سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۱۰

اخبار

تاکید بر مشاوره و مراقبت های دارویی بیماران با حضور داروساز بالینی

حضور داروساز بالینی، امکان مشاوره و مراقبت های دارویی را ، برای مراجعین سرپایی به کلینیک مراقبتهای دارویی و بیماران بستری در بیمارستان نفت تهران فراهم کرده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، دکتر پروا پایدار متخصص فارماکوتراپی بیمارستان نفت تهران، با  اعلام این مطلب  گفت: تلفیق دارویی و مشاوره های فارماکوتراپی در تمام بخش ها برای بیماران بستری در بیمارستان نفت تهران انجام می شود.
  دکتر پایدار  افزود:  برای  بررسی و مشاوره های دارویی مراجعین،  تداخلات دارو- دارو، تداخل  دارو - غذا  و تداخل دارو- تست های آزمایشگاهی بررسی می شود.
وی افزود: در بخش های ویژه و سایر بخش ها، از نظر  تنظیم  دوز کلیوی و کبدی  داروها ، تغذیه وریدی، مدیریت عوارض جانبی داروها، ارزیابی مصرف منطقی داروها (آلبومین، IVIG ،کلسیم گلوکونات، گلایکوفوس و....) به بیماران خدمات ارائه می شود.
  این داروسازی بالینی  تاکید کرد: مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها  بخصوص آنتی بیوتیک های استواردشیپ ، مشاوره دارویی برای گروه های خاص از جمله زنان باردار و شیرده،  سالمندان و کودکان از سایر موارد مشاوره های فارماکوتراپی است.
پایدار توضیح داد: تنظیم آب و الکترولیت بیمار، ارزیابی فارماکوکینتیک داروها  ازجمله  داروهایی  مثل ونکومایسین، دیگوکسین، سدیم والپروات، فنی توئین، کاربامازپین  از مواردی است که در مشاوره های دارویی بیمارستان  نفت تهران مدنظر قرار می گیرد.
  متخصص فارماکوتراپی بیمارستان نفت تهران  افزود: برای مراجعین به کلینیک نیز، داروهای مصرفی بیماران در کلینیک مشاوره و مراقبت های دارویی (MTM) بیمارستان نفت  بررسی می شود. مراجعین به هنگام مراجعه آزمایشات اخیر و لیست داروهای مصرفی و فراورده های گیاهی را به همراه داشته باشند.

داروسازی بالینی(Clinical Pharmacy)  به عنوان شاخه ای تخصصی از علم داروسازی است که در ارتباط با استفاده ایمن، مناسب، منطقی و اقتصادی داروها می باشد و در بالین کمک می‌کند تا بیماران بیشترین نفع ممکن و در عین حال کمترین خطر و آسیب را از داروهای خود داشته باشند. رسالت اصلی این رشته ارتقاء مصرف صحیح و منطقی داروها و کمک به بهبود نتایج و پیامد های درمانی در بیماران و "مصرف بهینه دارو" یا به عبارتی جایگزین کردن داروهای تجویز شده با داروهای بهتر، کاهش مصرف اقلام دارویی، تغییر مقادیر مصرف دارو است.

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۷۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید