سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۱۴

اخبار

در دوران کرونا اهدای عضو به بیماران لیست انتظار نصف شد

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت:پاندمی کرونا، آمار اهدای عضو را درکشور کاهش داد به نحوی که اهدای عضو نصف شد و مرگ و میر بیماران لیست انتظاربه دو برابر رسید.
دکتر کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت وگوی اختصاصی با  سایت خبری بیمارستان نفت تهران، توضیح داد:  با توجه به اینکه در دوران کرونا  تعداد زیادی از کادر درمان  وامکانات بیمارستان ها  در زمینه تخت  و تجهیزات  و فضا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت و از سویی روند  اثبات اینکه فرد مرگ مغزی شده مبتلا به کرونا نبوده است  به سادگی امکان پذیر نبود، عمل اهدای عضو کاهش یافت وشاخص اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر از14.3به 7.3رسید.
 وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ آمار اهدای عضو دوباره بالا رفت و به حدود 10.7رسید گفت:   رتبه ایران  دراهدای عضو در جهان  31  و در آسیا رتبه اول  است و البته هنوز امکان برگشتن به رتبه قابل قبول، قبل از دوران کرونا وجود دارد.
دکتر نجفی‌زاده  توضیح داد:  بیش از ۲۵ هزار نفر در فهرست پیوند عضو قرار دارند و قبل از دوران کرونا روزی ۷ تا ۱۰ نفر از این تعداد به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کردند؛  در حال حاضر  به دلیل کاهش  اهدای عضو، مرگ بیمارانی که در لیست انتظار پیوندعضو بودند دو برابر شده است.
 وی تشریح کرد:  در حال حاضر  5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور داریم  که  نصف این افراد  قابلیت اهدای عضو دارند   که حدود  3 هزار نفر را در برمی گیرد  که متاسفانه  حدود  یک سوم از این افراد  به اهدای عضو می رسند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان  برگشت به زندگی برای فرد مرگ مغزی شده وجود دارد گفت: خیر زیرا مرگ‌مغزی درواقع تخریب سلول‌های مغزی است، به‌طوری که سلول‌های مغز به ماده‌ای بدون شکل و متعفن تبدیل می شوند که وقتی فرد به این مرحله می رسد معمولا پزشک مرگ قطعی را اعلام می‌کند.
 با این حال، در بسیاری از مرگ‌های مغزی قلب همچنان به تپش‌های خود ادامه می‌دهد که به دلیل خاصیت اتوماتیک‌وار قلب است  و قسمت کوچکی از قلب می‌تواند مثل خازن، امواج الکتریکی را در خودش ذخیره کند و تا هشت دقیقه بدون اکسیژن نیز به تپش خودش ادامه دهد. وقتی در این زمان طلایی  به فرد اکسیژن رسانی مصنوعی  انجام شود قلب فرد فوت شده می تواند چند روز تپش داشته باشد.
 دکتر نجفی  افزود:  امکان زنده نگه داشتن  قلب و دیگر اعضا برای همیشه  وجود نداد زیرا سمومی  که از مغز منتشر می شود  موجب می شود که حداکثر بتوانیم دوهفته  قلب را نگه داریم  و همینطورهرچه زمان بگذرد  تعداداعضای کمتری از فرد فوت شده قابل استفاده خواهد بود.
 به گفته وی  در لحظه اول  مرگ مغزی  8 عضوفرد فوت شده قابل اهدا است  که در صورت تاخیر و عدم رضایت خانواده ، روز دوم، ممکن است دو عضو  قابل  استفاده باشد، از این رو باید تلاش شود  این اعضای ارزشمند  انسانی که سالم هستند  به موقع به  بیماران  اهدا و پیوند شوند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: علاوه بر فرهنگسازی  و افزایش اطلاعات مردم در زمینه فرد مرگ مغزی شده نیاز به  اقدامات قانونی نیز وجود دارد که  در این زمینه می توان به اقداماتی چون  درج  نشان اهدای عضو بر روی  کارت گواهینامه، کارت ملی ، کارت بیمه  و پایان خدمت اشاره کرد  که هیات دولت  این موضوع رو در سال 1400 پذیرفت  وپیگیری های لازم برای انجام مراحل اجرایی آن انجام می شود.
 دکتر نجفی با توجه به نقش اهدای عضو و امکان حیات دوباره به افراد  گفت: امیدوارم در کشور نه  عضو سالمی هدر شود و نه فردی  در لیست انتظار فوت کند .
 دستیابی به این مهم به فرهنگسازی  و دوری از شایعات نیاز دارد  به نحوی که  افراد نباید  شایعاتی چون فروش قلب و کبد که چندی پیش در فضای مجازی  منتشر شده بود را باور کنند زیرا این  ویدئو ها غیر واقعی هستند و تنها  عضوی که خرید و فروش می شود کلیه است که انجمن  اهدای عضوایرانیان هیچ نقشی در آن ندارد.
۲ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۳۳
تعداد بازدید : ۲۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید