سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۴۳

اخبار

نگاه تیز بین کارشناسان بهداشت عمومی ومحیط ضامن سلامتی کارکنان

با توجه به اینکه واحد بهداشت عمومی و محیط سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران مسوول نظارت بر مسایل بهداشتی در بیمارستان ، مراکز بهداشتی ودرمانی و کلیه شرکت ها و ادارات تابعه در استان تهران است در نشستی که با رییس و کارشناسان این واحد برگزار شد، به معرفی وظایف کارکنان این واحد پرداختیم که در ادامه می خوانید.
lpdx مهندس زهرا نعیم آبادی  کارشناس  بهداشت عمومی  این مجموعه با اشاره به اینکه  کارکنان این واحد  علاوه بر بازدید بهداشتی از مراکز، بصورت دوره ای عهده داریک وظیفه  تخصصی هستند،  مسوولیت خود  در انجام  خدمات واکسیناسیون  شاغلین و همکاری درآزمایشگاه  آب و پیگیری مصوبات  کمیته  سلامت  به عنوان  دبیر این کمیته  توضیح داد.
 به عنوان مثال هر سال با شروع  فصل سرد کلیه شاغلین  بخش های  درمانی  و کسانی که  با بیماران سرو کار دارند ، علیه  بیماری آنفولانزا واکسینه می شوند.
مهندس  لیلا بختیاری  کارشناس ارشد HSE ضمن همکاری  در انجام بازدید های  مربوطه  به مراکز  بهداشتی و درمانی  و پیگیری  موضوع ایمنی  بیمار در این مراکز  مسوولیت کنترل  بیماری های واگیر طبق مصوبه  وزارت بهداشت ، درمان وآموزش  پزشکی را عهده دار است.

مهندس  رحیمی از دیگر کارشناسان واحد بهداشت محیط است که معتقد است فعالیت های واحد بهداشت محیط هم تنوع بالایی دارد وهم  نقش بالایی در سلامت  کارکنان دارد.
 وی توضیح می دهد:  از واحد تهیه و توزیع  تغذیه   بیمارستان نفت تهران در هفته دو تا سه باربازدید بهداشتی  انجام می شود  و سلامت و بهداشت  مد نظر قرارمی گیرد  و همه اقلام مواد غذایی پس از نظارت و کنترل  کارشناسان بهداشت، مجوز ورود به داخل آشپزخانه  بیمارستان را می یابند و حتما پس از تایید و کنترل کارشناس اجازه تخلیه  داده می شود.
نوع طبخ  و وضعیت  کارکنان بررسی می شود و براساس دستور العمل  وزارت بهداشت استعلام های لازم مواد اولیه غذاها  بررسی می شود تا اقلامی چون برنج و مواد پروتیینی و سایر مواد دیگر ریسک بیماری زایی  نداشته باشد.
  دستگاه تست روغن نیز درمرکز وجود دارد و کیفیت روغن مصرفی سنجیده می شود و با استفاده از دماسنج های لیزری نیز دمای مواد  غذایی پخته شده  بررسی می شود .
 مهندس  رحیمی پس از تشریح این موارد گفت: اطمینان خاطر می دهم غذایی که در بیمارستان  فوق تخصصی نفت تهران تهیه و طبخ و توزیع می شود صد درصد سالم است و از سالمترین و بهداشتی ترین  غذاهایی است  که در مراکز طبخ غذا  در سطح  کشور تهیه و  توزیع می شود.
 ازدیگر اقدامات بهداشت محیط ، انجام آزمایش های میکروبی و شیمیایی آب است که در دوبخش آب شرب و مراکز دارای استخر صورت می گیرد.
 وی تصریح کرد: آب  استخر بیمارستان نفت، ماهانه یکبارآزمایش  میکروبی می شود  و روزانه  3 نوبت کلر سنجی می شود. آب بخش دیالیز و آب شرب بیمارستان بصورت ماهانه آزمایش میکروبی توسط آزمایشگاه معتمد و با نظارت واحد بهداشت  انجام  می  شود و آزمایش  شیمیایی هر سه ماه  یکبار صورت می گیرد.آب مراکز  تحت پوشش  نیز توسط آزمایشگاه  واحد بهداشت ، آزمایش وکنترل می گردد. به صورتی که  استخر های  باشگاه ها بصورت  ماهانه  آزمایش میکروبی  انجام می شود ،آب شرب شرکت های تحت پوشش هر 6 ماه یکبار موردآزمایش میکروبی قرار می گیرد ودر صورت  نیاز آزمایش های شیمیایی نیز انجام می شود.
مهندس  رحیمی تاکید  کرد: دراستقرار سیستم hse  بحث ارزیابی  جنبه های زیست محیطی  مهم است  که ارزیابی های زیست محیطی  انجام شده ومخاطرات مورد بررسی قرارگرفته است . یکی از این مخاطرات، فاضلاب ساختمان شش طبقه جدید و درمانگاه آزادی است که انتظار می رود  باخرید پکیج تصفیه برای ودرمانگاه آزادی این مسئله زیست محیطی رفع  شود و فاضلاب   ساختمان  شش طبقه با لوله کشی  به تصفیه  خانه مرکزی  بیمارستان  متصل گردد.
  از دیگر اقدامات زیست محیطی قابل توجه که به زودی  در بیمارستان نفت  انجام می شود جایگزینی کیسه های تجدید پذیر با کیسه های معمول و حذف قاشق و چنگال پلاستیکی  است  که با  حمایت  دکتر بهزادی رییس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران  به سر انجام می رسد.
وی همچنین  خاطر نشان شد:  ظروف  غذای  یکبار مصرف پلاستیکی  به طور کامل از بیمارستان  حذف و با ظروف گیاهی و آلومینیومی جایگزین شده است.  در آینده ای نزدیک ، به جای قاشق چنگال و یکبار مصرف ،  نوع استیل  در اختیار پرسنل قرار می گیرد . قاشق  و چنگال ها نیز همانند ظروف  غذا با ماشین  ظرفشویی و آب در دمای 70درجه سانتیگراد   به صورت کاملا بهداشتی  شسته می شود و در اختیار کارکنان  قرار می گیرد.

مهندس  مهران اثمری  یکی از کارشناسان زبده  واحد بهداشت  محیط است با ارایه آماری مبنی  بر اینکه 120 مرکز تحت پوشش 4 شرکت اصلی وزارت نفت( شرکت ملی گاز، نفت، پالایش و پخش وپتروشیمی) 695 زیر مجموعه  دارند که ازاماکن عمومی  آنها که شامل  آشپزخانه، سردخانه ها،  آرایشگاه ها ، انبار مواد غذایی بازدید های روتین انجام می شود تا نواقص  بهداشتی رفع شود وبرای همه بازدید ها گزارش تهیه می شود  و درصورت وجود اشکال ، اخطار کتبی داده می شود  تا  درمدت مشخص که معمولا دو ماه است  نواقص برطرف شود.
 هر مرکز  دست کم طی هر فصل  حتما یکبار مورد بازرسی قرار می گیرد. برخی از مراکز مهم  مثل ساختمان مرکزی وزارت نفت  و... نیزدر طول فصل دوبار بازدید می شود.
  اثمری  با اشاره به شرایط  تعدادی از  ساختمان های وزارت نفت که بعضا ساختمان هایی قدیمی هستند ونیاز به  سم پاشی دارند گفت:  مبازه با حشرات و جوندگان از دیگراقداماتی است  که  توسط تیم آموزش دیده واحد بهداشت  محیط  انجام می شود و برحسب درخواست مراکز تحت پوشش سم پاشی و طعمه گذاری انجام می شود.
  در حال حاضر، چاه ها و مسیر شبکه فاضلاب های بیمارستان نفت تهران هر دو ماه یکبار سم پاشی می شود. همچنین دربخش های مختلف بیمارستان نیزبنا به نیازو درخواست ها سم پاشی انجام می شود. سموم مورد استفاده استاندارد ومورد تایید  وزارت بهداشت است  که برای انسان بی خطر است اما با این وجود همواره تلاش می شود سم کمتری دربیمارستان استفاده شود.

سه فرآیند از 11 فرایند  سیستم مدیریت کیفیت ISO9001-2015 مختص واحد بهداشت عمومی ومحیط است 
 از دیگرکارشناسان واحد بهداشت محیط مهندس  مهناز شیرمحمدی  است که علاوه بر  مسولیت کارشناس بهداشت، در سیستم  مدیریت کیفیت  به عنوان ممیز فعالیت دارد.
وی توضیح می دهد که  ممیزی سیستم مدیریت کیفیت  در جهت  ارتقا سطح سلامت  خدمات گیرندگان  و به منظور  تضمین  تدوام  و تناسب کیفیت خدمات می باشد.

 به گفته وی ، سه فرآیند از 11 فرایند مختص واحد بهداشت محیط است  که  هر ساله ممیزی شده  و بایستی در راستای فرایند تعریف شده  منطبق بر استانداردISO  پیشرفت حاصل شده باشد.
خانم مهندس ذبیحی  کارشناس بهداشت  محیط بیمارستان  علاوه بر بازدیدهای دوره ای  و روتین که از  بخش های  مختلف بیمارستان  انجام می دهند، توضیحاتی درخصوص مدیریت پسماند که  از کنار تخت بیمار شروع شده و تا زمان  تحویل پسماند به  شهر داری  ادامه دارد ارایه کردند.در بیمارستان  فوق تخصصی  صنعت نفت  تهران با استفاده  از دستگاه  بی خطر سازNEW STER کلیه  زباله های عفونی  بی خطر  شده همراه با زباله های  معمولی به شهرداری تهران تحویل داده می شود.زباله های شیمیایی، دارویی نیز طبق قرار داد به شرکت های معتمد زیست تحویل داده می شود.

مهندس جوزدانی رییس این واحد  با تایید اطلاعات ارایه شده ازسوی کارشناسان زیر مجموعه اش گفت: درمجموع  کلیه فعالیتهای  بهداشت محیط ، زمینه های  تحقق  شعار پیشگیری بهتراز درمان است را فراهم می کند  و کلیه اقداماتی که صورت می گیرد  براساس الزامات  وزارت بهداشت و  وزارت نفت ، سیستم مدیریت کیفیت ISO9001/2015  ، الزامات  اعتبار بخشی و الزامات HSE  است.
 وی اشاره کرد ، کارشناسان  واحد بهداشت ، علاوه بر  وظایف جاری با دفتر  سیستم  مدیریت کیفیت ، دفتر اعتبار بخشی، دفتر HSE  نیز همکاری دارند.
 وی افزود: یکی از وظایف مهم  واحد بهداشت  محیط بیمارستان نظارت بر عملکرد سیستم تصفیه خانه بیمارستان است که  دراین واحد نیز کلیه شاخص های مرتبط با سازمان  محیط زیست  ، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر اساس دستور العمل های  کشوری کنترل می شود.


۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۰۸
تعداد بازدید : ۲,۳۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید