سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۰:۳۸
 

اخبار

یلدا شبی به بلندای سلامتی

برگزاری مراسم شب یلدای دیرین ایرانی برای پرستاران که شغلشان عشق ورزیدن به انسانهاست و برای سلامتی افراد تلاش می کنند به این سادگی نیست.

بلندترین شب سال به شب چله  یا شب یلدا  معروف است یکی از سنت های  کهن ایرانی  که در این شب خانواده های ایرانی  معمولا در منزل پدر بزرگ و مادر بزرگ ها  دور هم جمع می شوند و در  کناربزرگتر های فامیل، با  آجیل و  میوه و مخصوصا هندوانه پذیرایی می شوند  و با قصه گویی ،ذکر خاطرات و تجربیات قدیمی و گرفتن فال حافظ و ... آن شب را دور هم سپری و از احوالات یکدیگر با خبر می شوند. اما  اجرای این رسم دیرین  ایرانی  برای پرستاران  که شغلشان  عشق ورزیدن به انسانهاست  و تلاش برای  سلامتی افراد دارند به این سادگی نیست.
  در سه سال گذشته  که کرونا  گریبان  دوستی  و  دورهمی هایمان را گرفته بود  یلدا  را به دور از هم و  به صورت آنلاین و مجازی  برگزار کردیم از این رو شاید کرونا با همه بدی هایش  به ما یاد داد  که چه بسیارند کسانی که سال هاست یلدایشان  بوی انار و هندوانه  و آجیل نمی دهد بلکه  مملو از  بوی الکل و خون و دارو و  بوی بدن رنجور بیماران است.
  شاید امسال که دوباره برای یلدا دور هم جمع می شویم  بیشتر  قدر سلامتی و "فلورانس نایتینگل های"  دور و برمان را که  در شب چله به جای فال حافظ دیوتی بیماران را چک می کنند و  بعضا  به جای رنگ قرمز انار به کیسه های خون  و خونگیری  و خونریزی بیماران  فکر می کنند  بدانیم.
 امسال با مصاحبه هایی کوتاه با پرستاران نمونه بیمارستان  نفت تهران که نگهبانان سلامتی ما در شب یلدا و دیگر شب های زندگی هستند به آنها خدا قوت گفته ایم  و از آنها در مورد وضعیت شغلی و یلداهای بیمارستانی شان پرسیدیدم  که در ادامه می خوانید.

مرادی
 یلدایی  به رنگ سلامتی

نازنین مقدم یکی از پرستاران نمونه  بیمارستان نفت تهران است که  در بخش ICU-OH بیمارستان نفت تهران مشغول به کار است . وی 18 سال سابقه کار و 12 سال شب کاری  را تجربه کرده است  .
مقدم می گوید:  این بخش دارای حساسیت های  بالایی است  و هر لحظه ممکن است همودینامیک بیمار ناپایدار شود از این رو تمام مدت باید پرستار بخش حواس جمع بیمار باشد.
در شرایط فعلی برای بیماران  علاوه بر قبل از عمل، یک هفته بعد از عمل نیز برای بازتوانی  بیماران نیز  در همین بخش اقداماتی انجام می شود .
 به گفته زهرا نوری مترون بیمارستان نفت تهران،پرستارهای این بخش باید مهارت هات بالایی  داشته باشند که آموزش پذیر ی کار با دستگاه  دیالیز 24 ساعته و  حس بالای مسئولیت پذیری  از جمله دلایل انتخاب نازنین مقدم  به عنوان پرستار نمونه است.
  این پرستار نمونه یلداهای زیادی را در بیمارستان شیفت بوده اما به گفته خودش دو یلدا بیش از بقیه در ذهنش مانده است  که هنوز هم با  بازگویی خاطراتش حس خوبی را به شنونده منتقل می کند.
 « یکسال  شب یلدا شیفت بودم و آنقدر سرمان شلوغ شده بود که در بخش فراموش کردیم که شب یلداست، بیمار ی بدحالی داشتیم  که چند روز قبل  بسیار بد حال بود  که  با تلاش  کادر درمان آن شب بهتر شده بود که همراه این بیمار آن شب  به قول خودش برای ما «یلدایی» آورد  و کلی به  همه خوش گذشت ضمن اینکه بیمارمان که  وضعیت جسمی اش بهتر شده بود برای ما  فال می گرفت و حافظ خوانی  می کرد که خوشحالی  بهتر شدن حال بیمار  از سویی و مهربانی  همراه وی حالمان را دوچندان خوب کرد.
 البته ناگفته نماند  یک سال هم  شب یلدا بیماری داشتیم  تازه جراحی شده بود  به ناگاه  دچار خونریزی  شده بود و تا صبح دائم درگیر تزریق خون و قطع خونریزی او بودیم  و شبی پر استرس و خسته کننده را سپری کردیم اما خوشبختانه  نزدیک صبح  وضعیت بیمار به حالت نرمال رسید.

مرادی

  شغل ما یلدا و غیر یلدا ندارد
 عذرا مرادی  سرپرستاربخش آنکولوژی بیمارستان نفت تهران است که  از پرستاران پرتلاش و نمونه بیمارستان نفت است، وی که در دوران کرونا نیز  نقشی  فعال  ایفا کرد و خودش نیز به کرونا مبتلا شد این روزها نیز  حضور همدلانه او در بخش  آنکولوژی بیمارستان نفت زبان زد شده است.
   مرادی  می گوید: حضور در بیمارستان  در مناسبت هایی مثل یلدا  و عید نوروز  برای ماپرستاران  امری عادی است  به نحوی که وقتی  قرار است در بیمارستان باشیم و به بیماران خدمت کنیم به این فکر نمی کنیم که آیا شب یلداست  یا  شب دیگر،  زیرا که انجام وظایف شغلی ما در اولویت  قرار دارد.
 او  می گوید کار در بخش  آنکولوژی  از پیچیدگی  بیشتری برخوردار است  بیمارانی که  دچار  سرطان و شیمی درمانی هستند  علاوه بر درد فیزیکی  و جسمی از نظر روانی نیز نیاز به حمایت دارند، همراهان آن ها نیز  اغلب همدردی ، آموزش  و همراهی ما پرستاران را می طلبند که همین امر موجب شده است کار پرستاران  این بخش نیز سخت تر باشد .
مرادی می گوید برای افزایش حس همکاری، خودم هم کلیه کارهای بالینی بیمار را انجام می دهم  و با پرسنل بخش، همگام هستم تا بتوانم برای پرستاران  و بیماران  این بخش  که دارای شرایط  ویژه ای هستند مفید باشم .
  سرپرستار بخش  آنکولوژی تاکید دارد در این بخش برای خودش و 10  همکارش درک جمعی ایجاد شده است که  اولویت زندگی شان سلامت بیماران است و بس.

یلدا

رضایتمندی بیماران از پرستاران  درمانگاه آزادی

 رویا  باقری سرپرستار  درمانگاه آزادی از  دیگر پرستاران نمونه  بهداشت ودرمان نفت تهران است  که سال آخر خدمت را می گذراند  و  از  گذشته های دور این  حرفه می گوید.
 اومی گوید در سالهایی که من تازه  مشغول به کار شده بودم محیط کار به شدت  دارای دیسیپلین انگلیسی بود  و اگر شب یلدا شیفت می ماندیم  هیچ  کار خاصی  انجام نمی شد.
 وی  می گوید درمانگاه آزادی 18 هزار نفر جمعیت تحت پوشش دارد  که این افراد غربالگری ، بیماریابی و پیگیری  و کنترل پیشگیری و درمان را دارند که پرستاران  نقش تاثیر گذاری  در اجرای این طرح دارند و زحمات شبانه روزی برای تحقق آن می کشند.
 وی  گفت : پرستارهای خانواده  در درمانگاه آزادی رفتارخوبی با  مراجعین دارند  و خوشبختانه  هیچ گزارشی از  بد رفتاری و یا بی مسئولیتی پرستاران در شیفت شب  تاکنون ارائه نشده است.

یلدا

  یلدایی شیرین بدون تنقلات  و انار

علیرضا اسلامبولی زاده از دیگر همکاران پرستار در بیمارستان نفت تهران است که پرستار نمونه کشوری است و سابقه نجات یک  نوزاد یک سال و نیمه را در سابقه کاری خود دارد، پرستاری  را  شغلی می داند که بن مایه اصلی آن عشق به بیمار است .
 وی می گوید یک سال  شب یلدا  در بیمارستان شیفت بودیم  کلی  آجیل و خوراکی شب یلدا تهیه کردیم تا درکنار  همکاران شب یلدا را بگذرانیم  قرار شد ساعت 10 شب به  اتاق استراحت برویم  و مراسم یلدا برگزار کنیم، دقیقا همین زمان حال یکی از بیماران بد شد و وی را CPR کردیم  و خوشبختانه حال بیمار خوب شد و به زندگی برگشت  اما  ما همه تا 12 شب درگیر شدیم  و نهایتا بعد از این تایم هم  همه  درگیر ادامه کار و مریض های دیگر شدیم و فردا صبح بعد از سپری کردن یک شب سخت و  خسته کننده  اما خوشحال از اینکه  از فوت یک بیمار  جلوگیری شده  بود  و در موجموع  شب یلدای شیرینی را تجربه کرده بودیم خوراکی ها را دست نخورده به خانه بردیم .
 او از  پرستارانی است که شغل پرستاری را شغلی می داند که اگر عشق و علاقه در میان  نباشد شیفت های خسته کننده  و درآمد  نسبتا کم  برای این همه  استرس و خستگی  فرد را از کار بیزار می کند، به همین دلیل نتیجه گیری می کند اغلب پرستاران  با انگیزه و عشق  کار خود را انجام می دهند و از اینکه نقش موثری  در سلامتی افراد دارند احساس رضایت دارند.
وی  فضایی که  مترون بیمارستان  برای  پرستاران بیمارستان نفت تهران ایجاد کرده است را  فضای مناسبی می داند  و معتقد است ، اینکه  ریاست  بخش  پرستاری  بیمارستان مدام درحال پیگیری  مطالبات کارکنان  بویژه  کارکنان پیمانکاری است و رفتار دوستانه ای با پرستاران  دارد برای  پرستاران انگیزه  ایجاد می کند ، ضمن اینکه سوپروایزر آموزشی  نیز  کلاس هایی برگزار می کند  که از آن جمله می توان  به  برگزاری کلاس های مفیدی  مثل   CRRTو ACLS  اشاره کردکه این کلاس ها  معمولا در بیمارستان های دیگر به دلیل هزینه بالا برگزار نمی شود .

۳ دی ۱۴۰۱ ۰۹:۴۶
تعداد بازدید : ۶۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید