سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۴۴

اخبار

تدبیر و تعهد درانبار دارویی شاد آباد موج می زند

مقوله پزشکی، سلامتی،دارو و تجهیزات پزشکی موضوعی چندوجهی است که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ استراتژیک دارای اهمیت است .

در این میان، خرید، حفظ، نگهداری وتوزیع دارو از اهمیتی دوچندان برخوردار است؛ خوشبختانه بهداشت ودرمان صنعت نفت به عنوان سازمانی که وظیفه تامین  دارو و سلامتی خانواده نفت را به عهده دارد از این مقوله غافل نیست و با اختصاص یک فضای مناسب، ذخیره یکسال  داروی مورد نیاز مراکز درمانی نفت را تامین کرده است که در انبار دارویی شاد آباد در 35 کیلومتری تهران قرار دارد و کلیه داروها وتجهیزات و لوازم خریداری شده، در این واحد نگهداری  و برای  توزیع آن برنامه ریزی می شود.خبرنگار بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران، برای معرفی این واحد مهم و استراتژیک و عملکرد کارکنان آن ، به انبار دارویی شادآباد تهران مراجعه کرده و از بخشی از فعالیت ها در  این انبار گزارشی  نوشته است که در ادامه می خوانید.

به گفته دکتر محمد صدیقی  رییس انبار دارویی و تجهیزات پزشکی تهران،  انبار شاد آباد در سال 1378  تاسیس وانبار اصلی  بهداشت ودرمان صنعت نفت به این مکان منتقل شد که  دارای 12 هزار متر مربع مساحت است  و درآن سه سوله اصلی و چند انبار فرعی وجود دارد .
 هدف از ایجاد انبار دارویی ،نگهداری  دارو و توزیع  دارو و لوازم  مصرفی پزشکی  است که  با این کار، به خصوص درسالهای اخیر ودر زمان تشدید تحریم ها بهداشت ودرمان صنعت نفت از بحران دارویی مصون مانده است. 
 در حال حاضرذخیره  انبار شادآباد برای مناطق  بهداشت ودرمان رشت ، ساری، قم ،کرج  و تهران توزیع می شود. و همچنین خرید  اقلام موردنیاز این مراکز نیز در انبار شاد آباد  ذخیره می شود.
لازم به توضیح است در مواردی  که تجهیزات  سرمایه ای  مورد نیاز مناطقی که  واحد تدارکات پزشکی سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران برای کلیه مراکز درمانی  زیر مجموعه صنعت نفت تهیه می کنند نیز در انبار دارویی شاد آباد  نگهداری و به مراکز مربوطه ارسال می شود.
 ازاین سه سوله ، سوله اول  ودوم  مخصوص دارو ولوازم پزشکی مصرفی و سوله سوم مربوط به دستگاه ها وتجهیزات و لوازم  پزشکی حجیم است.

 برآورد ها  نشان  می دهد که درحال حاضر ، 1300 قلم لوازم پزشکی  و 1100  قلم دارو  در انبار شاد آباد موجود است،  موجودی و ارزش  کالاهای انبار در اسفند  سال 97 حدود  175 میلیارد ریال بوده است.
 و به گفته دکترصدیقی، به طورمتوسط هر ماه حدود صد میلیارد ریال گردش مالی  دارو وتجهیزات در انبار داروی شاد آباد  گزارش می شود.
 همچنین  بر اساس  اطلاعات ارایه شده از سوی  وحید برقیان  مسئول اسناد  انبار شادآباد، در سال  حدود ده هزار سند  مالی که شامل  درخواست های  ورود و خروج وانتقال  و برگه خروج داروها  است  تهیه و تنظیم و هماهنگ می شود که به صورت کاغذی  و دیجیتال  بایگانی می شود.
 درانبار شاد آباد 14 نفرمشغول به کار هستند که  با توجه به قرارگیری این انبار درخارج از تهران ، رفت و آمد نیرو ها به سختی انجام می شود، این نیروها  علاوه بر کار نسخه خوانی که همه تکنسین  دارویی( نسخه پیچ) می باشند عملیات، تحویل، بارگیری و جابجایی و خالی کردن و تاریخ گذاری دارو ها را نیز انجام می دهند. اغلب کارکنان  این مجموعه قرار داد مدت موقت وپیمانکاری هستند .
روزکارها  از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر و شب کارها که کارکنان حراست  هستند و ایمنی انبار را  تامین می کنند. در طول شب حضور دارند.
 البته در روز های تعطیل نیز کارکنان آماده باش وآنکال هستند واگر دربیمارستان ویا دیگر مراکز نیاز به  دارو وتجهیزاتی باشد سرویس دهی انجام می شود.
 حسین افشین  سوپروایزر و جانشین  رئیس انبار  با اشاره به  خاطره ای دراین باره گفت:  چند سال پیش، یک نوزاد روز جمعه  در بیمارستان نفت  به دنیا آمده بود و نیاز به داروی سورونتا (داروی موردنیاز نوزادان نارس که مشکل تنفسی دارند)  داشت، که پس از اطلاع رسانی سریع  به انبار بیمارستان مراجعه کردیم و پس از هماهنگی های لازم،خوشبختانه  دارو به موقع به بیمارستان رسید  و نوزاد  ازمرگ  نجات یافت.

  دکتر صدیقی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه راهکاری برای تاریخ گذشته نشدن دارو ها در انبار شادآباد وجود دارد گفت: در صورتی که  دارو حدود 6 ماه زمان  تاریخ  داشته باشد، به ستاد سازمان بهداشت و درمان نفت اعلام می شود تا  دارو ها و در زمان مناسب  در مراکز  مصرف شوند. ضمن اینکه ارتباط  مستمرنیز با مراکز بهداشت ودرمان  وجود دارد و در مورد داروهای مورد نیاز آنها نیز  اطلاعات داریم به همین دلیل تلاش  می شود دارویی منقضی نشود.

داروخانه بخش ها هفتگی، داروخانه سرپایی دوهفته یکبار ودرمانگاه ها  یک بار درماه  برای دریافت دارو اعلام نیاز می کنند. و دارو و لوازم مورد نیاز برای آنها ارسال می شود.
 حفظ و نگهداری دارو شرایط خاصی را می طلبد، برخی  از داروهای  های یخچالی  زیر  8 درجه باید نگهداری  شوند و برخی داروها و برخی اقلام آزمایشگاهی که نیاز به فریزر دارند  در دمای منفی 16 درجه نگهداری می شود. که با توجه به موقعیت فعلی  واحد تاسیسات و مهندسی  زحمت زیادی  جهت برقراری  شرایط  مناسب  متحمل می شوند.
برای ایجاد شرایط استاندارد و مناسب ، انجام کارهای تاسیساتی  انبار شاد آباد به علی رازانی  سپرده  شده است که با توجه به لزوم  خنک ماندن  محوطه سوله هاو یخچال ها و کننترل برق و.. وی نقش موثری  در مجموعه دارد. کمپرسور ها، هوا ساز ها وژنراتورها  دایم مورد بررسی قرار می گیرند و با تلاش شبانه روزی وی و همکارانش از ایمنی بالایی نیز برخوردار است .
 طراحی وساخت  سردخانه  شماره 2 سوله ها بدون برون سپاری توسط  کارکنان همین مجموعه انجام شده است،  این سردخانه به شکلی طراحی شده  است که  تبادل حرارت در کمترین حالت ممکن است به گونه ای که اگر کمپرسور با مشکل مواجه شود، سریع از طریق آژیر خطر اطلاع رسانی می شود ، ضمن اینکه دما نیز افت نمی کند و در 4/5 تا 6 درجه  تنظیم شده است. تا آسیبی به دارو ها نرسد.
 به گفته وی ، حفظ و نگهداری تجهیزات موجب شده است افت کارایی  وکیفیت در تجهیزات قدیمی اتفاق نیفتد.
 آنچه در مجموعه  انبار دارویی شاد آباد مشاهده  می شود ،  این است که سختی کار ، دوری مسافت، سختی  تامین آب شرب و ... نتوانسته است از دقت و مسئولیت پذیری  کارکنان  این مجموعه کم کند همچنانکه در ارسال محموله 6 میلیارد ریالی بوشهر که در حین  تولید گزارش ما انجام  می شد، نهایت دقت و سرعت در انجام کار مشهود بود و تجهیزات پزشکی همچون دستگاه نوار قلب، ترازو، گوشی و تخت و برانکارد  و..    از اقلامی بود که کارکنان انبار شاد آباد برای بسته بندی و ارسال آن  به بوشهراقدام می کردند.

کارکنان مجموعه شادآباد و مدیریت  بهداشت ودرمان صنعت نفت  تهران برای دسترسی آسان وبی دغدغه بیماران به دارو در شرایط اقتصادی فعلی  که کشور درگیر انواع تحریم ها است  بی وقفه تلاش می کنند  تا  ذخیره  دارویی مناسبی  ایجادکنند و از بروز بحران  های دارویی  جلوگیری شود. با این وجود بدون همکاری پزشکان و بیماران درتجویز و مصرف بهینه دارو، دستیابی به این هدف با مشکل مواجه می شود. از این روبه نظر می رسد گذر از این شرایط  سخت همکاری همه جانبه را می طلبد.

 

شادآباد

شادآباد
 
شادآباد
شادآباد

شادآباد

 

۲۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲
تعداد بازدید : ۲,۰۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید