اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل

امروز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۸:۴۵

اخبار

کلینیک تغذیه بیمارستان نفت تهران شاهراه سلامتی کارکنان

درحال حاضربیماری های عفونی و واگیر دار بدلیل واکسینایون وداروها کنترل شده است، عمده مشکلات سلامتی درجوامع مربوط به بیماری های مزمن وغیر واگیرمثل دیابت ، فشار خون و بیماری های قلبی وعروقی است که تغذیه سالم درپیشگیری ودرمان این بیماری ها نقش اساسی دارد. بدین منظورلازم است از الگوهای غذایی مناسب پیروی کرد. تاکید براین نکات بخشی از مصاحبه دکترسید علی جزایری رییس کلینیک تغذیه بهداشت و درمان نفت تهران با خبرنگار سایت این سازمان است که در ادامه می خوانید:

بشقاب    - چگونه از وضعیت سلامت جسمی وتغذیه ای خود ممطلع شویم؟

اولین راه برای سنجش وضعیت افراد، توجه به شاخص نمای توده بدنی (BMI)  است که با فرمول وزن بخش برمجذورقد افراد محاسبه می شود و درسه محدوده مورد بررسی است. عدد بین هجده و نیم تا بیست و پنج نرمال، 25 تا 30 اضافه وزن وعدد 30  به بالا چاقی تلقی می شود.

-این شاخص چقدر قابل اعتماد است؟
 در شرایط عادی و برای افراد  معمولی  شاخص قابل اعتمادی است اما دردومورد ممکن است  با خطا مواجه شود که یکی افرادی  که ورزش حرفه ای انجام می دهند و دیگر افرادی که  هیچ  فعالیت ورزشی ندارند.

- لطفا توضیح دهید؟
افرادی  که ورزش حرفه ای  دارند ، به دلیل اینکه بدن عضلانی تری نسبت به افراد عادی دارند  درارزیابی(BMI)  به ظاهر وزن بالاتری دارند ولی این افراد چاق نیستند وحجم عضله  آنها بالا است. واین افراد درصورتی  که نزدیک به محدوده نرمال باشند، عوارض چاقی شامل  این افراد نیست وخوشبختانه احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون و بیماری های  قلبی وعروقی آنها  را درگیرنمی کند.
 اما مورد دیگرمربوط به افرادی است که فعالیت بدنی پایینی دارند، اگرفردی تحرک نداشته باشد ، اگرچه با کاهش وزن  مواجه می شود ممکن است درصد چربی پایین نباشددر این صورت این فرد با وجودی که لاغر به نظر می رسد، چاق محسوب می شود و عوارض چاقی شامل این فرد می شود.

  -چه راهکاری دراین خصوص ارایه می دهید؟
قبل ازاینکه به فکرکاهش یا افزایش وزن باشیم وغذای مصرفی مد نظرباشد باید برنامه فعالیت های بدنی مشخصی داشته باشیم.زیرا که با کم خوردن و مصرف داروها  میزان وزن کم می شود اما تضمینی برای سلامتی افراد نیست، همچنین با استفاده از دستگاه های سنجش درصد چربی بدن ( شاخص  اصلی تناسب وزن )  مقدار عضله وآب بدن  و همچنین توزیع چربی  درقسمت های مختلف تعیین شود. تا ازاین طریق کاهش و یا افزایش وزن افراد به درستی و با کمترین خطا صورت بگیرد.
 همچنین انجام  دادن حداقل فعالیت مورد انتظارجهت حفظ سلامتی افراد، هفته ای 4 تا  5  نوبت است و هرنوبت حدود  40 تا 50 دقیقه ورزش مثل پیاده روی،دوچرخه سواری وشنا که مورد علاقه فرد باشد و توان انجام آن را داشته باشد،با شدت متوسط  به گونه ای که فرد به نفس  نفس نیوفتد ضروری است.

-آیا درکلینیک تغذیه بیمارستان نفت این دستگاه وجود دارد؟
 بله خوشبختانه برای مراجعین کلینیک تغذیه بیمارستان نفت ازاین دستگاه استفاده می شود وبا کمک آن، میزان فعالیت مورد نیاز افراد هم برای رفع مشکلات تناسب اندام،اضافه وزن و پیشگیری ازعوارض چاقی و فعالیت بدنی مورد نیازهرفرد با دقت مشخص می شود.

  - در حال حاضربهترین رژیم غذایی که به افراد توصیه می شود چیست؟
بشقاب غذای سالم، که توسط متخصصان تغذیه در دانشکده سلامت دانشگاه هاروارد و انتشارات سلامت هاروارد طراحی شده است، راهنمایی است برای انتخاب یک غذای سالم و متعادل.
 باید سعی شود همیشه نیمی از بشقابتان پر از میوه و سبزیجات باشد و میوه ها و سبزیهای متنوع و رنگارنگ انتخاب شود ولی این نکته را باید به یاد داشته باشید که سیب زمینی جزو این گروه محسوب نمیشود چون مصرف آن باعث افزایش قند خون می شود.
 شایان ذکر است یک چهارم بشقاب با غلات کامل پرشود.منظور از غلات کامل این است که غذای شما باید تمامی دانه را داشته باشد نه این که سبوس و جوانه ی آن قبلا جدا شده باشد. برای پر کردن این قسمت از بشقابتان میتوانید گندم کامل یا جو کامل یا برنج قهوه ای یا ماکارونی با آرد گندم کامل مصرف کنید. مصرف این نوع غلات در مقایسه با برنج و نان سفید اثر کمتری بر قند خون و انسولین دارد.
یک چهارم دیگر بشقاب با منابع پروتئین پر شود، ماهی، مرغ، حبوبات و آجیل از منابع سالم پروتئین هستند. میتوانید اینها را با سالاد و سبزیجات مخلوط کنید. مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و از مصرف سوسیس و کالباس و سایرگوشتهای فرآوری شده بپرهیزید.
روغن گیاهی به میزان متعادل مصرف شود.از روغنهای گیاهی مثل روغن زیتون، کانولا، سویا، ذرت، آفتابگردان و غیره استفاده کنید و از مصرف روغن جامد و هیدروژنه، که حاوی چربی ترانس هستند، بپرهیزید. به یاد داشته باشید که غذاهای کم چربی لزوما سالم نیستند.
آب، چای یا قهوه  حتما باید  در روز نوشیده شود  و از مصرف نوشابه های قندی پرهیز شود. مصرف شیر و لبنیات را به یک یا دو وعده در روز محدود و بیش از یک لیوان کوچک در روز آب میوه نوشیده نشود.همچنین بشقاب غذای سالم توصیه میکند که از مصرف نوشابه های قندی بپرهیزید،زیرا این نوشابه ها انرژی بسیار زیاد و ارزش غذایی بسیار کمی دارند.
 نکته  تاکیدی  اینکه فعالیت ورزشی فراموش نشود، درواقع تصویر آدمک دونده ای که در کنار بشقاب غذای سالم می بینید یادآور این نکته مهم است که فعالیت ورزشی نقش مهمی در کنترل وزن دارد.
 انچه مسلم است پیام اصلی بشقاب غذای سالم تمرکز بر کیفیت غذای مصرفی است:نوع کربوهیدرات (یا نشاسته) در غذا مهمتر از میزان مصرف کربوهیدرات است چونکه بعضی از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند سبزیجات (غیر از سیب زمینی)، میوه ها، غلات کامل و حبوبات از سایر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات سالم ترند.
 

۱۲ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۵۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید