سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۳۲

اخبار

پروستات شایعترین دلیل مراجعه به کلینیک اورولوژی

بیش از 30 درصد از بیمارانی که به متخصصین اورولوژی بیمارستان نفت تهران مراجعه می کنند، مردانی هستند که با مشکل بزرگی خوش خیم پروستات وسرطان پروستات مواجه هستند.
 دکترمجتبی عاملی جراح و متخصص کلیه ومجاری ادراری بیمارستان نفت تهران در هفته سلامت مردان با  اعلام این خبر افزود: بزرگی خوش خیم  پروستات معمولا درسنین  بالا  افراد ایجاد می شود و  احتمال ابتلا به آن بالا می رود، علایمی چون تکرر ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار، احساس فوریت دردفع ادرار،قطع و وصل شدن جریان ادرار دارد.
 وی توضیح داد: برای بزرگی خوش خیم پروستات هیچ  کاری نمی شود کرد واغلب توصیه های رفتاری و تغذیه ای فقط  در خصوص  سرطان  پروستات  می تواند کمک کننده باشد و بزرگی خوش خیم پروستات  مانند سرطان پروستات نیست که برای پیشگیری از آن بتوان اقدامی انجام داد.
 سرطان پروستات معمولا هیچ نشانه بالینی ندارد و تنها راه  کشف آن معاینه بالینی توسط پزشک و آزمایش خون است.
 به گفته این فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاروسکوپی ، وقتی فرد  بیماری علایم پروستات خوش خیم را دارد  و پزشک پس از معاینات لازم ، به بیمار توصیه جراحی داد، حتما باید سریع برای آن  اقدام شود و بیمار ترسی ازجراحی نداشته باشند.
 عاملی خاطر نشان شد: البته  روش های جدیدی در دنیا جایگزین جراحی پروستات شده است و در ایران نیز تست شده و موفقیت آمیز بوده است .در این روش نیاز به بی حسی و بی هوشی نیست و برای افرادی  که مشکل انعقاد خون  و.. دارند روش  ایمن تری محسوب می شود  و باگذاشتن یک سوند داخل مثانه و صرف زمان  10 دقیقه  درمان صورت می گیردوپس ازدوهفته  سوند خارج  و پروستات بیمار درمان می شود که امیدوارم به کار گیری این روش در بیمارستان های نفت نیز نفت اجرا شود. 
 وی تاکید کرد: تاخیر و تعلل در انجام عمل جراحی  بزرگی خوش خیم پروستات،  موجب می شود کلیه ها ازبین برود و مثانه آسیب غیر قابل جبران ببیند ،متاسفانه  پس از نارسایی  کلیه و آسیب مثانه ، دیگر حتی جراحی  فایده ای ندارد و آسیب های وارد شده  قابل  جبران نیست  زیرا زمان طلایی درمان از دست رفته است.
 عاملی گفت: رابطه مستقیم بین  سرطان های سیستم ادراری - تناسلی و مصرف  سیگار ومواد مخدر وجود دارد و سرطان پروستات نیز ازاین امرمستثنی نیست به همین دلیل توصیه می شود برای  پیشگیری و بهبود سرطان پروستات ، هر نوع مواد شیمیایی و دخانی قطع شود و از سو مصرف مواد جلوگیری شود.
 این متخصص کلیه ومجاری ادراری با استناد به آخرین  تحقیقات انجام شده  در دنیا  گفت: براساس مطالعات انجام شده افزایش دفعات روابط جنسی فرد در چارچوب خانواده منجر به کاهش 20 درصدی  سرطان پروستات می شود. درحالی که بر اساس باورهای اشتباه  گفته می شود افزایش روابط جنسی  منجر به بزرگی پروستات و سرطان پروستات می شود.
 وی یاد آور شد:  برعکس تصور جوانان مصرف قلیان نسبت به سیگار خطرناکتر است و مصرف آن به خانواده ها راه پیدا کرده  و همین امر باعث شده است که بیمارانی با سن پایین  به پزشک مراجعه  کنند که مثلا  بیماری  مثل  سرطان مثانه دارند  که تنها علتی که برای آن می توان  عنوان کرد مصرف سیگار و قلیان است.
 عاملی افزود:  نکته دیگر در خصوص سلامت  مردان ، کاهش مصرف نمک و رژیم غذایی غربی  و فست فودها، گوشت های دودی شده و سرخ شده  و مواد غذایی پر کالری  و پر پروتیین است که باید با رژیم مدیترانه ای جایگزین شود تا از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری شود زیرا رعایت رژیم های غذایی بسیار کمک کننده است.
 وی ادامه داد : آقایان باید از نگه داشتن بیش از حد  ادرار جلوگیری کنند و به موقع مثانه  را تخلیه و حذف رفتارهای پرخطر جنسی  داشته باشند  چرا که این امرمی تواند از ابتلا به بیماری های  مختلف عفونی ومقاربتی  نیزجلوگیری کند وسلامت مردان  را در جامعه افزایش دهد.
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۹۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید