سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۲۸

اخبار

خدمات دارویی پشتیبان و نقطه قوت بیمارستان فوق تخصصی نفت تهران

داروخانه ها از پر مراجعه ترین واحدها در مراکز درمانی هستند و تقریباً تمامی بیماران قبل از خروج از بیمارستان و یا درمانگاه به داروخانه آن مرکز مراجعه می کنند، از این رو عملکرد مطلوب کارکنان این واحد نقش مهمی در رضایت مراجعین دارد.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان نفت تهران، امروز پنجم شهریورماه  روز داروساز نام گرفته و بهانه ای است تا با مصاحبه ای کوتاه  با دکتر کیان اعظمی رئیس  تدارکات  دارویی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، نگاهی به عملکرد اموردارویی  بیمارستان  فوق تخصصی نفت تهران و درمانگاه های  تابعه داشته باشیم که در ادامه می آید.
-    لطفا توضیحی درباره  واحد خدمات  دارویی بهداشت ودرمان نفت تهران بفرمایید؟
امور دارویی بهداشت و درمان نفت تهران با در اختیار داشتن تیمی قوی متشکل از داروسازان و تکنسین های دارویی با تجربه به همراه متخصصین علوم دارویی در مقطع Ph.D منجمله متخصص داروساز بالینی، متخصص سم شناسی دارویی و متخصص مدیریت و اقتصاد دارو ، یکی از ارکان اصلی واحد های خدمات دارویی در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  تهران  است.  
  از سالها قبل در راس امور دارویی بزرگان زیادی در جهت تامین داروی مورد نیاز بیماران زحمات زیادی را متحمل شده اند که یادآوری نام ایشان باعث افتخار است، افرادی همچون آقای دکتر تابلویی، آقای دکتر شقاقی، خانم دکتر پرچمی، خانم دکتر موحدی زاده، آقای دکتر محمودی و ...
از آنجا که تمامی علوم و خدمات وابسته در پزشکی هر روز در حال تحول و پیشرفت است، امور دارویی نیز به همین دلیل همواره در پی ارتقاء سطح علمی و بهبود خدمت رسانی به بیماران بوده لذا در سال 1395 تغییر رویکرد از تدارکات دارویی به خدمات دارویی در بیمارستان صنعت نفت تهران آغاز شد. هدف این تغییرات آن بود که علاوه بر وظایف تدارکاتی، امور دارویی نقش علمی و عملی پر رنگ تری در ارائه خدمت به بیماران ایفا کند.
-     مهمترین عملکرد امور دارویی را چه می دانید؟
انجام وظایف مربوط به تدارکات دارویی به تنهایی مسئولیتی بسیار سنگین  است و ذکر این نکته ضروری است که از شروع پاندمی کرونا امور دارویی بهداشت و درمان تهران توان مضاعفی را برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا صرف کرد ودر جریان این بیماری جهانی تلاش فراوانی به عمل آمد تا بیماران خانواده محترم صنعت نفت،  حتی کمترین دغدغه و زحمت را در تامین دارو نداشته باشند که یکی از مهمترین دستاوردهای امور دارویی است.
-    لطفا توضیح بیشتری بفرمایید؟
 به عنوان مثال در مقطعی که محلولهای ضدعفونی به شدت نایاب بود همکاران امور دارویی با استفاده از فرمول اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی( WHO ) اقدام به تهیه ی هزاران لیتر محلول ضد عفونی برای استفاده در فضای عمومی بیمارستان کردند . علاوه بر این وجود انبار دارویی و خریدهای به موقع همواره مانع از آن شده که نوسانات بازار دارویی باعث ایجاد اختلال در روند درمان بیماران شود.  
آیا در زمینه  تحقیقات علمی  نیز  در  این واحد اقداتی  صورت گرفته است؟
انجام تحقیقات علمی در رابطه با تدوین برنامه استراتژیک در امور دارویی و اقتصاد دارو است که در راستای آن اخیراً در مجله ی Journal of Health Organization and Management  که یکی از مجلات ISI است مقاله ای با عنوان:
The balanced scorecard as a strategic management tool in hospital pharmacies: an experimental study
در رابطه با مداخلات انجام شده در امور دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران و اثرات مثبت آن از سال 2015 تا 2018 توسط سرکار خانم دکتر فاطمه علیپور منتشر شد.
-  بیمارستان نفت در شمار بیمارستان هایی است که   داروساز بالینی  دراین  بیمارستان فعال است  لطفا توضیح  بفرمایید؟
بله  دقیقا در حال حاضر بیمارستان نفت در زمره معدود بیمارستانهای کشور است که در آن مراقبت های دارویی زیر نظر متخصص مربوطه که دارو ساز بالینی  است در حال انجام است و کلینیک مشاوره دارویی در بیمارستان ایجاد شده است.
-     این متخصص در بیمارستان نفت  تهران چه خدماتی به بیماران  ارائه  می دهد؟

 کلینیک مشاوره دارویی MTM ((Medication Therapy Management روزهای یکشنبه و سه شنبه توسط متخصص داروساز بالینی از ساعت  14-12 در خدمت بیماران است. همچنین امور مربوط به تلفیق دارویی و مشاوره دارویی برای بیماران بستری توسط ایشان در بخش ها به انجام می رسد. در تلفیق دارویی تمامی داروهای بیمار که قبل از مراجعه به بیمارستان در منزل دریافت می کرده با آنچه که در بیمارستان برایش تجویز شده است مورد مقایسه و بررسی قرار میگیرد و اگر همپوشانی یا تداخلی وجود داشته باشد از طریق هماهنگی با پزشک معالج، اصلاح می شود.
_ از برنامه های آتی  امور دارویی برای  افزایش  هرچه بیشتر خدمت رسانی به خانواده  صنعت نفت بفرمایید؟
یکی دیگر از وظایف امور دارویی نظارت بر اتاق تمیز (Clean Room) در بیمارستان است. در اتاق تمیز داروهای تزریقی خاص منجمله داروهای شیمی درمانی توسط داروساز بیمارستانی در شرایط استاندارد و با رعایت اصول آسپتیک جهت استفاده در بالین بیمار آماده سازی می شود و انجام این مهم در حال پیگیری است.
۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۳
تعداد بازدید : ۷۰۳

نظرات بینندگان

شهرام لوائی
۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
0

عرض سلام و احترام خدمت دوستان و همکاران بهداشت و درمان تهران بدینوسیله ضمن عرض تبریک روز دارو ساز خدمت داروسازان گرامی آن بهداشت و درمان از جناب آقای دکتر اعظمی عزیز بخاطر به نیکی یاد نمودن از مسئولین قبلی امور داروئی این رسم فراموش شده دراین دوران بسیار سپاسگزارم البته با شناختی که از ایشان دارم احساس مسئولیت ودلسوزی و احترام به پیشکسوتان از نکات شخصیتی بارز ایشان بوده و هست لطفا بنحو مقتضی مراتب قدردانی از اخلاق حسنه ایشان به اطلاعشان رسانده شود شهرام لوائی بازنشسته بهداشت و درمان تهران


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید