سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۰۵
 

اخبار

کلینیک پرستاری درمنزل تجربه موفق دربیمارستان نفت تهران

مسئول پرستاری درمنزل بیمارستان نفت تهران گفت: با راه اندازی کلینیک پرستاری در منزل بیمارستان نفت تهران، آمار بستری های غیر ضروری کاهش یافته است و خدمات دهی به بیمارانی که حتما باید دربیمارستان بمانند، افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان نفت تهران، مهرداد غیاثی افزود، ازابتدای سال1395رسما با سه نیروی کارشناس پرستاری ویک امدادگرآغازبه کارکرد.هدف از راه اندازی این بخش، کمک به بیمارانی بود که قادربه حرکت نبودند و برای کارهای کلینیکی و پاراکلینیکی قادربه رفت و آمد به بیمارستان نیستند.

دراین بخش در حال حاضر، خدماتی مثل نمونه گیری خون ، سرم تراپی، پانسمان ، زخم های بستری  و .. در منزل  انجام می شود.افرادتحت پوشش این بخش، شاغلین نفت، تحت تکفلین وبازنشستگان وبازمانده بازنشستگان هستند.
  وی ادامه داد: بسته به نوع بیماری افراد، برخی بیماران دایمی و ثابت تحت مراقبت هستند و تعدادی ازبیماران به طور موقتی به خدمات پرستاری درمنزل نیازمند هستند، معمولا تعداد بیماران متغیراست. به طوری که بعضی ماه هها ابتدای ماه با  15 نفر کارشروع می شود، تا انتهای ماه به 60 نفرمی رسد، اما بطور متوسط معمولا ماهانه 45 نفر درماه ازاین خدمات بهره مند می شوند.
شناخت خدمات بخش پرستاری درمنزل از طریق معرفی این خدمات دربخش ها، روابط عمومی و پزشکان متخصص و کانون بازنشستگان انجام می شود.
غیاثی توضیح داد: اولین قدم برای استفاده ازخدمات پرستاری درمنزل، گرفتن دستوردقیق وکتبی با مهرو امضا پزشک مربوطه است که پس از تشکیل پرونده بیمار، به تمامی بیمارانی که درمحدوده شعاع 12 کیلومتر تهران قراردارند، سرویس دهی صورت می گیرد.
 وی گفت: شیوه کاربه این شکل است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به بیماران سرکشی می شود و مشکلات بیماران با مسئول فنی که یک پزشک است درمیان گذاشته می شود و اگر مشکل جدی تشخیص داده شود، حتی برای انتقال بیمار اقدام می شود.
غیاثی گفت: بیمارستان نفت، تنها بیمارستان دولتی است که خدمات پرستاری در منزل را بدون واگذاری به بخش خصوصی ارائه می کند ولی اغلب بیمارستان های دولتی به این شیوه عمل نمی کند.
 مسئول پرستاری درمنزل بیمارستان نفت تهران گفت: اگرپزشک،لزوم رسیدگی و سرکشی به بیماری را مشخص کرده باشد وبرای رسیدگی به بیمار حتی در روز تعطیل تاکید داشته باشد؛ در روزهای تعطیل هم رسیدگی به بیماران انجام می شود. درغیر اینصورت معمولا در روزهای تعطیل سرویس دهی انجام نمی شود.
 وی درخصوص کارکنان این بخش گفت: با توجه به اینکه کارکنان بخش پرستاری در منزل به حریم خصوصی افراد وارد می شوند، رازداری وامانت داری ازمهمترین ویژگی شخصیت آنها است. اما صبر و حوصله ومسئولیت پذیری ومهارت آنها نیز اهمیت دارد. مهمترین سختی که کارکنان این بخش با آن مواجه هستند ،مسیرهای طولانی و ترافیک است زیرا بیماران درنقاط مختلف شهرساکن هستند و رسیدگی  به موقع به آنها بسیار مهم است.


 غیاثی گفت: ازمحاسن وجود بخش پرستاری درمنزل ، این است که امروزه بیماران رها نمی شوند ودرزمان ترخیص، ازاین نظرکه نیاز به خدمات منزل دارند بررسی می شوند تا کارهای درمانی مورد نیاز آنها پس از ترخیص نیز ادامه یابد.

 وی تصریح کرد: آمارنشان می دهد با راه اندازی این کلینیک، آمار بستری های غیر ضروری  کاهش یافته است و خدمات دهی بیمارانی که حتما باید دربیمارستان بمانند، افزایش یافته است. همچنین  ازورود افرادغیرمتخصص وغیرمتبحر و بدون هماهنگی بیمارستان و بدون در نظرگرفتن ابعاد مختلف ، برای خدماتی که نیاز به فضای بیمارستان نیست، جلوگیری شد و خدمات اصولی وتحت نظارت بیمارستان صورت می گیرد.
 

۱۳ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۸۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید