سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۶

اخبار

راهکارهای سلامت روان وشادی سالمندان

با توجه به تغییرات در سالمندی، توانایی سالمند برای رویارویی با مشکلات جدید و یافتن راه حل آنها کم می شود که به عنوان عامل خطر برای سلامت روان محسوب می شود .با توجه به این تغییرات، توانایی سالمند برای رویارویی با مشکلات جدید و یافتن راه حل آنها کم می شود که به عنوان عامل خطر برای سلامت روان محسوب می شود.
 به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان نفت تهران ازمرکزسلامت کاروخانواده قم، معصومه وفایی کارشناس ارشد روانشناس بالینی درجلسه آموزشی با عنوان سلامت روان درسالمندی گفت: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، هر فرد بالای 60 سال سالمند تلقی می شود. 
 وی تصریح کرد: سلامتی عبارت است از یک حالت آسودگی کامل جسمی، روانی، اجتماعی و تنها به نبود بیماری یا ناتوانی اطلاق نمی شود و برای بهبود عملکرد مغزبه راهکارهایی  چون جهت یابی واقع گرایانه (تماس با واقعیت)، یاداوری گذشته ،بیان رویدادهای مهم زندگی و زندگی در زمان حال اشاره کرد.
 وفایی با اشاره به عوامل خطرساز برای سالمندان  مواردی  چون معلولیت های ناشی از بیماری های متعدد جسمی و اختلالات حسی بویژه کاهش حس شنوایی و بینایی گفت:  این شرایط موجب انزوای اجتماعی سالمند می شود و اگر سالمند نتواند با این موقعیت های دشوار کنار بیاید یا با روش صحیح با آنها برخورد کند، زمینه برای بروزاختلالات روانی بوجود می آید.
  وی  تاکید کرد:  افسردگی و زوال عقل مهمترین بیماری های روانی در سالمندان است و استرس واختلالات خواب نیز ممکن است زمینه ساز این بیماری های روانی باشد و یا بر اثر این بیماری ها بوجود بیاید.
 وی راهکارهایی چون  تمرکز بر زمان حال، توجه برهر آن چه در زمان حال انجام می شود مانند حرف زدن، غذا خوردن، راه رفتن و ...پذیرش و آگاهی از تجربه خود بدون قضاوت در مورد آن،  تجربه هر چیز همان طور که هست بدون قضاوت در  را  برای زندگی بهتر این گروه سنی ارایه کرد.

 این روانشناس بالینی فواید "ذهن آگاهی"  را بهبود تمرکز وعملکرد حافظه، آرمیدگی، افزایش کارکرد سیستم ایمنی بدن با کاهش کورتیزول و بهبود بیماری هایی از قبیل مشکلات قلبی، آسم، دیابت نوع دوم و دردهای مزمن وتوانایی سازگار شدن با مشکلات جسمی و افزایش لذت از زندگی به دلیل ارتباط با بخش شادی بخش مغز را موجب افزایش حس شادکامی و امیدواری دانست که باید در سالمندان تقویت شود.
سلامت روان قم
سلامت روان قم2
سلامت روان قم
۱۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۲۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید