سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۴۲
 

اخبار

همکاران آزمایشگاه از شغل خود می گویند/نگاهی بر فعالیتهای آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران

همزمان با فرا رسیدن سالروز تولد حکیم جرجانی و گرامیداشت روز آزمایشگاه با دکتر سیما فضیلی، رئیس پاتولوژی و آزمایشگاه و دکتر تورج همتی، متخصص هماتولوژی و علوم انتقال خون و رئیس کنترل کیفی و اعتبار بخشی آزمایشگاه و دبیر کمیته طب انتقال بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

همزمان با فرا رسیدن سالروز تولد حکیم جرجانی و گرامیداشت روز آزمایشگاه با دکتر سیما فضیلی، رئیس پاتولوژی و آزمایشگاه و دکتر تورج همتی، متخصص هماتولوژی و علوم انتقال خون و رئیس کنترل کیفی و اعتبار بخشی آزمایشگاه و دبیر کمیته طب انتقال بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

دکتر سیما فضیلی، متخصص پاتولوژی و فلوشیب درماتوپاتولوژی است که بعد از پایان دوره تخصص چند سالی را در ماهشهر به خدمت پرداخته و از سال 87 تاکنون در بیمارستان نفت تهران شاغل بوده و در حال خدمت رسانی به خانواده صنعت نفت هستند.

*خانم دکتر برای اولین سوال در رابطه با تجهیزات و امکانات آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران بفرمایید؛ در این مرکز درمانی چه خدماتی به خانواده نفت ارائه می شود؟

آزمایشگاه نفت در سطح کشور از پیشرفته ترین دستگاه ها و امکانات برخوردار است، کمبودهایی نیز وجود دارد که در چارچوب امکانات نفت تهیه شده یا در حال اضافه شدن به سیستم درمانی بیمارستان نفت تهران هستند.

آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران در سال گذشته و در ارزیابی بیمارستان توانست بالاترین امتیاز را در  بین سایر بخش ها به خود اختصاص دهد. بانک خون آزمایشگاه بیمارستان نفت با 98 امتیاز و ازمایشگاه  96 امتیاز توانستند رتبه های خوبی را از نظر کیفیت به خود اختصاص دهند.  

در سال گذشته نیز آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران از نظر تجهیزات در بخش هورمون شناسی با اضافه شدن دو دستگاه  E411  برای انجام آزمایشات هورمونی، دستگاه اتوماتیک Stago برای انجام تست های تخصصی و جدید انعقاد خون، در بخش بیوشیمی نیز دستگاه اتوآنالایزر فول اتوماتیک هیتاچی به روز رسانی شدند.  

آزمایشگاه اورژانس بیمارستان نیز به دستگاه مینی وایداس اتومات تجهیز شد تا به قابلیت جواب دهی سریعتر آزمایشات اورژانس دست پیدا کنیم. البته در حال رایزنی برای اضافه شدن دستگاه های دیگری نیز به آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران هستیم که به امسال موکول شده اند؛ دستگاه هایی مانند کشت خون فول اتومات در بخش میکروب شناسی و  دستگاه
E411  دیگری نیز به بخش هورمون شناسی و دستگاهی برای بخش الایزا اضافه خواهند شد.  

و در ادامه با همکاری بخش زنان بیمارستان که قرار است IUI را راه اندازی کنند، دستگاه اسپرم انالایزر نیز  اضافه می شود. دستگاه پاپ اسمیر لیکوئید بیس نیز از دیگر مواردی است که در سال جاری به دستگاه های آزمایشگاه بیمارستان می پیوندند. اما در تلاش برای به روز رسانی تمامی دستگاه ها در تمامی بخش ها هستیم.


*خانم دکتر در ابتدای صحبت هایتان به این موضوع اشاره کردید که چند سالی را در ماهشهر به خدمت پرداخته اید، برای فردی مثل شما که تجربه کار در مناطق عملیاتی و همینطور بیمارستان نفت را دارد ، تفاوت کار در این دو مرکز ملموس تر است. از تفاوت ها و سختی ها در مناطق عملیاتی بفرمایید :

افرادی که در چنین مناطقی در حال فعالیت هستند، طبعا با سختی های بیشتری مواجه هستند. شرایط اقلیمی منطقه، دوری از خانواده، کمبود تجهیزات، عدم سهل الوصول بودن تعمیرات دستگاه ها، طی کردن مراحل طولانی برای دسترسی به امکانات و ... تنها بخشی از مشکلاتی است که این عزیزان در مناطق عملیاتی با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

دکتر فضیلی

*خانم دکتر فضیلی از قشنگترین خاطره ای که در طول دوران خدمتتان داشته اید، بفرمایید :

قشنگترین خاطره ام در زمانی خلاصه می شود که می توانم با کارم نگرانی کسی را برطرف کنم؛ زیرا زمانی که بیماری به تشخیص می رسد و تکلیف درمان مشخص می شود، نگرانی بیمار  از اینکه میتوانست بیماری صعب العلاجی داشته باشد ، برطرف می شود.

*خانم دکتر از سختی هایی که همکاران در آزمایشگاه با آن مواجه هستند، بفرمایید:

همکاران شاغل آزمایشگاه در معرض انواع و اقسام الودگی ها با توجه به تماس با نمونه های بیماران هستند. آنها همچنین در معرض انواع و اقسام مواد شیمیایی نیز هستند. همکارانم در بخش آزمایشگاه به دلیل اینکه در خط مقدم تشخیص و درمان بیماری ها هستند، وظیفه مهمی را بر عهده دارند زیرا تمامی اقدامات درمانی بستگی به تشخیص دارد تا درمان آغاز شود.

از دیگر مشکلاتی که در آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران با آنها مواجه هستیم، می توانم به کمبود رو به افزایش نیروی انسانی اشاره کنم. کمبود نیروی آزمایشگاه دائما در حال تشدید است. در سال 95 ، 5 نفر و در سال 94 نیز ، 3 نفر از نیروی های این بخش بازنشسته شدند که در ازای 8 نفر تنها اجازه جذب 3 نیرو صادر شد. اما با توجه به اینکه تعداد بیماران در حال رشد بوده و تست ها و کارهای جدیدی وارد آزمایشگاه بیمارستان نفت می شوند ، تعداد نیروهای انسانی نه تنها ثابت نمانده بلکه در حال کاهش بوده و همکارانم متحمل فشار کاری زیادی می شوند.


*خانم دکتر فصیلی به عنوان رئیس آزمایشگاه و پاتولوژی بیمارستان نفت تهران چه آرزویی دارند؟

آرزو می کنم زمانی که قرار است از این آزمایشگاه بروم و به بررسی کارهایی که در طول دوران خدمتم  انجام داده ام ، می پردازم ، بهتر از وضعی باشد که کار را تحویل گرفتم.


* خانم دکتر برای آخرین سوال چه پیامی  برای همکارانتان که در این بخش شاغل هستند، دارید؟

روز آزمایشگاه را به تمامی همکارانم تبریک گفته و قدردان زحمات و تلاش های آنها هستم که با تمامی سختی ها و مشکلات  اما با روی گشاده و همدلی در کنار هم هستند تا به خانواده صنعت نفت خدمت کنیم.

در ادامه با دکتر تورج همتی، متخصص هماتولوژی و علوم انتقال خون و رئیس کنترل کیفی و اعتبار بخشی آزمایشگاه و دبیر کمیته طب انتقال بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران به گفتگو پرداخته ایم. دکتر همتی از سال 1371 در  بهداشت و درمان استان مرکزی در حال فعالیت بوده و از سال 90 نیز در بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران در حال خدمت رسانی به خانواده صنعت نفت است.

*آقای دکتر همتی شما رئیس کنترل کیفی و اعتبار بخشی آزمایشگاه و دبیر کمیته انتقال خون بیمارستان نفت تهران هستید، برای اولین سوال لطفا درباره فعالیت هایی که در آزمایشگاه نفت انجام می شود، بفرمایید:

ابتدا فرا رسیدن روز آزمایشگاه و زادروز حکیم جرجانی را به تمامی همکاران تبریک گفته و برای همه آنها آرزوی بهروزی و سلامتی دارم. آزمایشگاه، یکی از مشاغل سخت و زیان آوری است به همین دلیل افرادی در این حرفه موفق می شوند که این سختی را به جان خریده و متعهد باشند. افرادی که وارد این رشته می شوند، به خوبی آگاهی دارند که در مقابل جان بیمارانی که مستاصل شده اند وظیفه سنگینی برعهده دارند و نمی توانند نسبت به سلامت بیماران بی تفاوت باشند و نگرانی آنها را نادیده بگیرند. افراد زبده و کارشناسان آموزش دیده ما را در این مهم یاری می کنند.

دکتر همتی

*آقای دکتر برای دستیابی به خدمات ازمایشگاهی با کیفیت مطلوب و موثر چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

ارائه خدمات مطلوب نیازمند انجام اقداماتی است. یکی از ابزارهای اصلی پیشرفت در هر شغلی، آموزش های ضمن خدمت است. هر ساله آموزش های درون و برون سازمانی برای کارکنان آزمایشگاه برگزار می شود. برای مراجعان نیز آموزش های چهره به چهره یا در قالب پمفلت های آموزشی تدارک دیده ایم تا بیمار ضمن آشنایی بیشتر با مراحل انجام آزمایش به اهمیت رعایت شرایط قبل از آزمایش پی برده و با رعایت آنها به ارتقاء کیفیت نتایج آزمایش کمک کند. 

از ملزومات خدمات  مطلوب آزمایشگاهی باید به تجهیزات اشاره کنم. در یکی دو سال گذشته، آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران با کمک و مساعدت مدیران ارشد بهداشت و درمان صنعت نفت تجهیزات مدرن و تکنولوژی های جدید به مجموعه اضافه شده اند که موجب گردیده تا بتوانیم خدمات بیشتر و بهتری را در این مرکز ارائه کنیم.

*آقای دکتر کیفیت نتایج آزمایشگاه بیمارستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

تمرکز زیادی بر کیفیت نتایج آزمایشگاه اختصاص یافته و تلاش می کنیم تا نتایج آزمایشگاه با شرایط بالین بیماران مطابقت داشته باشد. استقرار سیستم کنترل کیفیت داخلی و خارجی باعث شده تا فرآیند آزمایشگاه از صفر تا صد به طور دائمی تحت نظارت و کنترل باشد. کسب بالاترین امتیاز اعتبار بخشی در سال گذشته در بین تمامی واحدهای بیمارستانی در حوزه آزمایشگاه و سرویس انتقال خون بیمارستان گواه بر این موضوع است که آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران از نظر کیفیت در جایگاه مطلوبی قرار دارد.

رضایتمندی مراجعان و بیماران و دریافت خدمات به موقع و با کیفیت از نکاتی است که همواره مد نظر مسئولان آزمایشگاه بوده است. از فعالیت هایی که در این زمینه صورت گرفته است ، می توان به اختصاص خطوط تلفن یک طرفه برای بخش ها و آزمایشگاه را اشاره کرد که موجب می شود تا نتایج بحرانی بدون فوت وقت به اطلاع پزشک رسانده شود و درمان بیماران به تاخیر نیافتد. جهت رفاه حال مراجعان سیستم دریافت نتایج آزمایش به صورت اینترنتی فعال شده و بیماران می توانند با ورود به شبکه بیمارستانی نتایج آزمایش خود را در منزل یا محل کار دریافت کنند. 

ازمایشگاه

*آقای دکتر وضعیت سرویس انتقال خون بیمارستان چگونه است؟ 

در سال های اخیر بخصوص دو سال گذشته، با استقرار سیستم هموویژلانس، آموزش های مداوم گروه های پزشکی ، پرستاری  و کارکنان آزمایشگاه و همچنین به روز رسانی امکانات و تجهیزات انتقال خون موجب تحولات فوق العاده ارزشمندی در زمینه بانک خون شد. این تحولات روند تهیه خون سالم و نظارت بر تزریق خون را بهبود بخشیده است. به طوری که خون و فرآورده های خونی سالم تهیه و آزمایشات به دقت توسط کارشناسان مجرب و با تجربه در بانک خون انجام شده و خون و فرآورده های خونی توسط همکاران پرستار تزریق می شود. این امر موجب کاهش عوارض ناخواسته تزریق خون شده و به بیماران این اطمینان را می دهد که خون سالم و به موقع را دریافت کنند.

در بازرسی هایی که کارشناسان سازمان انتقال خون ایران به صورت دوره ای از سرویس انتقال بیمارستان به عمل آورده اند ، بارها به این موضوع اشاره کرده اند که بیمارستان نفت تهران یکی از بهترین سرویس های انتقال خون را در اختیار دارد. به همین دلیل گواهی استقرار سیستم هموویژلانس بیمارستان هرساله تمدید شده است.


۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۸:۴۶
تعداد بازدید : ۳,۲۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید