سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۵۸

اخبار

انفورماتیک پشتیبان پزشکی در ایام کرونا

در دنیای دیجیتال امروز بعضی از داشته ها و امکانات ، چنان عادی شده است که بعضا فراموش می کنیم که تعداد قابل توجهی از افراد برای برقراری آنها تلاش می کنند ، یکی از این امکانات که تقریبا همه برای انجام وظایف شغلی به آنها وابسته ایم ، استفاده از اینترنت، پورتال داخلی،سیستمهای کامپیوتری است که هم از بعد نرم افزاری و هم سخت افزاری تلاش زیادی برای به روز بودن و خدمات دهی می طلبد.

در همین راستا،در یک  مرکز بهداشتی درمانی  با وسعت بیمارستان  نفت تهران، به موجب استفاده از سیستم اطلاعاتی  پیشرفته  بهداشتی – درمانی  در مدیریت  مناسبت های مختلف و گسترده  واحد های  درمانی، وجود یک واحد انفورماتیک  قوی و کارآمد نیازاست ،تا بتوان یک چنین  طبقه گسترده ای از خدمات  نرم افزار وسخت افزاری  را برای  فرآیندهای  درمانی  تهیه و راه اندازی نمایند.
در این میان  در بحبوحه بحرانی  مانند کرونا ، فعالیت های  گروه انفورماتیک بیش از پیش اهمیت پیدا کرد که بخشی از اقدامات  انجام  شده در دوران کرونا،  از زبان  ابوالفضل بیات  رییس بخش  انفورماتیک  بیمارستان نفت تهران  مطرح شده است.

 - لطفا  درباره  گستردگی  فعالیت  واحد  انفورماتیک  در بهداشت و درمان صنعت نفت تهران  بفرمایید؟

 امروزه  بیشتر فعالیت های  بخش درمان و بخش اداری  وابسته به  واحد انفورماتیک است به عنوان مثال  در بخش  درمانی ،   از بدو  ورود بیمار برای  پذیرش، آزمایش ،  بخش تصویر برداری،  ثبت دارو ، اتاق عمل  ، بیمه  و درمان غیر مستقیم با اختلال در سیستم   کامپوتری و  شبکه، دچار مشکل می شوند و بعضا امکان خدمات دهی  به بیمار را از دست می دهند.
 همچنین  در بخش اداری نیز به محض  قطع   شبکه  و مشکل   در  سیستم های کامپیوتری،  بخش زیادی از  نامه نگاری ها وفعالیت های امور اداری با مشکل مواجه می شود به همین دلیل  در واحد انفورماتیک  همیشه باید آمادگی حل بحران وجود داشته باشد.
  - در بحران کرونا  چه مسایلی برای  واحد  انفورماتیک  ایجاد  شد؟
 در مرحله اول ، با راه اندازی   بخش تریاژ خاکستری،  اورژانس خاکستری و ایجاد آزمایشگاه موقت در تریاژ خاکستری و همچنین ایجاد بخش کرونا و جابجایی  سیستم های بخش به  مکان دیگر از اقداماتی بود که در بحران کرونا باید در  مدت 24 ساعت  انجام می شد که خوشبختانه  آماده سازی،  کابل  کشی و راه اندازی شبکه  و استقرار سیستم ها  در زمان تعیین شده به سرانجام رسید.
 همچنین  جابجایی بخش  شیمی درمانی  به “post ccu”  و ایجاد بخش  پشتیبانی کرونا  که  با همکاری  همکاران ما در کارگاه  زیر مجموعه  مهندسی هستند ، نمونه هایی از  اقدامات انجام شده در دوران کرونا هستند .
 در مرحله بعد،  پشتیبانی  از سایت  غربالگری  و پایش  کرونا  در بیمارستان و طب صنعتی، پشتیبانی و تامین و آماده سازی تجهیزات برای  واحد پاسخگویی و پیگیری درمان  (سامانه  1519 )  وهمچنین  راه اندازی ویدیو کنفرانس ها  برای برگزاری جلسات نیز در دوران کرونا  ضرورتی است که برای اجرایی شدن آن، واحد انفورماتیک با تمام محدودیت ها با توجه به  نیروی انسانی  مجرب خود، به نحو مطلوب انجام می دهد.

 -روند اجرای کار به چه شکلی  است  و آیا نتیجه رضایت بخش  بود ؟

 ابتدا با هماهنگی و همکاری  ستاد بهداشت ودرمان صنعت نفت،  4 دستگاه   دوربین "وب کم"   تامین شد  و  این  "وب کم"  ها در سالن جلسات بیمارستان نفت،  اتاق رییس بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران،  واحد طب صنعتی  ودفتر رییس بیمارستان  نفت  نصب شد  و خوشبختانه برگزاری جلسلت نیز به خوبی برگزار شد و با توجه به اینکه برگزاری جلسات به شکل ویدئو  کنفرانس  کاهش هزینه ها را در پی دارد ،احتمال اینکه  پس از بحران کرونا نیز تعداد قابل توجهی  از جلسات به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شود وجود دارد.
 -چه جلساتی به  شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد؟

 جلسه کمیسیون  که  در این  جلسه ارتباط با  مشهد، اصفهان، آغاجاری  برقرار شد و همچنین  جلسه دکتر بهزادی ریس بهداشت ودرمان صنعت نفت با روسای  ستاد و سایر مناطق  بهداشت و درمان و  نشست  با  مسئولین سازمان بازنشستگی  صنعت نفت  و همچنین برگزاری دوره آموزشی مربوط به کرونا  که  دکتر شهرامی رییس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نفت با اهواز و دیگر مناطق  داشتند  ، نمونه هایی از  جلسات ویدئو کنفرانسی در بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران است.

 -مشکلات و نقاط قوت بخش انفورماتیک چیست؟

  مشکلات اصلی بخش  انفورماتیک، از سویی تحریم های  خارجی و از سوی دیگر  دستور وزات نفت  در مورد ممنوعیت خرید تجهیزات کامپیوتری است که  تامین  قطعات  اصلی و استاندارد  و مورد نیاز  را  در این بخش با مشکل مواجه کرده است.

 - و نقاط قوت ؟

 حضور 9 نیروی  فعال و  متخصص  که  امور مربوط به شبکه، سخت افزار، نرم افزار و “HIS” را انجام می دهند  و در هنگام وقوع  بحران کرونا،  همکاران در واحد انفورماتیک  تلاش کردند،  در امور کادر درمان  وقفه ای ایجاد نشود.

انفورماتیک

۱۱ اَمرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۲۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید