سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۳۶

اخبار

حواسمان به سلامت سالمندان هست

رئیس مراکز سلامت خانواده بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، از ارایه بسته مراقبتی سلامت سالمندان و خدمات مراقبتی ویژه و مستمر برای سالمندان خبر داد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، دکتر صدیقه سادات قرشی با بیان اینکه سالمندی فرآیندی بیولوژیک است نه یک فرآیندآسیب شناختی، گفت:  از نظر زیست شناختی سالمندی متوقف یا معکوس نمی شود اما مراقبت صحیح می تواند منجر به سالمندی سالم در فرد شود.
وی درباره ارایه خدمات مراقبتی که در بهداشت و سلامت خانواده انجام می شود توضیح داد: سالمندان، شامل کارکنان بازنشسته و خانواده تحت پوشش شاغلین هستند وخدماتی که به آنها  ارایه می شود در غالب بسته مراقبتی سلامت سالمندان تحت نظر وزارت بهداشت است.

  قرشی گفت: مراقبت های لازم در دو حوزه سلامت جسم وسلامت روان،از طریق چکاپ سلامت وغربالگری سالمندان انجام و در سامانه سینا ثبت و در درمانگاه های سلامت خانواده پیگیری می شود.

  به گفته وی، خدمات مراقبت سلامت سالمندان در واحد پزشک خانواده شامل:تعیین میزان فشار خون،ارزیابی بیماری های قلبی،ارزیابی دیابت،ارزیابی BMI، ارزیابی بینایی و شنوایی ،ارزیابی افسردگی،خواب، پوکی استخوان،بی اختیاری ادرار، دمانس،عدم تعادل و سقوط و سل است.
همچنین برای سالمندان، ارزیابی  وزن وقد، فشار خون  و بیماری های مزمن، بیماری قلبی و بیماری های عفونی غیرواگیر ومشکلات جسمی و سلامت روان با پرسشنامه  های مربوطه بررسی می شوند و کنترل های ویژه سالمندان نیز در مراکز درمانی ارائه می شود.
 قرشی تشریح کرد: تست،آموزش مراقبت از خود،مشاوره خانواده، مشاوره خانواده آنلاین،مشاوره فردی طب پیشگیری،خدمات درمانی در منزل، تست افسردگی،تست حافظه، آزمون های شناختی بسته سلامت روان سالمندان را در بر می گیرد.
رئیس مراکز سلامت خانواده تصریح کرد: ریسک فاکتورهای مثل افتادن های مکرر سالمندان، ارزیابی  اختلالات حافظه برای شناسایی زودتر اختلالات مربوط به آلزایمر، مدیریت بیماران پلی فارماسی ( بیمارانی که داروهای متعددی مصرف می کنند) از طریق پزشک خانواده که در جریان بیماری فرد است صورت می گیرد و از این طریق، پزشک خانواده داروها را کنترل و توصیه لازم را به فرد وخانواده می کند
 وی گفت: از آزمایشاتی  که برای سالمندان انجام می شود می توان به آزمایشات  مربوط به پوکی استخوان اشاره کرد که تا سن 70سالگی از  افراد تحت پوشش این تست گرفته می شود.
 قرشی هدف از ارائه خدمات ویژه به به سالمندان را مدیریت سلامت و افزایش کیفیت زندگی عنوان کرد وگفت: حمایت عاطفی،کنترل سلامتی بیماری مزمن و پیشگیری از شکستگی مفاصل و کمک به فرد و خانواده بسته سلامتی سالمندان را شامل می شود.
بر اساس آمار ارایه شده نزدیک به 14 هزار و 27 نفر، سالمندان بالای 60 سال شامل بازنشستگان و خانواده تحت پوشش شاغلین سیستم تحت پوشش هستند که 7 هزار و499 نفراز آنها مرد و 6 هزارو 528 نفر  زن هستند.

۱۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۶۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید