سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۲۰

اخبار

توسعه امکانات مراقبت های ویژه نوزادان نارس در بیمارستان نفت تهران

بخش مراقبت های ویژه نوزادان،بخش نوپای بیمارستان نفت تهران است که 15سال از تاسیس آن می گذرد و با تجهیزات مدرن و کارکنانی دلسوز، اعتمادخانواده های بیماران را جلب کرده است.
  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، بخش مراقبت های ویژه نوزادان  بیمارستان نفت تهران، سالانه پذیرای بیش از 80 تا 90 بیماراست  که  شامل  نارسی نوزاد، وزن پایین، ناهنجاری های مادرزادی، مشکلات تنفسی، مشکلات متابولیک، عفونت، زردی پر خطر نوزادی و برخی از نوزادانی که به علت  داخلی  یا جراحی  های بزرگ  نیاز به  مراقبت ویژه دارند می شود.
در این بخش، مراقبت های تخصصی ، نوزاد همگام با مراکز برتر دانشگاهی  شامل  مراقبت های مبتنی بر  شواهد و فرد محور ارایه  می شود  و سعی برآن است  برمراقبتهای  تکامل نوین با فراهم آوردن  شرایطی شبیه  شرایط  رحم مادراز نظر نور و صدا ومحرکات  به نوزاد داده  شود.
 مدت زمان بستری  نوزادان نارس در برخی موارد  تا بیش از دوماه نیز ادامه دارد  تا این نوزادان بتوانند مانند یک نوزاد  معمولی به خانواده سپرده شوند.
شایان ذکر است نوزادان به دلیل عدم تکامل در رحم آسیب پذیر ترهستند  و مستعد  عفونت . به همین دلیل  دربخش  مراقبت های ویژه از نوزادان،  بصورت  فصلی پایش عفونت انجام می شود و کلیه رفت و آمدها، تماس و لباس ها کنترل و الزام پوشش خاص  برای کارکنان و پزشکان رعایت می شود.
 ریاست  بخش nicu  به عهده پزشک فوق تخصص نوزادان است  و با همکاری پزشکان اطفال  مقیم در کلیه  شیفت های صبح، عصر وشب مسوولیت  درمان  بیماران را برعهده دارند.
 در بخش nicu  هشت پرستار و دو کمک  بهیار مشغول به کار هستند، با توجه به اینکه در این بخش،  حساسیت  کار بالا است  ونوزادان امکان ابراز مشکلات را ندارند، داروها و اقدامات درمانی بر اساس وزن نوزاد تعیین می شود ومحاسبات  و تجویز  دارو  و سرم  ها  و اقدامات  پزشکی این بیماران با بیماران دیگر متفاوت است  و هر لحظه  بیماران باید رویت شوند.
  لازم به ذکر است  دراین بخش همه نیروها باید سابقه کار دربخش اطفال  و ICU  را داشته باشند و گذراندن دوره آموزشی  NICU در دو بخش تئوری و عملی  برای آنها الزامی است،  همچنین  نیروهای جدید الورود توسط کارشناس خبره  پس ازمصاحبه و آموزش در فرصت 6 ماهه مورد  بررسی  و نظارت و آموزش قرار می گیرند تا  شرایط  یک نیروی حرفه ای را کسب کنند ومشغول به کار شوند.
   در بخش مراقبت های ویژه نوزادان  با پزشکان فوق تخصص قلب ، چشم، غدد اطفال و  واحد های ادیومتری، سونوگرافی و رادیولوژی  ارتباط مستمری وجود دارد. با توجه به اینکه درجریان بررسی روند تکامل نوزادان گرفتن عکس سینه ، پایش مغز و ارگان های داخل شکم از طریق رادیولوژی و سو نوگرافی انجام می شود، این بخش روزانه با این واحد ها تعامل دارد.
 از دیگر اقداماتی که دربخش  مراقبت های ویژه نوزادان صورت می گیرد، ارتباط با مادران  نوزادان است .دراین بخش به مادران آموزش داده می شود و گام به گام و ضمن تکامل  نوزاد ، مادرآماده می شود  که چطوردر منزل و پس از ترخیص،  بتواند نیازهای  کودک را برآورده کند. همچنین پس از ترخیص نیزمادر و نوزاد به حال خود رها نمی شوند و با پرستاران ارتباط دارند.
همچنین از ویژگی های بخش مراقبت های ویژه نوزادان، ارایه خدمات به مادرانی است که باید کنار نوزاد باشند، امکاناتی از قبیل  اتاق شیر و اقامت مادر و یخچال مخصوص ذخیره شیر، فیلم ها و کتابچه های آموزشی  برای سلامتی کودکان وترویج تغذیه با شیر مادر از جمله آنها است.
 در این  بخش،  پزشک و پرسنل همگام با مادر و ضمن تکامل نوزاد ، مادر و خانواده را  آماده می کنند تا بتوانند پس از ترخیص نیازهای کودک را برآورده کنند.
 پس از ترخیص نوزاد از بیمارستان  نیزعلاوه بر ویزیت  نوزاد درکلینیک  فوق تخصصی ،  پرستاران نیز جهت  پاسخگویی  به مشکلات با مادر نوزادان  ارتباط  دارند.
 آموزش و بازآموزی  پرسنل نیز از دغدغه های مسولین این بخش است  ، آموزش هایی در زمینه  احیا نوزاد ، شیر مادر ،مراقبت های   تکاملی نوین  نوزاد، مراقبت های  کانگرویی از نوزادو... از جمله این  دوره ها  است.

۲۴ تیر ۱۳۹۸ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۲۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید