سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۲۶
 

اخبار

توجه به مراقبت همه جانبه پزشکی و بهداشتی از اطفال / واکسینه کودکان در مقابل آنفولانزا

کودکان آینده سازان هرجامعه ای هستند و تحقق بسیاری ازاهداف هر کشوری درگرو پرورش کودکانی سالم است تا بتوانند دربزرگسالی از زندگی با کیفیت تر برخوردار شوند و نقش های اجتماعی و حرفه ای خود را به خوبی ایفا کنند.
با توجه به اهمیت مراقبتهای چند سال اول زندگی هر فرد که موجبات سلامتی ویا بیماری را برای فرد در سنین بالاتر ایجاد می کند، درآستانه 16 مهر روز جهانی کودک، درخصوص نقش مراقب های پزشکی درکودکی و تهدیدات سلامت کودک وامکانات بیمارستان نفت تهران با دکتر رزیتا ستاری متخصص و دارای بورد تخصصی کودکان این بیمارستان گفتگویی انجام شده است که درادامه می خوانید.

مراقبت های دوران  کودکی  چه  اهمیتی  درسلامتی کودک در بزرگسالی دارد؟
 بسیارمهم است ، زیرا دراین دوران از طرفی به دلیل  اینکه کودک درحال رشد است  و بسیاری از اندام ها در حال رشد  و تغییر است  و از سوی دیگر برخی ازآسیب ها ممکن است  برای کودک نقص  دایمی  وغیر قابل جبران ایجاد کند.  همچنین  برخی از بی توجهی ها به سلامت کودک ممکن است موجب  اختلال در رشد  فرد شود و کودک هیچگاه به  رشد مناسب  متناسب با ژنتیک خود نرسد. از این رو مراقبت های  دوران کودکی  بیش از دیگر سنین دارای اهمیت است.

 مراقبت های کودکی از چه دوره ای  شروع می شود؟
از بدو تولد نوزاد مراقبت ها شروع می شود و درسن نو پایی که حرکت های کودک شروع می شود به بیشترین  حد می رسد ولی همواره تا  سن 7 سالگی ادامه دارد اگرچه پایش رشد و سلامتی کودک  و  ایمن سازی در مقابل  بیماری های فصلی و بهداشتی همواره  در سنین بالاتر نیزادامه دارد.
 
 پدرمادرها باید نسبت به چه مواردی توجه ویژه ای داشته باشند؟ 
 اولین مراقبت  وایمن سازی نوزاد در قبال بیماری ها  تغذیه با شیر مادراست که  در 6 ماه اول  زندگی بسیار اهمیت دارد  وبه طور مطلق باید انجام شود زیرا نقش زیادی در رشد جسمی و عاطفی  کودک دارد.
 نکته  دیگر اینکه  واکسیناسیون  کودک حتما بر اساس دستور العمل های موجود باید به موقع  انجام شود و بررسی پایش رشد نوزاد باید جدی گرفته شود  و همچنین  استفاده از  ویتامین های A ,D  تاپایان دوسالگی  برای  نوزاد الزامی است که نباید درمصرف آن سهل انگاری کرد.
غیر از مراقبت های عمومی و تغذیه ، سلامت کودکان  را چه خطرات دیگری تهدید  می کند؟
مسمومیت  دارویی و شیمیایی   که از دو طریق ( قرص  ها و دارو های رها شده  وبدون محافظ)  که در دسترس اطفال هستند وهمچنین  مسمومیت با مواد شیمیایی  مثل شوینده ها  ومسمومیت  با نفت  و وایتکس  همچنان  موارد آسیب زننده به سلامت کودکان هستند.
 کودکان نوپا  در رابطه با افتادن  از ارتفاع نیز در معرض خطرات بسیاری هستند  که حتما باید خطر افت و خیز های کودک از بلندی را در کودکان  نوپا جدی  گرفت  زیرا ممکن است  در صورت بروزچنین  حوادثی آسیب های جبران ناپذیری  به کودک  وارد شود و دراین مورد خاص  باید محافظت از کودک  دایمی و  همیشگی باشد تا  ازبروز تروما و  آسیب دست وسر و... جلوگیری شود.
 یکی از مواردی که میزان این نوع آسیب را درکودکان افزایش می دهد  استفاده از رو روئک های  متحرک است که با استفاده از نوع ثابت این وسیله، بخش قابل توجهی از آسیب ها کاهش می یابد.
 موارد دیگر که سلامت کودکان راتهدید می کند  سوختگی نوزادان و کودکان است که سوختگی با موادی مثل آب جوش وشیر و دیگرمواد گرم  ودرسنین بالاتر آتش  و وسایل داغ مثل اتو و.. را شامل می شود  که  باید دراین مواردنیز از کودک مراقبت شوند.
 مورد دیگر رعایت بهداشت فردی کودک است و اینکه حتی المقدور  کودک  زیر  سه سال  نباید مهد کودک برود و ملاحظات  بهداشتی  کاملا رعایت  شود.  از نظر مصرف مواد غذایی در بیرون  از منزل  نیز احتیاط شود است تا از این طریق کودکان از ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی و.. مصون بمانند.
  با توجه به آسیب پذیری کودکان  در مقابل بیماری های فصلی ، آیا در این رابطه نیز می توان  اقدامی انجام داد؟
 بله  حتما می توان اقداماتی انجام داد که  از ابتلا کودکان به برخی بیماری های فصلی جلوگیری شود یکی ازاین بیماری ها آنفولانزا است که با واکسینه کردن، کودک مصون می ماند.
 چه دستورالعمل هایی برای واکسینه کردن کودکان در مقابل بیماری آنفولانزا وجود دارد؟
با توجه به اینکه  اپیدمی بیماری آنفولانزا در آبان  وآذر ماه  است  والدین باید ابتدای تغییر فصل  به واکسینه  کودک بپردازند.
 چه کودکانی در اولویت استفاده از واکسن آنفولانزاهستند؟
 براساس دستور العمل سازمان بهداشت جهانی  همه بچه های زیر 5 سال، کودکانی که دچار سوتغذیه و بیماری های قلبی ، خونی، کلیوی و ... هستند باید  واکسینه شوند.
 درصورت بروز حادثه و یا بیماری  برای کودکان، بخش اطفال بیمارستان نفت تهران چقدر پاسخگوی نیاز است؟
رسیدگی پزشک ،کادر پرستاری بسیار مسئولانه ودلسوزانه است  وبرای دریافت داروها وطبابت افراد وامکانات مناسبی وجود دارد و تمام تلاش این است که امکان درمان  بیشتر بیماری ها  در این بیمارستان  میسرشود
 دراین بیمارستان نسبتا امکانات  مناسبی وجود دارد ضمن اینکه ما با چند بیمارستان از جمله بیمارستان مفید و بیمارستان قلب شهید رجایی و.. لینک هستیم  تا در صورت موارد اورژانسی و خاص که امکان درمان سریع وکامل بیمار دراین بیمارستان  نباشد ، فرد سریع به این بیمارستانها ارجاع می شود.
 تمام تلاش  وکوشش این است که با کمترین آسیب  و کمترین میزان دارو وکمترین تعداد آزمایشات ، بهترین  خدمات به بچه ها  ارایه شود و بهترین درمان انجام شود. ودرمان به شکلی باشد  که کمترین آسیب جسمی و روحی به کودک وارد شود. و با ترخیص به موقع ، کودک سریع به خانواده برگردد.
براساس آمار ازابتدای امسال، هر ماه  50 تا 60 بیمار در بخش اطفال بستری شدند  که شامل  بیماری هایی مثل  گاستروآنتریت، تب، تشنج، سرطان خون، تومور های مغزی،عفونت ادراری و بیماری های تنفسی ، زردی نوزادی ، جراحی لوزه، جراحی ترمیم دندان و جراحی های ارتوپدی و.. بوده است.
 در بیمارستان نفت تهران سه پزشک متخصص اطفال  هر روز و 5 پزشک  متخصص اطفال  به طورمقیم  حضور دارند و 9 پرستار و سه کمک بهیار مشغول به کار هستند.

بخش اطفال
بخش اطفال

بخش اطفال

۱۶ مهر ۱۳۹۸ ۰۸:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۶۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید