سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ۰۶:۵۲

اخبار

ارزیابی میزان رضایتمندی بیماران از کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان نفت تهران

جلسه ارزیابی پیاده سازی طرح پایش خدمات مراقبت بیمار محور با هدف بهبود عملکرد بخش های بستری بیمارستان عصر روز شنبه 20 مردادماه در بیمارستان نفت تهران برگزار شد.

دکتر محمد جواد کیان رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران ، در نشست ارزیابی پیاده سازی طرح پایش خدمات مراقبت بیمار محور که با حضور دکتر محمدرضا سروش و تیم همراه ایشان و روسا و مدیران بخش های مختلف بیمارستان  برگزار شد ، مراقبت بیمار محور را یکی از شش محور مطرح شده کیفیت نظام سلامت و یکی از اجزا حیاتی توسعه کیفیت مراقبت عنوان کرد و گفت :  امـروزه این موضوع یـک مسـئله مهم است و دیگر مبنای درمان فقط بر محور پزشک نیست و باید نیازها و خواسته های بیمار هم در اولویت تیم درمان باشد و و بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران با اجرای طرح پیاده سازی سیستم جمع آوری نظرات بیماران بعد از ترخیص به دنبال ارائه خدمات با کیفیت است.

وی افزود : یکی از نکات مهم جلب رضایت بیمار، شناخت نقاط ضعف در خدمت رسانی است ، این طرح از اواخر سال گذشته کلید خورد و در طی هفت ماهه گذشته اجرایی شده و ما در این مدت زمان به نکات مهمی دست پیدا کردیم و توانستیم با مداخله به موقع و سریع موجب افزایش رضایت مندی در جمعیت تحت پوشش شویم.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران ادامه داد : طرح نظرسنجی بیمار توسط پرسشگران خارج از بیمارستان در حال انجام است و مستندات آن بسیار دقیق و شفاف در اختیار ما قرار میگیرد تا بتوانیم در خصوص عملکرد و اهداف خود برنامه ریزی کنیم.

دکتر کیان تصریح کرد: خوشبختانه موارد نارضایتی بسیار محدود و قابل بررسی و رفع بوده، برخی موارد در خصوص بازسازی و تعمیر برخی از بخش ها در داخل بیمارستان بوده که نیاز به زمان دارد و امیدواریم همان طور که بعد از گذشت 7 ماه میزان رضایت مندی بصورت محسوسی بالاتر رفته و بعد از گذشت یکسال از اجرای این طرح شاهد میزان رضایت مندی بیشتری در جمعیت تحت پوشش باشیم.

وی در ادامه گفت : از آنجا که رضایت کارکنان تاثیر به سزایی در کیفیت ارائه خدمات دارد ، بعد از اجرای این طرح حال به دنبال نظرسنجی در بین کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران هستیم که چه میزان از شغل خود راضی هستند تا بتوانیم با شناخت چالش ها و مشکلات در این گروه میزان رضایت مندی آنان را افزایش دهیم تا شاهد افزایش رضایت مندی جمعیت تحت پوشش از خدمات دریافتی باشیم.

در ادامه جلسه دکتر محمدرضا سروش با اشاره به موضوع BEST HOSPITAL   گفت : فاکتورهای زیادی برای معرفی و انتخاب بهترین بیمارستان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بازخوردهای ثبت‌شده از سوی بیماران، نظر ده‌ها هزار متخصص، سطح علمی پزشکان، شیوه خدمت‌رسانی به بیماران، پوشش‌های بیمه‌ای، سطح امکانات و … اشاره کرد که در سه محور کلی تجربه مشتری ، شاخص های کلیدی ( مرگ و میر و بازگشت بیمار و میزان درمان موفق ) و نظر جامعه پزشکی در مورد بیمارستان تقسیم بندی کرد و اجرای ارزیابی کارکنان و رضایت شغلی آنان و یا نظر سنجی بر پایه بیمار محوری میتواند در این سه محور کمک شایانی نمایند.

در پایان این نشست تخصصی علاوه بر ارزیابی داده ها توسط ارزیابان ، مدیران و روسا بیمارستان موضوعات و چالش های خود را مطرح و رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران پاسخ دادند.

گفتنی است طرح پایش خدمات مراقبت بیمار محور ، از روش های نوین شناسایی نقاط قابل بهبود در نظام مراقبت سلامت در کشورهای پیشرفته جهان به شمار می آید که تنها در انگشت شماری از بیمارستان های معتبر پایتخت در حال انجام است و در بیمارستان مرکزی صنعت نفت تهران نیز به مرحله اجرا در آمده است ، در این طرح که بر پایه پرسشنامه معتبری ، به نام پرسشنانه پیکر به انجام می رسد ، کارشناسان مربوط یک هفته تا حداکثر یک ماه پس از ترخیص از بیمارستان با بیمار تماس تلفنی می گیرند و 15 پرسش پرسشنامه پیکر را خواهند پرسید به علاوه در پایان این امکان را می یابید که آزادانه انتقاد ، پیشنهاد و نظرات سازنده را دریافت نمایند.پاسخ های ارائه شده مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و نتایج حاصل از آن تعیین کننده میزان رضایت مندی از خدمات ارائه شده ، نقایص موجود و راه کارهای بهبود و اصلاح موضوع را مشخص میکند.از ویژگی های مهم این طرح رعایت اصل محرمانگی اطلاعات است که حتی کارشناسان پرسشگر با بیمار تماس میگیرند هیچ دسترسی به اطلاعات هویتی ندارند.

خبر تهران 9
خبر تهران 8
خبر تهران 7
خبر تهران 5
خبر تهران 4
خبر تهران 3
خبر تهران 2
خبر تهران 1

۲۲ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۴۴۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید