سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۳۰

اخبار

علائم بیماری آلزایمر و راههای پیشگیری و درمان

محققان با انجام یک آزمایش جدید مبتنی بر اطلاعات ژنتیکی می توانند سن ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را محاسبه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت؛ بیماری آلزایمر علائم و نشانه هایی دارد که با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می کند. نام این بیماری را بسیار شنیده شده واگر کمی روراست باشیم همه ما از ابتلا به آن هراس داریم. این بیماری باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم مغز شده و می تواند بر روی صحبت کردن، فکر کردن و انجام فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد. 
لیلا جبلی، کارشناس ارشد روانشناسی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران در این باره می گوید: بیماری آلزایمر 70 درصد ژنتیکی (در سنین 35 تا 60 سالگی رخ می دهد) و 29 درصد محیطی است.

وی در ادامه به علائم آلزایمر اشاره می کند و می افزاید: در این بیماری حافظه کوتاه مدت از بین می رود. به طور مثال فردی که دچار آلزایمر شده، کودکی فرزندش و یا اینکه فرزندش ازدواج کرده را فراموش می کند.

کارشناس ارشد روانشناسی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران علت های آلزایمر را سکته مغزی یا شوک از دست دادن یک عزیز عنوان و بیان می کند: یکی دیگر از علت های مبتلا شدن به بیماری آلزایمر، رادیکال های آزاد اکسید کننده است که با افزایش سن، بیشتر تولید می شوند همچنین مایع بین نورون ها (سلول های عصبی) که باعث انتقال جریان الکتریکی بین سلول ها و سریع تر شدن این انتقال می گردد. با افزایش سن ترشح این مایع کاهش می یابد و درصد ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

وی در ادامه به روش های پیشگیری از این بیماری اشاره می کند و می گوید: حضور در برنامه های گروهی، تقویت شنیدار، یادگیری زبان جدید، مصرف فندق که  حاوی ماده ی سروتوئین است، مطالعه زیاد، سفر و آموختن موسیقی از جمله اقدامات پیشگیرانه به حساب می آید.

جبلی بر روش های مراقبت از  بیمار آلزایمری تاکید می کند و در این باره اظهار می دارد: ارتباط با بیمار باید در حالت طبیعی و با آرامش باشد. همچنین فضای خانه به نحوی چیدمان شود که  فرد بیمار دچار آسیب بدنی نشود. ایجاد مشاغل ساده و مورد علاقه ی فرد، تشویق به یادداشت برداری، حتی گاهی نقاشی و کپی برداری از جمله روش هایی است که میتواند در بهبود شرایط بیمار کمک کند.

به گفته کارشناس ارشد روانشناسی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران تغذیه در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر نقش مهمی دارد. مصـرف‎ گـوشـت‎ ماهی هایی‎‎ مثل‎‎ قـزل آلا و مـاهــی سـاردیـن‎ با دارا بودن‎ امگا سه، ‎‎اسید چـرب‎ خطر ابتلا به الزایمر را کاهش‎ می‎دهند. آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و E نیز در کاهش خطر آلزایمر موثر هستند. در کل رژیم غذایی سالم و میوه و سبزیجات، کنترل مرتب فشار خون، کلسترول خون، ورزش و جلوگیری از بالا رفتن وزن، همگی در کاهش خطر زوال عقل در سنین بالاتر موثرند.
طبق تحقیقات بعمل آمده از دست دادن حس بینایی، اختلال در بینایی، کاهش شنوایی، اثر انگشت غیرطبیعی،  افسرگی و... بعضی از نشانه ها قبل از بروز بیماری آلزایمر است که خود را نشان می دهد. همچنین مهم ترین عوامل خطرساز آلزایمر سن بالا، سابقه خانوادگی، جنسیت، سندروم داون می باشد.


۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۵۵
تعداد بازدید : ۲,۶۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید