سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۵۵

اخبار

رژیم های غیر اصولی موجب کمبودهای تغذیه ای می شود

به منظور کاهش وزن و رسیدن به محدوده وزن سلامت، رژیمهای غذایی مختلفی وجود دارد که متاسفانه برخی از آنها از نظر اصول تغذیه متناسب با نیازهای فرد نمی باشد و سبب کمبودهای تغذیه ای در افراد میگردد؛ بنابراین رژیمهای صحیح کاهش وزن بایستی توسط مشاورین تغذیه به خوبی تنظیم گردد تا نیازهای تغذیه ای افراد طبق اصول صحیح تغذیه ارائه شود.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان نفت تهران،  فرنوش رشیدی کارشناس ارشد تغذیه بیمارستان نفت تهران با بیان این مطلب در  کنفرانس تغذیه این بیمارستان  افزود: 
رژیم کتوژنیک یکی از رژیمهای کاهش وزن میباشد که با توجه به محدودیتهای برخی گروههای غذایی در این رژیم، بایستی تحت نظر  مشاورین و کارشناسان تغذیه به طور دقیق محاسبه و تعیین شود.
در این رژیم با محدود کردن شدید کربوهیدرات دریافتی، افزایش چربی رژیمی و مقدار متعادل پروتئین حالت کتوز در بدن ایجاد میشود و به تدریج سبب کاهش وزن خواهد شد.
 وی  نوتوضیح داد: در این رژیم غذایی 70%  کل کالری روزانه از چربی تشکیل میشود و پروتئین دریافتی بایستی به میزان 20% محاسبه و تنظیم گردد. کربوهیدرات 5% و سبزیجات و سالاد (فیبر) نیز 5% کل کالری در نظر گرفته می شود.
 رشیدی تصریح کرد: با انجام این رژیم غذایی حالت کتوز ایجاد شده و اسیدیته خون، در محدوده ی بی خطر خواهد بود و جای نگرانی نیست، در مقایسه با کتوز ایجاد شده در دیابت شدید و کنترل نشده که خطرناک می باشد.
وی خاطر نشان کرد: هدف از محدودیت شدید کربوهیدرات در این رژیم، کاهش ترشح انسولین میباشد زیرا این هورمون نه تنها سبب کاهش قند خون میشود بلکه موجب سنتز چربی شده و اضافه وزن را در پی خواهد داشت.
 این کارشناس تغذیه افزود: تعداد وعده های غذایی در این رژیم به سه وعده کاهش می یابد (صبحانه، ناهار و شام) و به تدریج می توان به دو وعده ناهار و شام رساند .
گفت: لازم به ذکر است این رژیم غذایی بایستی برای مدت زمان محدود (و نه طولانی مدت) اجرا شود و درنهایت پس از رعایت رژیم های غذایی کاهش وزن و رسیدن به محدوده وزن سلامت، به منظور حفظ وزن رژیم نگهدارنده (maintenance ) تنظیم می شود.

کنفرانس تغذیه
کنفرانس تغذیه
کنفرانس تغذیه
کنفرانس تغذیه
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۰۷:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۶۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید