سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۰۲

اخبار

روزی که دندانپزشکی تیتر اول روزنامه‌ها می‌شود

فرا رسیدن 23 فروردین که به «روز دندانپزشک» نامگذاری شده، بهانه ای شد تا از زحمات و تلاش همکاران دندانپزشک در پلی کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی تقدیر و تشکر به عمل آورده شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، بسیاری از روزنامه ‌ها و نشریات کشور، یکی از تیترهای صفحه اول خود را در این روز به دندانپزشکی اختصاص داده و گزارشاتی را در این باره منتشر می کنند. روز دندان‌پزشک، بهانه‌ای شد تا با دکتر فرشته جهانی، رئیس پلی کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی بیمارستان نفت تهران به صحبت بپردازیم.

*خانم دکتر برای اولین سوال در رابطه با افتتاح کیلینیک  پیشگیری و سلامت دهان و دندان در بهداشت و درمان صعنت نفت تهران بفرمایید:

سلامت بالاترین سرمایه اجتماعی هر فرد به شمار می رود، امروزه شاهد پیشرفت روز افزون فناوری های درمانی هستیم و روز به روز به لیست خدمات درمانی در صنعت نفت اضافه می شود و نه فقط در مجموعه نفتی بلکه در کل جامعه عطش سیری ناپذیری برای دریافت خدمات درمانی وجود دارد. ولی آیا می توانیم ادعا کنیم که با  پیشرفت روز افزون در افزایش خدمات دندانپزشکی جامعه سالم تری خواهیم داشت؟

امروزه، دیگر مفهوم سلامت از خدمات درمانی فراتر رفته و «پیشگیری بهتر از درمان» تبدیل به نگاه غالب متولیان سلامت جامعه شده است.
ضرب المثلی بین دندانپزشکان جامعه نگر وجود دارد؛ به جای اینکه افراد در حال غرق شدن در یک رودخانه را نجات دهیم، منابع‌مان را صرف ساختن پل روی رودخانه کنیم. در سال 1978، این طرز تفکر منجر به صدور بیانیه ای در سازمان بهداشت جهانی شد؛ بدین صورت که نظام خدمات سلامت دهان و دندان از متمرکز شدن بر مداخلات درمانی به سوی پیشگیری سوق داده شود.

از سوی دیگر، جوامع صنعتی در حال برنامه ریزی برای رسیدن به نسلی بدون پوسیدگی دندان هستند، شروع پوسیدگی یک دندان به معنای شروع نیاز برای دریافت خدمات درمانی و پاسخ گویی به این نیاز مستلزم صرف هزینه و تامین امکانات است. به همین دلیل در پلی کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی بر آن شدیم تا به قضیه پیشگیری مستقل از درمان در جامعه نفتی متمرکزتر شده و این هدف را با افتتاح کیلینیک پیشگیری و سلامت دهان و دندان جامعه عمل پوشاندیم.

روز دندانپزشکی
در این کلینیک نیازهای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان برای تمام رده های سنی  از شیرخواران و کودکان زیر سه سال تا سالمندان بالای شصت سال و همینطور مادران باردار یا احتمال بارداری در نظر گرفته شده است؛ البته افزایش گروه های هدف دیگری مانند معلولین ذهنی و جسمی را نیز در دستور کار قرار  داده ایم که در ماه های آینده به ثمر خواهد رسید. امیدوارم با در نظر گرفتن عوامل خطر مشترک بین بهداشت عمومی و بهداشت دهان و دندان برنامه های سلامت دهان را با این حوزه ادغام کرده و بسته های سلامت چند وجهی را تعریف و تهیه نماییم. لازم به یادآوری است که این برنامه به غیر از کلینیک تخصصی در سایر مراکز درمانی تهران نیز اجرا خواهد شد.

کلینیک پیشگیری و سلامت دهان و دندان از اول دی ماه سال 95 آغاز به کار کرد. این کلینیک با 5 یونیت و ارائه خدماتی مانند غربالگری بیماری های دهان و دندان، آموزش بهداشت دهان و دندان، ارتقاء و ثبت مهارت های بهداشتی، ثبت شاخص های دهان و دندان، جرم گیری ، بروساژ و کورتاژ لثه، فلوراید تراپی ، فیشور سیلانت، معاینات ضایعات و زخم های درمانی، آموزش های چهره به چهره، جرم گیری بروساژ و کنترل پلاک  بیمار برحسب شدت معضلات بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرد.

روز دندانپزشکی01


 
*خانم دکتر جهانی چه خبر جدیدی در رابطه با پلی کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی صنعت نفت تهران دارید؟

یک خبر خوب و جدید دارم و آن هم گسترش فناوری اطلاعات در دندانپزشکی تخصصی با همکاری سایر بخش ها و استفاده از تخصص های مختلف  نرم افزاری است که این مساله می تواند بازوی مدیریتی قوی در دندانپزشکی ایجاد کند. تنوع فعالیت ها در دندانپزشکی زیاده بوده و چنین تنوعی را در سایر قسمت ها نداریم. فراهم شدن چنین برنامه نرم افزاری به معنای حذف پرونده های کاغذی و ورود پرونده های الکترونیکی است. این برنامه نرم افزاری در بهداشت و درمان صنعت نفت تهران تا  ماه های آینده به ثمر خواهد نشست. این برنامه جدید پس از پایلوت در بهداشت و درمان صنعت نفت تهران می تواند به سایر قسمت های بهداشت و درمان صنعت نفت نیز گسترش پیدا کند.

روز دندانپزشکی06


* خانم دکتر در روز دندانپزشکی چه پیامی برای همکاران شاغل در مجموعه دندانپزشکی نفت دارید؟

پلی کلینیک دندانپزشکی نفت حاصل تلاش تمام کسانی است که در عرصه عمل و تعهدات و وظیفه پایبند هستند و یکی از علایم حیات و زنده بودن جوامع نکوداشت خدمات گروه های شغلی و حتی اسلاف آنان است.

دندانپزشکی در زمره گروه های حساس و مهم پزشکی است که در تحول سلامت جامعه همگام با سایر همکاران رشته های مختلف نقش مهمی را ایفا می کند. این عزیزان به دلیل موقعیت کاری و نوع خدماتی که ارائه می دهند با سختی کار زیادی مواجه بوده و در معرض ریسک فاکتور ها و آسیب های شغلی متعددی هستند به همین دلیل قدردان زحمات آنها هستیم.


روز دندانپزشکی04


روابط عمومی نیز این روز را به همکاران شاغل در پلی کلینیک دندانپزشکی تبریک و تهنیت عرض کرده و برای آنها آرزوی سلامتی و بهروزی دارد.

روز دندانپزشکی03

 

۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۳,۵۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید