سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۰۷

اخبار

آگاهی و کوشش فردی برای سلامت روانی ، زمینه ساز کاهش بیماری های روانپزشکی است

رییس بخش اعصاب و روان بیمارستان نفت تهران گفت: اختلالات روانپزشکی از دلایل عمده بیماری و ناتوانی های جسمی هستند و با توجه به اثرات همه جانبه بیماری های روانپزشکی اهمیت حفظ بهداشت روان بیش از پیش مهم به نظر می رسد.
 

رییس بخش اعصاب و روان بیمارستان نفت تهران گفت: اختلالات روانپزشکی از دلایل عمده ازکار افتادگی و همچنین زمینه ساز برخی بیماری های جسمی هستند. با توجه به اثرات همه جانبه بیماری های روانپزشکی اهمیت حفظ بهداشت روان بیش از پیش مهم به نظر می رسد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، دکتر ژاله گلستانی به مناسبت هفته  سلامت روان با بیان  این مطلب  گفت:  طبق آمار سازمان بهداشت  جهانی از هر  چهار نفر یک نفر در طول زندگی به یک اختلال  روانپزشکی  مبتلا  می شود.  درایران هم آخرین بررسی ها  نشان دهنده آن  است که شیوع این اختلالات حداقل بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت تخمین زده میشود.
 به گفته وی سلامت روان یکی از  ابعاد  مهم سلامتی است که در عین حال  اغلب اوقات نادیده گرفته می شود. چرا که  تبعیض و انگ در مورد بیماری  های روانپزشکی همچنان  شایع است. اغلب مردم اطلاعات صحیحی از اختلالات  روانپزشکی ندارند.
 وی با بیان اینکه متاسفانه  اختلالات  روانپزشکی  بر تمامی جنبه های زندگی افراد اثر گذارند تصریح کرد:  به علت  اختلال کارکردهای ذهنی و کاهش قدرت تفکر، تصمیم گیری، اختلال  عملکرد فردی حاصل می شود ودر زمینه های   شغلی ، ارتباط ، تصمیم گیری و... فرد دچار مشکل میگردد .
 گلستانی یاد آور شد: افت  عملکرد  ناشی از اختلالات روانی منجربه  ارتباط  ناموفق  با همسر و فرزندان، افت شغلی وحتی درموارد شدید به طلاق، اخراج شدن و درگیری های  قانونی  منجر می شود . فرد مبتلا به تدریج  درگیر مشکلاتی  چون انزوای اجتماعی، ناتوانی در تصمیم گیری برای خود و محرومیت از حقوق اجتماعی شود.از آنجا که تشخیص زود هنگام و درمان بموقع میتواند از بروز عوارض بیماری بکاهد آشنایی و آگاهی در زمینه سلامت و بیماری روان میتواند عامل مهمی در کاستن از بار بیماری ها باشد .
 دکتر گلستانی  درتشریح سلامت روان  گفت: یک فرد سالم از  نظر روانی بر اساس تعاریف علم روانشناسی باید علاوه براینکه فاقد علایم بیماری روانی است ، دارای توانایی هایی مانند لذت بردن از زندگی ، تحمل ومدیریت  استرس ها و توانایی انعطاف پذیری باشد و بتواند  فعالیت مناسب کار وزندگی اش  رادرزمینه  ارتباط سالم باسایرین تجربه  کند.
 وی  خاطر نشان کرد: از انجا که پیشگیری بسیار ساده تر  از درمان  است، آموزش در زمینه  حفظ بهداشت روانی  می تواند  یکی از بهترین رویکردهای نظام های دخیل در ایجاد سلامتی جوامع باشد.
  ضروری است  که نظام  های سیاست گذاری  سلامت ،  تدابیر ویژه ای  برای حفظ  سلامت  روان جامعه  داشته باشند. اما خود افراد  هم  دراین زمینه  می توانند موثر باشند به عبارتی  آگاهی  یافتن  وکوشش های فردی  در زمینه  اعتلای سلامت  روان  می تواند بروز و شیوع دبسیاری  اختلالات  روانپزشکی  را کاهش دهد ‌
 رییس بخش اعصاب وروان بیمارستان نفت تهران گفت:  هرسال  موضوعی  در میان مطالب مربوط به بهداشت روان به صورت شعار روز جهانی  بهداشت روان  انتخاب می شود تا توجه  همگان به  اهمیت  موضوع   جلب شود. شعار سال  2019میلادی  از طرف سازمان  جهانی بهداشت، در روز جهانی بهداشت  روان در  دهم اکتبر پیشگیری از خودکشی  است  . هدف از این شعار، ایجاد هماهنگی در تمامی افراد جامعه  برای افزایش آگاهی و کاهش انگ بیماری و دریافت خدمات درمانی برای اختلالات  روانپزشکی است .تا بتوان از بروز خودکشی جلوگیری موثرتری به عمل آورد .
۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۹
تعداد بازدید : ۲,۰۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید