سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۴:۲۹
 

اخبار

اقدام جهت استقرار سیستم ICS در شرکت پالایش نفت تهران

ICS (مخففIncident Command System) نظام و الگویی برای فرماندهی، کنترل و هماهنگی در مقابله با سوانح بوده و شرایطی را فراهم می کند تا تلاش سازمان های مستقل در رسیدن به هدف مشترک یعنی تثبیت حادثه و حفاظت از جان و مال در محیط هماهنگ و بهینه شود.


به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، ICS مخفف Incident Command System نظام و الگویی برای فرماندهی، کنترل و هماهنگی در مقابله با سوانح بوده و شرایطی را فراهم می کند تا تلاش سازمان های مستقل در رسیدن به هدف مشترک یعنی تثبیت حادثه و حفاظت از جان و مال در محیط هماهنگ و بهینه شود.

در واقع، این سیستم یک مدل عمومی مدیریت حوادث و سوانح است که برای تمامی حوادث و سوانح قابل استفاده است. هر حادثه و سانحه ای در بردارنده فعالیت ها و امور مدیریتی مهمی است که باید به نوبت انجام پذیرد. حتی در صورت کوچک بودن حادثه نیز این فعالیت ها تا حد خود لازم و ضروری هستند.

دکتر رامین توفیقی، رئیس مرکز سلامت کار شرکت پالایش نفت تهران در رابطه با ICS گفت: « مهم ترین هدف از اجرای این چرخه در شرایط بحرانی را می توان این گونه توضیح داد: چرخه کار و فرآیندهایی که در شرایط عادی مانند معاینات دوره ای، معاینات روزانه سرپایی و اورژانس انجام می شوند، مشخص هستند؛ اما در  مواقعی که وضعیت پالایشگاه از شرایط عادی خارج می شود. وظیفه هر فرد چیست ؟ چه کسی باید دستور دهد؟ اطلاع دهنده چه کسی است ؟ چه کسی اطلاعات را جمع و منتشر می کند،  چه کسی فراخوان می دهد؟ چه کسی وظیفه مستند سازی و ارائه فیدبک را برعهده دارد؟

پالایشگاه0188

وی در ادامه افزود : « در اولین جلسه مدیریت بحران، برنامه عملیاتی (action plan  ) عنوان شد که به نظر قابل اجرا  می رسید. در جلسات مکرری که با مدیران ارشد و هیات مدیره داشتیم، تصویب شد که مراکز خطر، بدترین و شایع ترین حوادث، میزان سطح آماده سازی بخش های مختلف و نقاط ضعف مشخص شوند. مناطق خطر بر اساس جداولی که شایع ترین حوادث را مشخص می کنند، طبقه بندی شدند.

فاز عملیاتی این برنامه در مرحله اول انجام و در حال حاضر بر فاز دوم این برنامه تمرکز کرده ایم اما هنوز عملیاتی نشده و 52 خروجی در فاز اول داشتیم که در 11 پروژه و هدف کلی تعریف شدند.  

چرخه فعالیت از زمانی آغاز می شود که با اعلام وضعیت غیرعادی، آژیرها به صدا در می آیند. وظیفه فعال سازی  ICS  بر عهده آتش نشانان و واحد بی سیم است که 24 ساعته در حال نظارت و کنترل شرکت پالایش نفت تهران بوده و با حراست و همینطور رئیس شیفت ها در تماس هستند.  

علاوه بر ICS  که در شرکت پالایش نفت تهران فعال است،  ICS حوزه سلامت بر عهده مرکز سلامت کار شرکت پالایش نفت تهران است که به طور داخلی تعریف شده اما جدا از چرخه فرآیند ICS  پالایشگاه نیست.

همانطور که گفته شد، فعال سازی سیستمICS  شرکت پالایش نفت تهران بر عهده واحد آتش نشانی بوده و واحدهای پشتیبانی مثل واحد ایمنی بلافاصله در صحنه حاضر شده و برآورد اولیه از حادثه ای که رخ داده و تعداد مجروحان احتمالی را اعلام کرده، سپس گروه های امداد و نجات وارد حادثه می شوند. افرادی که تریاژ مقدماتی شده اند در چهار سطح قرار می گیرند:

سطح اول : بیمارانی که دچار آسیب های مرگبار و بدون بازگشت شده اند، مرگ قریب الوقوع بروز خواهد کرد.

سطح دوم: اسیب های تهدید کننده حیات که مداخله به موقع می تواند از وقوع مرگ جلوگیری کند.

سطح سوم : آسیب های جدی که تهدید کننده حیات فرد نبود و با اقدام به موقع درمان پذیر است.

سطح چهارم : بیماران سرپایی که به مداوای سطحی نیازمندند.

تریاژ اولیه در Cold zone انجام شده و بیماران به مرکز سلامت منتقل می شوند. در مرکز سلامت دو متد برای تریاژ داریم. متد Start و .Save

متد Save هنوز در مرحله پیاده سازی بوده و فعالیتی دشوار است و باید بگویم در هیچ نقطه از کشور هنوز کاملا عملیاتی نشده است اما شرکت پالایش نفت تهران در فاز دوم پروژه برنامه هایی برای  متدSave داشته تا بیماران به شکل اختصاصی تری تریاژ شوند. در زمان حادثه اشتباهاتی که رخ می دهند بیشتر احساساتی هستند؛ برای مثال افرادی که سطح اول قرار می گیرند نباید اعزام شوند زیرا در هنگام اعزام فوت می شوند برعکس افرادی که سطح دوم قرار دارند و امکان زنده ماندن آنها وجود دارد، روی زمین مانده و فوت می کنند و عملیات امدادرسانی به خوبی انجام نمی شود.

دکتر توفیقی در ادامه تصریح کرد : « برای عدم ورود به چنین بحث هایی به سراغ تریاژ رفتیم که قسمت عملیاتی از حوزه ICS است. در حوادث واقعی که داشتیم مشخص شد که مدیریت ازدحام و اطلاع رسانی بسیار مهم است. شرکت پالایش نفت تهران بسیار استراتژیک بوده و زیر ذره بین است و هر گونه اطلاعات نادرست و غلط می تواند خساراتی را سبب شود که جبران آن بسیار سخت خواهد بود؛به همین دلیل قرار شد به شکل واحد عمل کرده و اطلاع رسانی به واحد ایمنی انجام شده سپس روابط عمومی واحدهای بالاتر را مطلع کند.

پالایشگاه88

سیستم اطلاع رسانی و بحث ارتباط در شرایط و مواقع اضطراری و حساس بسیار مهم است. زمانی که تمامی تلفن ها اشغال بوده، امکان تماس وجود ندارد یا راه های ارتباطی قطع هستند ، 8 تلفن ثریا (تلفن های ماهواره ای) تهیه شده اند که نیازی به سوئیچ یا دکل نداشته و به سادگی می توان به برقراری ارتباط پرداخت.

در مانورهایی که در شرکت پالایش نفت تهران انجام شد، اشکالات روی کاغذ آمده و مشخص شدند.  در شرایط اضطراری انجام وظایف به شکل صحیح و درست از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.  وظایف در حد امکان باید در دو یا سه خط تعیین  شوند که برای مثال وظیفه کادر درمانی یا کارشناس ایمنی چیست ؟

دستگاه هایی نیز برای برخورداری از آمادگی لازم در شرایط اضطراری خریداری شده اند تا بتوان بدون دخالت پزشک به امدادرسانی پرداخت. از دیگر فعالیت های انجام شده در این راستا می توان به آموزش 40 نفر از پرسنل آتش نشانی و عملیات اشاره کرد؛ کتاب هایی از جهاد دانشگاهی در اختیار افراد انتخاب شده قرار گرفت و پس از گذشت حدود دو ماه مطالعه از آنها امتحان گرفته شده و افرادی که حداقل نمره را آورده بودند وارد مرحله عملی شدند . سپس در نهایت افراد آموزش دیده را مورد بررسی قرار دادیم که آیا از حداقل مهارت و توانایی لازم برای این کار برخوردار شده اند یا خیر ؟

امدادرسان هایی که دوره های مذکور را با موفقیت طی کرده اند باید در هر شیفت حضور داشته باشند تا در دقیقه صفر و در شرایطی که نیروهای دیگر نمی توانند حضور داشته باشند، بتوانند به امداد رسانی بپردازند. زیرا  مکان هایی در شرکت پالایش نفت تهران وجود دارند که برای ورود نیاز به مجوز دارند و حتی ما نیز نمیتوانیم وارد چنین نقاطی شویم.

سپس سناریو زلزله را مطرح کردیم و در شرایطی که زلزله رخ می دهد و راه های ارتباطی پالایشگاه با تهران قطع می شود و با هیچ بیمارستانی در  تهران قادر به برقراری ارتباط نیستیم،  با دو استان اصفهان و اراک صحبت کردیم تا در شرایطی که تهران نمی تواند به پالایشگاه کمک کند، از این دو شهر نیروی فنی ، پزشک  و دارو برایمان ارسال شود و حتی در شرایط خیلی بحرانی جز بیمارستان نفت با بیمارستان های هفت تیر ، مطهری و چمران قرارداد بسته ایم تا بیماران و مجروحان شرکت پالایش نفت تهران را پذیرش کنند.

در  کمیته سلامت و HSE  خروجی های فاز اول مانند خرید تجهیزاتی برای آنها بودجه پیش بینی شده بود را پیگیر می کنیم؛ یکی از خروجی های فاز اول خرید و تجهیز نیازمندی های اورژانس بود که در شرایط اضطراری بتوانیم به صورت مستقل و بدون نیاز به شهرها یا بیمارستان اطراف عمل کنیم .

پیشنهاد خرید و تجهیز کیف های امداد نیز ارائه شده تا حداقل وسایل را داشته و مشخص باشند که در کجا و چه نقطه ای از پالایشگاه برای مواقع اضطراری مستقر شده اند.

دکتر توفیقی در پایان گفت:« تجهیزات مورد نیازمان با نظر مثبت مسئولان خریداری شده اند تا در وقوع شرایط بحرانی بتوانیم شرایط را بهتر مدیریت کنیم . در وقوع بحران ها نواقصی وجود دارند و اشتباهاتی نیز بروز می کند اما می توان این عوامل را با مدیریت و همینطور استفاده از تجهیزات و دانش به روز به حداقل رساند. در پایان باید از زحمات دکتر محمدرضا یاوری، دکتر سید محمدعلی حسینی و مهندس ناصر بابایی تشکر و قدردانی کنم. »

پالایشگاه8799  

یونس امیری، مهندس حریق اداره آتش نشانی شرکت پالایش نفت تهران در رابطه با سیستم ICS  در پالایشگاه تهران  نیز می گوید: « حوادث اخیر به ویژه آتش سوزی های صنعتی ماهشهر و سایر آتش سوزی های رخ داده باعث شد تا استقرار سیستم ICS  بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و مدیریت ارشد مجموعه «مهندس بابایی» نیز نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشند، سپس مقرر شد تا با تشکیل کمیته استقرار سامانه فرماندهی حوادث، مجموعه ای از فعالیت ها در راستای پیاده سازی  و فعال سازی این سیستم  در شرکت پالایش نفت تهران انجام شود. سیستم ICS  جهت کنترل، هماهنگی و فرماندهی (3C) حادثه در تمامی ارگان و زیرارگان  دخیل در یک حادثه ایجاد شوند.

پالایشگاه02

محسن جلیلی، رئیس اداره آتش نشانی شرکت پالایش نفت تهران در ادامه افزود : « چارت و استانداردهای بین المللی در سیستم ICS  در حوزه صنعت ، بهداشت و مراکز بیمارستانی باید ایجاد و مستقر گردد. بخش های عملیاتی مانند آتش نشانی و مراکز درمانی در زیر مجموعه سیستم ICS  تعریف می شوند.

آتش نشانان در بخش صنعتی سیستم ICS  وظایف خطیری مانند شناسایی مناطق خطر و همینطور تعیین نیروها در منطقه را برعهده دارند. برای مثال، در تقسیم بندی حوزه های مختلف عملیاتی در  سیستم فرماندهی حادثه  در  HOTZONE  تنها نیروهای آتش نشان می توانند حضور پیدا کنند.

پالایشگاه01  

سیستم ICS  فقط در زمان حادثه کاربرد ندارد؛ 3 فرآیند اصلی در این سیستم وجود دارند که شامل طرح ها و برنامه های پیش از حادثه، حین حادثه و پس از حادثه هستند  به طوریکه باید در ابتدا و قبل از وقوع حادثه به بررسی شرایط پرداخته شده و تمامی ارگان و بخش های مختلف برای مقابله با حادثه آمادگی لازم را داشته باشند. مرحله بعدی در زمان حادثه است که تمامی قسمت ها باید فعال و دارای برنامه عملیاتی مشخصی باشند.

برنامه های پس از حادثه نیز به زمانی مربوط می شوند که سیستم باید در حداقل زمان ممکن به شرایط عادی و مدار تولید بازگردد.

پالایشگاه010

 امیر عباس حامد منفرد، رییس اداره  بهداشت ،ایمنی و محیط زیست شرکت پالایش نفت تهران نیز  افزود:« در پالایشگاه تهران گام های مناسبی جهت استقرار سیستم فرماندهی حادثه برداشته شده و مراحل اجرایی مختلفی نیز جهت پیاده سازی ICS در نظر گرفته شده است. اولین گام در این سیستم، ایجاد بستری مناسب جهت استقرار و فعالسازی سامانه فرماندهی حادثه است. آموزش و تبیین مفاهیم ICS به کارکنان، بومی سازی ساختار استاندارد سامانه ICS ، بومی سازی طرح های واکنش در شرایط اضطراری، ایجاد طرح های پیش از حادثه و ایجاد دستورالعمل ها نیز از دیگر مواردی هستند که می توان به آنها اشاره کرد. گام های ابتدایی انجام شده و در حال پیگیری گام های بعدی آن هستیم و طبق برنامه ریزی منسجم و زمان بندی شده، امیدواریم که بتوانیم این سیستم را در شرکت پالایش نفت تهران استقرار دهیم.»

پالایشگاه87

۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۳۹
تعداد بازدید : ۲,۱۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید