سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۶

اخبار

فیزیوتراپی و توانبخشی بخش مهمی از زنجیره درمان

روز دوم مرداد به پاس زحمات تلاشگران بخشی از جامعه پزشکی که نقش موثری در درمان بیماری‌ها ، اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی دارند روز فیزیوتراپ نامگذاری شده است.

  تخصص فیزیوتراپ ها ، کاهش دردهای عضلانی و مفصلی، تسریع ترمیم بافتی، بهبود  دامنه حرکتی (ROM) مفاصل،جلوگیری از ضعف و آتروفی عضلانی، بهبود فعالیت دستگاه تنفسی ،افزایش کارایی دستگاه قلبی-عروقی  را برای بیماران به ارمغان آورده است.
   به مناسبت روز فیزیوتراپ ، به  بخش فیزیوتراپی در بیمارستان نفت تهران  رفته ایم  که زیرمجموعه واحد توان بخشی وطب فیزیکی  بیمارستان است  و اگرچه این بخش  درحال حاضر، برون سپاری شده ،  اما نظر سنجی ونظارت دقیق مدیریت مجموعه  موجب شده است  که از عملکرد این بخش ،رضایت نسبی در میان بیماران وجود داشته باشد  و تعدادی  از بیماران که تاثیر مثبت  فیزیوتراپی  را دردستیابی به سلامتی  خود مشاهده کرده اند، در ایام کرونا نیز  همچنان برای دریافت خدمات  فیزیوتراپی  وتوان بخشی به این بخش مراجعه  کنند.

مجیب بیرجندی
 دکترمجیب بیرجندی  رییس بخش  توان بخشی و طب فیزیکی بیمارستان نفت تهران  با  تقسیم بندی فعالیت های این مجموعه به  طب فیزیکی ، فیزیوتراپی، کاردرمانی ، گفتار درمانی، و توان بخشی قلب گفت:  فیزیوتراپی نیز در گروه  مجموعه اقداماتی  است  که  کمک زیادی به  بهبود  بیماری های مزمن  عضلانی و اسکلتی و افزایش کارایی  بیمار می کند و به دلیل  امکانات و تجهیزات مناسب  واستفاده از کارشناسان خبره فیزیوتراپی  ، تعداد قابل توجهی از مراجعین به  بخش  توان بخشی را به خود اختصاص داده است.
وی گفت:   قبل از شیوع کرونا،  روزانه  180  تا 200 بیمار سرپایی و 20 بیمار بستری  در بیمارستان در دوشیفت صبح و عصر  از خدمات فیزیوتراپی استفاده می کردند که  در حال حاضر  این تعداد به زیر 50 نفر رسیده است.
 بنا به گفته  یکی از کارشناسان  بخش فیزیوتراپی ، در این بخش فیزیو تراپ ها با  به کارگیری دانش و مهارت خود، در رفع عوامل دردناک و محدودیت های حرکتی به بیماران کمک می کنند.
 وی افزود:  استفاده از شیوه های متفاوت درمانی برای بازیابی و به حداکثر رساندن پتانسیل حرکت، کمک به شیوه  درست  حرکت ها و برنامه های تمرینی، آموزش منحصر به فرد بیمار، درمان آسیب های ورزشی، آموزش فعالیت های بی خطر، استقلال هرچه سریع تر بیمار در برگشت به فعالیت های روزمره پس از اعمال جراحی  ورفع  مشکلات ارتوپدی، از فعالیت های  6 کارشناس فیزیوتراپی  در  این مرکزاست .


.......
 بخش بازتوانی قلبی
 وجود تجهیزات ونیروهای متخصص ، واحد  بازتوانی قلبی را به یک بخش ویژه دربیمارستان نفت تهران  تبدیل کرده است  که تنها بخش بازتوانی قلبی در مراکز درمانی صنعت نفت و از معدود  مراکز درمانی شهر تهران  است که  خدمات  بازتوانی قلبی را در سطح بالایی ارایه می کند.
 
با توجه به اهمیت  انجام بازتوانی برای بیماران بعد از عمل قلب باز جمشید مرادی  مسول این بخش،   گفت:  با انجام اقدامات و برنامه های بخش بازتوانی،  توانایی فرد می تواند به قبل از دوران عمل  قلب برگردد.  از این رو  باید  درمان  بازتوانی قلبی جدی گرفته شود   زیرا با انجام بازتوانی،  مشکلات خواب، تنفس و حرکتی  در بیماران بطور قابل ملاحظه ای  بهبود می یابد .
 وی با اشاره به سابقه ده ساله  واحد توانبخشی قلبی گفت:  بیمارانی که  عمل قلب باز، تعویض دریچه ، واستند گذاری  قلب داشته اند  برای بازتوانی قلب به این مرکز ارجاع می شوند.
 وی تاکید کرد: تعداد جلسات  درمانی معمولا بین 24 تا 60 جلسه متغیر است و با تست ورزش  و اکو  توان اولیه بیمار  در نظر گرفته  می شود  و با برنامه هایی که ارایه می شود  توان بیمار به حداکثر می رسد.
  مرادی گفت:  ضربان، فشار خون، ریتم قلب، هر بیمار در هرجلسه مانیتور می شود  و به پزشک معالج  گزارش دهی می  شود.
 وی تصریح کرد: تجربه شده است که انجام  فعالیت های  مربوط به بازتوانی، در این بخش، موجب شده است که بیماران دیابتی به  داروهای کمتری نیاز داشته باشند؛ زیرا با انجام ورزش های  صحیح، تجهیزات  مناسب و کنترل های دقیق، تولید انسولین در بدن این افراد افزایش می یابد.
  خانم جمالی  یک از  مراجعین بخش  بازتوانی قلبی می گوید:  از شهریور ماه سال گذشته ،  بعد از استند گذاری  قلب  ازطرف پزشک معالج به این واحد  ارجاع  شده است در ابتدا  یک مرحله 30 جلسه  ای را طی کرد ه است و  در حال حاضر نیز  14 جلسه را به اتمام رسانده  ودر حال حاضر وضعیت تنفسی  اش  بهبود یافته  و تعداد دارو ها کمتر شده  و وضعیت  سلامتی و  ضربان قلب نیز بهتر شده است  وی معتقد است  اینکه  دایم  وضعیت سلامتی اش مانیتور می شود، احساس سلامتی و آرامش بیشتری حس می کند.
 
   در ادامه مرادی توضیح  داد:   تعداد  قابل توجهی از بیماران  این بخش  از مناطق عملیاتی و  مراکز درمانی شهرستان ها اعزام می شوند و همچنین  تعدادی از مراجعین  از مراکز درمانی شهرهای اطراف تهران  از جمله کرج از خدمات  مرکز بازتوانی قلبی استفاده می کنند.  بااین وجود  بخش بازتوانی قلبی نیز از گزند کرونا در امان نمانده ،  بطوری که قبل از  شیوع کرونا،  این بخش  روزانه پذیرای 20 بیمار در روز بود و در حال حاضر به 8  نفر در روز کاهش یافته است.

 ......
 کاردرمانی
   در ادامه  و مراجعه به  بخش کار درمانی،  روشنک قنبری کارشناس کاردرمانی و ناظر بخش فیزیوتراپی بیمارستان نفت تهران گفت:  فعالیت های بخش کاردرمانی و فیزیوتراپی مکمل  یکدیگر هستند  ولی در بخش کار درمانی  بیشتر  اقدامات توسط  کاردرمانگر  بصورت دستی  است  و مدت زمان  طولانی تری  برای کمک به  بیمار انجام می شود.
 وی با اشاره به  رعایت پروتکل های بهداشتی  و ضد عفونی  روزانه  در بیمارستان نفت تهران ، اطمینان خاطر داد که  افرادی که  نیاز به خدمات  کار درمانی دارند نباید  جلسات  درمانی را  نیمه کاره رها کنند.
 وی توضیح داد:  بخش کار درمانی دارای دو کلینیک  بیماران مغز و اعصاب و ارتوپدی است   که  در این کلینیک ها  افزایش  قدرت حرکتی، عضلانی   و کمک به  بیماران داری  پارکینسون و  ام اس   را هم  خدمات ارایه می شود.

....
 گفتار درمانی
در بخش گفتار درمانی  برای  رفع  مشکلات تکلم کودکان و بزرگسالان اقدام می شود. همچنین در بخش گفتار درمانی ،  مشکلات  مربوط به اختلال  بلع ، اوتیسم ،  فلج مفصل  و اختلالات صوتی   بیانی  درمان می شود و به بازگرداندن  قدرت  تکلم  افرادی که سابقه سکته های مغزی   و یا   افرادی  که دارای کم توانی ذهنی  هستند کمک می شود. و یک کارشناس  گفتاردرمانی درحال حاضر در این بخش مشغول به کار است.

 سخن پایانی  دکتر بیرجندی   در خصوص  شناخت طب فیزیکی وفرهنگ سازی  این است که  طب فیزیکی می تواند نقش موثری در سلامتی افراد داشته باشد گفت: با تشخیص به موقع  مشکلات   ارتوپدی و  بیماری های مزمن  عضلانی  می توان  از بسیاری از عمل های جراحی  مربوط به دیسک کمر، زانو و گردن جلوگیری کرد.
  وی گفت:  اقدامات اصلی که در بخش طب فیزیکی انجام می شود، گرفتن  نوار عصب و عضله  و توان بخشی بیماران قلبی و سکته های مغزی  و مشکلات اورولوژی و پارکینسون است.
 به گفته  دکتر بیرجندی ،دیسک گردن،کمر وآرتروز های مختلف در میان  مراجعین به طب  فیزیکی در صنعت نفت  بسیار زیاد است و متاسفانه  هم درمیان جوانان و هم  در میان  شاغلین با سن  بالا  مشاهده می شود و  علت آن، رعایت نکردن، اصول صحیح انجام  کارهای  فنی ، اداری است  که  با انجام  روش های درست انجام فعالیت ها  و توجه به ارگونومی  محیط کار، درصد قابل توجهی از  این بیماری ها  و ناهنجاری های حرکتی  ، استخوانی و عضلانی  کاهش می یابد. که این  موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد.

 

فیزیو

فیزیو

فیز

۴ اَمرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۲۹
تعداد بازدید : ۲,۷۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید