و محل استقرار بیماران با علایم تنفسی  از اولین اقدامات این مرکز بوده است .
از نیمه اسفند  روزانه میانگین 15 بیمار با علایم آنفلوانزا و سرماخوردگی به این مرکز مراجعه  که  تاکنون حداقل 50  نفر علایم ابتلا به ویروس کووید 19 را نشان داده اند که پس از انجام آزمایشات خون و سی تی اسکن ریه  جهت بررسی بیشتر به مراکز طرف قرارداد(بیمارستانهای کمالی و قائم) و بیمارستان های معین دانشگاه علوم پزشکی البرز( امام علی (ع) و کوثر) معرفی شده اند .
انتقال این بیماران با یک دستگاه آمبولانس که به این منظور اختصاص یافته،و با همراهی پرستار اورژانس صورت می گیرد. در عین حال مشخصات و اطلاعات بیمار در فرم های ویژه ثبت می شود و از طریق تلفن و توسط همکاران پرستار(مراقب سلامت) که با هدف پیگیری وضیعت بیماران مبتلا و مشکوک تشکیل شده در دوره چهارده روزه پایش و مراقبت می شود.
هم چنین اطلاعات و آمار فعالیت های شبانه روز این مرکز به تفکیک تعداد مراجعین مبتلا شده به عوارض آنفلوانزا و سرماخوردگی ، موارد مشکوک به کووید 19 و تعداد کل موارد ویزیت روزانه به دفتر مدیریت بحران در بیمارستان مرکزی نفت  و ستاد مدیریت بحران سازمان اعلام می شود .
درمانگاه کرج پانزده هزار جمعیت طبی تحت پوشش درمانی دارد که بیش از نیمی از این تعداد بازنشسته و سالمند هستند. با اعلام آماده باش نیروهای درمانگاه در دوره محدودیت تردد در استان با ارایه خدمات 24 ساعته اورژانس و خدمات پارکلینیک  در خدمت خانواده و کارکنان شریف صنعت نفت بوده است.
از برنامه های دیگر این مرکز، تهیه داروهای بازنشستگان و سالمندان تحت پوشش و تحویل به دفتر نمایندگی صندوق ها در کرج جهت ارسال به منزل آنان بوده است ، این برنامه با همکاری پزشکان خانواده و صندوق های رفاه و باز نشستگی صنعت نفت نمایندگی کرج  انجام می گیرد .
در عین حال پیرو ابلاغیه سازمان مبنی بر راه اندازی سامانه پایش کرونا ، به جهت پایش بیماری کووید 19 در جامعه تحت پوشش سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت( بازنشستگان ، شاغلین وخانواده تحت تکفل) بدین منظور تعداد چهار نفر از همکاران پرستار تحت عنوان مراقب سلامت و یکنفر پزشک عمومی با مسولیت نظارت جهت کار با سامانه معرفی و کار پایش کووید 19 شروع و تا زمان حاضر ادامه دارد.
همچنین تمامی مواردی که به شکل تلفنی وکاغذی پیگیری شده بود در سامانه ثبت و پایش در سامانه مذکور به روز است .
در زمینه  جزوه های آموزشی نیز دو پمفلیت با موضوع پیشگری از ابتلا به کرونا وضرورت حمایت های روانی از مبتلایان ، توسط همکاران این مرکز تهیه و در بین مراجعین توزیع می شود. همچنین کارکنان واحد خدمات ، تحت نظر کارشناسان بهداشت واحد طب صنعتی امور گندزدایی و ضدعفونی محیط و محل تردد بیماران را عهده دار هستند ، این کارکنان زحمتکش در عین حال کمک یار مطمنی برای همکاران اورژانس در نقل و انتقال بیماران محسوب می شوند.
در مناطق عملیاتی تحت پوشش نیز همکاران پرستارصنعتی  مستقر در مراکز اقدامات مرتبط با بیماری کووید 19 را در هماهنگی با  واحد طب صنعتی و درمانگاه کرج مطابق با آخرین دستورالعمل های ارسالی از ستاد سازمان انجام میدهند و امور بازگشت به کار نیروهای شاغل در منطقه نیز توسط پزشک صنعتی بررسی و تایید می شود .

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۲,۵۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید