سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۵۱

اخبار

دکتر مالکی: «ارتقای سطح سلامت» ،برنامه راهبردی سازمان است


رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق گفت: برنامه های راهبردی که از سوی ستاد سازمان ابلاغ شده سرلوحه فعالیت های ما در سال گذشته و سالجاری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق ، دکتر وحید مالکی با اشاره به اینکه  برنامه ها در هفت محور راهبردی ابلاغ شده گفت : اولین بخش برنامه های راهبردی سازمان «ارتقای سطح سلامت» است که تاکید  بر فعالیت های پیشگیرانه دارد، در این راستا در واحد دندانپزشکی در زمینه بیماری های پیشگیرانه دهان گام های موثری را برداشته ایم.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق افزود: با همت همه همکاران در 6 استان ما تقریبا 65 درصد جمعیت تحت پوشش را توانستیم به صورت کلی تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه دهان و دندان قرار دهیم. که اثر بخشی اش را در سال 96 بعد از اتمام پروژه پیشگیری که تقریبا یک سال به طول می انجامد خواهیم دید.
وی با اشاره به گستردگی منطقه شمال شرق خاطرنشان کرد: سرپرست دندانپزشکی با سفرهای مختلف هماهنگی های لازم را در جهت توجیه همکاران انجام داد. فراخوان بیماران کار مهمی بود تا بتوانیم جمعیت طبی تحت پوشش را همسو  کنیم  که این طرح به اهداف خودش برسد.

این مقام مسوول اظهارداشت: از دیگر خدمات پیشگیرانه می توان به فعالیت های بهداشت خانواده اشاره کرد.غربالگری بیماری های پزشک خانواده به صورت منظم و با جدیت انجام شد. همچنین در بحث طب صنعتی به منظور افزایش اثربخشی معاینات از حضور یک متخصص طب کار بهره گرفتیم که ایشان به همه مناطق در 6 استان تحت پوشش شمال شرق سرکشی داشتند و پرونده های طب صنعتی را باز بینی کردند.

دکتر مالکی گفت: در راستای « ارتقای کیفیت خدمات» که جزو محورهای دیگر سازمان بود. سعی کردیم در درمان غیر مستقیم بحث آموزش ها را جدی ترپیگیری کنیم.

وی افزود: به همین منظور با افزایش نفرساعت های آموزشی در گروه های مختلف پزشکی، پرستاری و سایر کارکنان سعی بر ارتقای کیفیت خدمات داشتیم. تا نقیصه هایی که در کیفیت خدمات احساس می شد با آموزش های مکرر برطرف کنیم به همین جهت واحد آموزش در سال 95 فعالیت زیادی داشت.

به گفته رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، در درمان غیر مستقیم نیز در راستای رعایت کیفیت خدمات برای خانواده صنعت نفت نظارت بیشتربر واحدهای درمانی طرف قرارداد را مدنظر داشتیم.

وی محور سوم برنامه های راهبردی سازمان را « بهبود پاسخگویی و افزایش رضایت مندی گیرندگان خدمات» عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس بررسی هایی که برای شناخت نقاط ضعف انجام دادیم، کلینیک های تخصص ما با نوبت های طولانی و گاهی حضور نامنظم پزشکان روبه رو بود، که با برنامه ریزی توانستیم میانگین فاصله تاخیر و تعجیل را به حداقل زمان برسانیم. و در حال حاضر این کلینیک ها حداکثر با 7 دقیقه تاخیرشروع به کار می کنند که قبلا خیلی بیشتر بود.

دکتر مالکی افزود: فاصله نوبت دهی را نیز با ایجاد نظم در کلینیک ها و در مواردی با افزایش تعداد کلینیک هایی که متقاضی بیشتری داشت، بهبود دادیم. حتی در بعضی از بخش ها مانند فیزیوتراپی به صورت سه شیفیت همکاران مشغول به کار هستند. که این باعث شد آمار ارجاع ما به مراکز بیرون از سازمان کمتر شود، در بخش دندانپزشکی هم به همین صورت بود. شیفت عصر این واحد فعالیت گسترده ای دارد و این هم باعث کاهش ارجاع بیماران به خارج از سازمان شده است.

به گفته وی، دلیل اصلی این مساله نیز خواسته و اصرار جمعیت طبی تحت پوشش ازما بود که عنوان می کردند تمایل دارند بیشتر از خدمات داخل سازمان استفاده کنند. که این برای ما مایه مباهات است که خدمت گیرندگان ما را به مراکز بیرون از سازمان ترجیح می دهند.

این مقام مسوول در زمینه محور « ارتقای کارآمدی سازمان» نیز خاطر نشان کرد: ما در حقیقت باید اقداماتی را انجام می دادیم که نقیصه هایی را که باعث می شد کارآمدی ما را کم کند برطرف کنیم. به همین منظور با سازمان های آموزش دهنده دانشگاهی و همکاران خودمان که دارای کارآمدی بیشتری در سطح جامعه هستند الگوبرداری کردیم. در این راستا بازدیدهای متعددی از این نوع مراکز داشتیم تا از طریق آموزش کارآمدی سازمان و بخش ها ارتقا پیدا کنند.

دکتر مالکی افزود: علاوه بر آموزشهای مستقیم و غیر مستقیم سعی کردیم اثر بخشی سازمان را در بخش هزینه ها و بخش درمان تحت کنترل قرار دهیم تا کارآمدی سازمان افزایش پیدا کند. به همین منظور طبق آمار و پایش مسوولان سازمان، نسبت به سالهای قبل انحراف بودجه خیلی کمی داشتیم.

وی به محور «روزآمدی فناوری و تحقیقات سلامت» اشاره کرد و گفت: سال گذشته شعارما « تحقیق و تحقق اهداف در واحد انفورماتیک» بود. یکی  از مشکلاتی که گریبانگیر واحدهای سازمانی است، بحث نرم افزارهای موجود در سازمان است.

دکتر مالکی اظهار داشت: از طریق مطالعه می خواستیم به این نتیجه برسیم که حل این مشکل از طریق جابجایی یا خرید نرم افزارها میسر است یا امکانات دیگری لازم است.
وی افزود: این مطالعه خیلی زمان بر شد. اما با مطالعه علمی که با شرکت های مشاور در این زمینه صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که در زمان و قرن حاضر بحث جایگزینی، آزمون و خطا بحث مناسبی نیست. و باید برنامه مدیریت نرم افزارها را داشته باشیم. اینکه تا زمان را از دست ندهیم.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: به همین دلیل بعد از مطالعات گسترده و مکاتبه  با مدیران سازمان «مدیریت نرم افزارها» را در برنامه های سال 96 آوردیم تا از این طریق بتوانیم مشکلات حوزه نرم افزار را حل کنیم.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، «بهبود روابط فرا سازمانی» را محور دیگر برنامه های راهبردی عنوان کرد و گفت: با پیگیری ها و تلاش همکاران در واحدهای مختلف و تیم مدیریت، تقریبا خواسته سازمان را در جلسات مدیران ارشد نفت و گاز سه استان خراسان مطرح کردیم.

 وی  با تاکید بر اینکه با تعامل مناسب با شرکتهای منطقه برخی از موانع و مشکلات برطرف شد، افزود: اولین حسن این جلسات مشارکت دادن شرکتها در ابلاغیه ها وتصمیم های سازمانی است که در سطح وزارت نفت باید صورت می گرفت.

به گفته دکتر مالکی از شهریور ماه که طرح درمان غیر مستقیم اجرایی شد، اطلاع رسانی و شفاف سازی این طرح خیلی مهم بود. به همین دلیل جلسات مکرری را با مدیریت های شرکت ها داشتیم تا توانستیم طرح را باز و به عنوان یک طرح جایگزین برای کارکنان صنعت نفت مطرح کنیم که این طرح در راستای افزایش رضایت مندی جمعیت طبی است.
وی اظهار داشت: در راستای بهبود روابط با دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تعاملات مناسبی برقرار کردیم. با توجه به افتتاح کلینیک و بیمارستان سرخس برای تامین منابع انسانی و تخصصی  با دانشگاه وارد مذاکراتی شدیم و به نتایج مثبتی رسیدیم.

این مقام مسوول تصریح کرد: در زمینه قرار داد با بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه در استان خراسان رضوی که شامل 34 بیمارستان است. به توافق نامه کلی دست یافتیم که با امضای مدیرعامل سازمان این تعهدنامه اجرایی می شود بدین ترتیب در سطح استان یک پیمان کلی خواهیم داشت و لازم نیست با 34 بیمارستان پیمان های مجزایی داشته باشیم. این مورد هم در راستای سیاست های کلان سازمان مبنی بر استفاده از بخش های خدمات دولتی و گسترش درمان غیر مستقیم انجام گرفت.

دکتر مالکی درباره اقدامات انجام گرفته در راستای محور « تعالی و رشد سرمایه های انسانی» گفت: برای اینکه کار تیمی و گروهی را در بین همکاران گسترش دهیم جلسات میثاق را ماهانه با هدف مشارکت مدیران مرکز در لایه ها مختلف در تصمیم گیری ها برگزار می کنیم. علاوه بر این جلسات عمومی پرسش و پاسخ به صورت فصلی برگزار می شود.
به گفته وی، فعالیت های ورزشی گسترده به طوری که از طرف مدیرعامل سازمان مورد تقدیر قرار گرفتیم،  آموزش کارکنان، برگزاری مسابقات فرهنگی و اردوهای تفریحی ورزشی ازجمله اقداماتی است که در راستای رشد سرمایه های انسانی مرکز انجام شده است.

چشم انداز شمال شرق در سال 1396
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق درباره اعم برنامه های این مرکز در سال جاری گفت:  امسال نیز با سیاست های کلان سازمان که درجلسه آخر سال به مناطق ابلاغ شد، در راستای هفت محور یاد شده گام های موثرتری برخواهیم داشت که لازمه آن  برنامه ریزی بر اساس سیاست های جدید سازمان است.

وی کاهش هزینه ها و اثر بخشی بیشتر به خصوص در بخش درمان را از اهم برنامه ها برشمرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه ما یک سیستم درمانگر هستیم منظور از کاهش هزینه ها کاهش کیفیت خدمات نیست، بلکه بحث اثربخشی بیشتر را در کنار آن دنبال می کنیم.

دکتر مالکی افزود: بنابراین درجهت افزایش بهره وری در حال برنامه ریزی برای بسیاری از فعالیت ها هستیم و در این زمینه قطعا با معاونت برنامه ریزی در تعامل خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد: آنچه در این زمینه مدنظر می باشد، بیشتر بحث نظارتی است. در مورد کاهش هزینه ها اعتقاد ما بر این است که اگر سیستم های نظارتی را فعال تر کنیم این اتفاق ها خودبه خود محقق می شود. به همین دلیل واحد نظارت بر درمان را فعال کردیم.

این مقام مسوول اظهار داشت: برون ده این واحد کاهش هزینه ها است. از طرق مختلف می خواهیم با سیستم نظارتی بیشتر جلوی هدر رفت زمان و هزینه ها را در درمان مستقیم بگیریم. و در مورد درمان غیر مستقیم نیز از طریق نظارت بر مراکز طرف قرارداد به دنبال اثر بخشی بیشتر و جلوگیری ازتحمیل هزینه های گزاف و بیهوده از سوی مراکز طرف قرارداد هستیم. در این راستا ممکن است قراردادهای برخی از مراکز را حتی لغو کنیم.

دکتر مالکی با تاکید براینکه برای ارتقای سطح سلامت بیشتر به سمت اقدام های پیشگیرانه حرکت خواهیم کرد تا اقدامات مداخله جویانه درمانگری، تصریح کرد: در بخش اثر بخشی می خواهیم ببینم تاثیر آن تا کجاست و منجر به کاهش هزینه های درمان می شود یا نه. این را به صورت مستمر پایش می کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال همسو با سیاست های ابلاغی سازمان شروع خوبی داشته ایم، افزود: از همه همکاران خواسته شده تا ایده ها و توانمندهای خود را در راستای سیاست های غربالگری و پیشگیرانه ارایه دهند که مواردی مطرح شده و درحال جمع بندی هستیم.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، با بیان اینکه در سال گذشته از معدود مراکزی بودیم که درمان مستقیم را پایش ریالی کردیم، خاطرنشان کرد: انضباط مالی را امسال نیز سرلوحه کارقرار داده ایم، و به تمامی کارکنان تاکید شده است که انضباط مالی را رعایت کنند.

دکتر مالکی در زمینه سوق دادن فعالیت ها بر اساس رویکرد عملکرد گرایانه گفت: عملکردگرایانه به این معنا است که هر واحدی باید عملکرد خودش را پایش و گزارش دهد تا بر اساس آن مزایا دریافت کند. بنابراین تمامی کارکنان  در سطوح  مختلف باید فعالیت های خود را پایش، ثبت و نگهداری کنند و در آخر ماه جمع بندی وگزارش دهند تا تراز مثبتی داشته باشند.

درمان غیر مستقیم هم از مراجعان کم نکرد
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق در پاسخ به این سوال که آیا با اجرایی شدن طرح درمان غیر مستقیم مراجعان به مراکز درمانی این منطقه کاهش یافته یا نه؟ اظهار داشت: پایشی که از مهرماه 95 تا آخر سال داشتیم متوجه شدیم همچنان کارکنان شرکت های نفتی منطقه به صورت مداوم تمایل دارند از خدمات داخل سازمان استفاده کنند.

وی افزود: علاوه بر کیفیت خدمات داخل سازمان به خصوص در واحدهایی مانند دندانپزشکی، فیزیوتراپی و اورژانس که جمعیت طبی تحت پوشش تمایل دارند از آن استفاده کنند، فرانشیزی که در مراکز بیرون از سازمان می خواهند  پرداخت کنند نیز برای کارکنان بحث سنگینی ممکن است باشد به همین دلیل خدمات داخل سازمان را ترجیح می دهند.

دکتر مالکی تصریح کرد: اما بحث رقابتی کار کردن با رویکرد جدید سازمان بازنشستگی که به صورت مستقیم با مراکز درمانی قرارداد می بندند، را هم داریم. تاثیرگذاری این قسمت را ما همچنان داریم پایش می کنیم. ولی به این نتیجه نرسیده ایم که  آمار استفاده کنندگان بازنشسته هم کمتر شده باشد، اما با افزایش قراردادهای سازمان بازنشستگی ما باید توان رقابت با قسمت های درمانگر بیرون را داشته باشیم.

خبرنگار: منور میرشجاعان

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۸۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید