سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۲۰

اخبار

اهمیت به سلامت سالمندان دربهداشت ودرمان صنعت نفت تهران

توجه به سالمندان وسلامتی آنها مقوله ای است که در بهداشت ودرمان صنعت نفت برنامه های مدون و مطابق با استاندارد های جهانی برای آن وجود دارد. به طوری که بازنشستگان و خانواده های آنها همچنان با مراکز درمانی در ارتباط هستند و خدمات دریافت می کنند و تلاش می شود بیش از پیش رضایت این افراد جلب شود.

 خبرنگار بهداشت ودرمان صنعت  نفت تهران  به مناسبت   9 مهر ماه  روز  جهانی سالمند با   خانم دکتر عبدالملکی  که یکی از  12 پزشک  دوره دیده در زمینه طب سالمندی در صنعت نفت است مصاحبه ای  داشته  که در ادامه  می آید.
  - کلینیک سالمندی  بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران در کجا قرار دارد  وچه  افرادی از مراجعین این کلینیک هستند؟
 کلینیک سالمندی  بهداشت ودرمان   صنعت نفت تهران در مرکز سلامت خانواده درمانگاه  پاسداران قرار دارد و کلیه  افراد بالای 60 سال  می توانند  از خدمات این کلینیک بهرمند شوند.
-آماری در این خصوص وجود دارد؟
 در این درمانگاه  3 هزار و 500 نفر جمعیت بالای 60 سال  مراجعه کننده  داریم که بخش قابل توجهی از آنها  اعضای ثابت   کلینیک  سالمندی  هستند ،  در سه ماه تابستان  امسال  حدود 666نفر جمعیت  بالای 60 سال  مورد  معاینه  غربالگری  و صد نفر  مورد معاینه تخصصی  سالمندی قرار گرفتند. البته لازم به توضیح است  هر ماه حدود 35 نفر  به طور تخصصی  ویزیت تخصصی سالمندی می شوند.
- منظوراز ویزیت تخصصی سالمندی  چیست؟
 برای ویزیت  تخصصی  یک  فرد سالمند در مرحله اول  باید  یکساعت و بعضا بیشتر زمان صرف  شود واز کلیه اطلاعات جسمی و روحی فرد اطلاعات تهیه می شود و در صورتی که فرد مشکل خاصی نداشته باشد ، زمان بعدی مراجعه فرد سه ماه بعد درنظر گرفته می شود  اما در صورت  وجودمشکلی که در معاینه اولیه مشخص می شود،  براساس  شرایط هر فرد اقدامات لازم برای درمان  وی انجام می شود.
-چه مواردی در این معاینات  بررسی می شود؟
  سه  شاخص اصلی که در تمام معاینات سالمندی دنیا مورد بررسی  است ، شاخص های  “ADL” ،“IADL”  و”MMSE”  است  که این شاخص ها  هریک دارای  چندین آیتم  هستند که با انجام این معاینات  زمینه های دمانس( زوال عقل)  وآلزایمر و توانایی  های فردی  در انجام کارهای روزمره ، وضعیت حافظه و شناخت محیطی  وضعیت حواس پنجگانه فرد بررسی می شود.
علاوه بر آن، غربالگری مربوط به   فشار خون،چربی، گرفتگی عروق، آرتروز،  مشکل خواب، کم خونی،  سرطان ها،سابقه  سکته ،بلع غذا  وضعیت دندانها، بی اختیاری ادرار، یبوست ، دیابت ، پوکی استخوان، آسم ، حساست های غذایی، اضطراب، کم کاری تیرویید ، بیماری های عفونی و تعداد داروهایی که هر فرد استفاده می کند بررسی می شود تا اگر  شخص  بیش از4 نوع دارو استفاده می کند  و اصطلاحا "پلی فارمسی"  است،  از تعداد و دوز دارو ها  کم شود وهمچنین تداخل  دارویی وداروهای بی موردی مثل انواع ویتامین های  یکسان و..  با نظر پزشک حذف شود.
-مزایای  این معاینات  برای سالمندان چیست؟
بزرگترین  حسن معاینات این است که  فرد سالمند در مراحل اولیه با عوارض سالمندی  آشنا می شود  وبا درمانهای موثر و اغلب غیر دارویی  به فرد کمک می شود تا از توانمدی بیشتری برای انجام فعالیت های روزمره، کنترل احساسات ، انجام فعالیتهای  اجتماعی،  برخوردار شوند و با  انجام ورزش ، رژیم غذایی سالم،  فعالیت های ذهنی وفکری  مناسب ،  امکان زندگی راحت تر و با  نشاط تری را در این دوره زندگی تجربه کند ، ضمن اینکه  با  بررسی و غربالگری ومعاینات پزشکی مداوم  علاوه بر اینکه از وضعیت  جسمی خود مطلع شوند و  پیگیری های لازم برای درمان بیماری هایی که  فرد از آنها مطلع نبوده فراهم می شود وفرد متحمل  هزینه  های مالی و  جسمی کمتری می شود.
-وبرای سازمان  بهداشت و درمان  صنعت نفت چه مزایایی دارد؟

 یکی از مهمترین اهداف هر سازمان  بهداشت ودرمان،  که یکی از شاخص های موفقیت آن سازمان محسوب می شود ، مقوله پیشگیری است که با انجام این کار، از بسیاری  از عوارض وبیماری های  دوره سالمندی پیشگیری می شود که برای سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت  دارای اهمیت است. همچنین  اجرای  این طرح نقش بسزایی  در کاهش هزینه ها و میزان مصرف دارو  دارد که از جنبه اقتصادی نیز دارای اهمیت است. از همین رو سن افراد برای تشکیل  پرونده ودریافت خدمات  از کلینیک سالمندی  60 سال در نظر گرفته شده  است که  نسبت به استاندارد های جهانی  5 سال زودتر است .
 کلینیک سالمندی  نیازمند چه  تخصص ها وتجهیزات ویژه ای است؟
   مهمترین مورد در موفقیت  کلینیک سالمندی،  پزشکانی  است که دوره  MPH را گذرانده باشند  و همچنین پرسنل درمانگاه های خانواده که دارای دقت لازم،  مسوولیت پذیری و رفتار مناسب با سالمندان باشند می توانند آماده ارایه خدمات به سالمندان  باشند.  درحال  حاضر 12 پزشک دربهداشت ودرمان صنعت نفت کشور این دوره را گذرانده که دو  پزشک در درمانگاه پاسداران  حضور دارند.

پاسداران
پاسداران
پاسداران

۹ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۳۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید