سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۴۰

اخبار

موفقیت دردستیابی به اهداف غربالگری جمعیت تحت پوشش صنعت نفت تهران

بر اساس آمارو مستندات ،اهداف برنامه غربالگری بیماریهای مزمن بویژه دیابت و فشارخون در جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت تهران میسر شده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، دکتر صدیقه سادات قرشی رئیس مراکز سلامت خانواده و بهداشت و درمان صنعت نفت تهران با اعلام این مطلب افزود: با دستیابی به اهداف برنامه غربالگری بیماریهای مزمن بویژه دیابت و فشارخون در جمعیت تحت پوشش، امسال برای ارتقای کیفیت کنترل بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون برنامه جدیدی تنظیم شده است  که برای اجرای هرچه بهتر آن، تیم سلامت خانواده تمام تلاش خود را می کند.
وی گفت: واحد سلامت خانواده بهداشت و درمان  صنعت نفت تهران شامل سه منطقه تهران، کرج، قم  است  و تاکنون برای شصت هزار نفر پرونده سلامت تشکیل داده است که حدود دو سوم جمعیت طبی منطقه هستند.
قرشی توضیح داد: براساس غربالگری و شناسایی بیماران، درصد شیوع بیماری های مزمن درجمعیت تحت پوشش این مناطق به ترتیب دیابت 11درصد، فشارخون20 درصد ، چربی خون 56 درصد ، بیماری ایسکمیک قلبی 7.5 درصد ، اضافه وزن 26 درصد ، چاقی 17 درصد است.
وی توضیح داد: بر اساس اقدامات انجام گرفته آمار بیماران شناسایی شده به آمار کشوری نزدیک است ودر بعضی موارد حتی بالاتر از آمار کشوری است.
قرشی با اشاره به اینکه اکنون باید روی کنترل و پیشگیری از بیماری ها تمرکز کنیم تاکید کرد: برنامه جدید ما روی کنترل بیماری دیابت و فشارخون، پیشگیری از عوارض بیماری و پیشگیری از تبدیل پیش دیابت به دیابت است.
رئیس مراکز سلامت خانواده و بهداشت و درمان صنعت نفت تهران تصریح کرد: نخستین تماس فرد با نظام سلامت از طریق پزشک خانواده یا تیم سلامت اتفاق می‌افتد. خدمات ارتقای سلامت، پیشگیری و درمان‌های اولیه، ثبت اطلاعات در پرونده سلامت و ارجاع و پی‌گیری بیمار، اجرای برنامه های آموزشی جهت ارتقای سلامت عمومی عمده‌ی خدمات این حوزه را تشکیل می‌دهد
وی تصریح کرد: درچارچوب خدمت‌های واحد پزشکی خانواده اقدامات پیشگیرانه، ارائه درمانهای اولیه، تجویز دارو، درخواست انجام خدمات پاراکلینیک، درخواست مشاوره، ارجاع بیماران و پیگیری بیماران ارجاعی و همچنین ثبت و ضبط اطلاعات بیماران در پرونده الکترونیک سلامت آنها انجام می شود که در چارچوب خدمات تیم سلامت و پزشک خانواده است.
به گفته قرشی در مراکز سلامت خانواده همکاران پرستار،ماما، کارشناس آزمایشگاه، داروخانه، کارشناس تغذیه، روانشناس.بهداشتکار دندان و.. به همراه پزشکان خانواده ، دندانپزشکان و متخصصین با همکاری تیمی به ارائه خدمت به جمعیت تحت پوشش می پردازند.
شایان ذکر است؛ بهداشت و درمان صنعت نفت یکی از پیشگامان برنامه پزشکی خانواده شهری در کشور بوده است و بیش از بیست سال است که بطور مدون و نظام مند این برنامه را اجرا می کند و در حال حاضر در تمام مراکز سلامت خانواده صنعت نفت اطلاعات سلامت بیمار در پرونده الکترونیک سامانه سینا ثبت می شود

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۷:۴۳
تعداد بازدید : ۴۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید