سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۱۹
 

اخبار

اهمیت به سلامت روان دردستور کار بهداشت و درمان صنعت نفت تهران

اهمیت به سلامت روانی افراد،انگزدایی از بیماران اعصاب و روان، قابل درمان بودن بیماری های حوزه اعصاب و روان، واهمیت پیشگیری درابتلای افراد به این بیماری ها بخشی ازمصاحبه خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بهداشت ودرمان نفت تهران با دکترعزت میراب زاده رییس بخش اعصاب و روان بیمارستان فوق تخصصی نفت تهران است که امروز چهارشنبه 18مهرماه مصادف با روز جهانی بهداشت روان انجام شده است و مشروح آن در ادامه می آید.

  تعریف شما از بهداشت روان چیست؟
 بهداشت روان یکی ازارکان سلامت عمومی است و دانشی است  که به افراد  کمک می کند تا با انجام روش هایی صحیح، افراد  از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود  سازگار شوند وراه حل  مناسب برای حل مشکلاتشان انتخاب کنند.
با توجه به  آمار جهانی، 25 درصد مردم جهان دچاریکی از اختلالات روانی هستند. این درحالی است که وابستگی به سو مصرف مواد مخدر و  الکل، در این آمار درنظر گرفته نشده است.
 همچنین 28 درصد از کارافتادگی وناتوانی  ها از جمله  ناتوانی تحصیلی و شغلی و خانوادگی افراد مربوط به بیماری های روانی است. بدین ترتیب اختلالات روانی بارسنگینی بر دوش خانواده واجتماع تحمیل می کند.
شعارروزجهانی بهداشت روان سال 97 چیست؟
شعارامسال "تمرکزبرسلامت روان جوانان درجهان درحال تغییراست"
 به نظرشما چرا موضوع بهداشت جهانی امسال به موضوع جوانان اختصاص پیدا کرده است؟
 جوانی مصادف با پایان دوره  دبیرستان و ورود به بازارکارو یا تحصیل دانشگاهی است.این زمان برای بسیاری ازجوانان هیجان انگیزوگاهی همراه با استرس می باشد و اگرمدیریت مناسبی نشود ممکن است منجر به اختلالات روانی شود.
 تکلیف  دوره جوانی پایه ریزی یک "خود " مجزا ازوالدین و تکالیف رشدی دوران جوانی عمدتا ایجاد احساس بزرگسالی درخویشتن و همچنین برقراری روابط دوطرفه وبرابربا والدین، برقراری هویت شغلی و دستیابی به قابلیت صمیمیت (همسر شدن) است که با کمک های  پیشگیری کننده همچون آموزش مهارت های زندگی از جمله  مهارتهای حل مسئله ، کنترل خشم ، استرس و مهارت  برقراری ارتباط  قابل دسترسی است.
 علاوه برآن، آموزش علایم اولیه اختلالات اعصاب وروان ونشان دادن امکانات روانپزشکی و روانشناسی برای کمک به حل معضلات و برقراری رابطه با  دوستان و همکاران وخانواده  و در مجموع کمک به افزایش تاب آوری جوانان  از مواردی است که باید مد نظرقرارگیرد.
 بهداشت روانی درچند سطح تعریف می شود؟
برای بهداشت روانی نیز همچون دیگر بیماری ها سه سطح در نظرگرفته می شود. پیشگیری  سطح اول عبارت است  از کلیه  اقداماتی که  منجر به جلوگیری از بروز اختلال می شود. و هدف اصلی آن  مقاوم  کردن افراد جامعه از طریق کنترل ناهنجاری های وراثت، محیطی و خانوادگی است.
 آموزش نقش عوامل ژنتیک، در بروزاختلالات روانی، بهبود شرایط دوران بارداری ،آموزش نیازهای افراد در مراحل رشد از طفولیت تا سالمندی در این مرحله جای می گیرند.
 پیشگیری سطح دوم، مرحله ای است که هدف جلوگیری از عوارض اختلالات روانی با تشخیص به موقع ودرمان مناسب می باشد.
 در پیشگیری سوم، هدف جلوگیری از عوارض اختلالات مزمن و کاهش و ناتوانی های فردی،خانوادگی واجتماعی می باشد.
  در  بخش اعصاب و روان  بیمارستان نفت تمرکز بر کدام بخش از مراحل است؟
 اگرچه سعی می شود خدمات هرسه سطح به افراد ارائه شود اما، تمرکز اصلی با توجه به امکانات براجرای درمان بیماری ها در سطح دوم پیشگیری است که بیشترین تعداد مراجعین نیزدراین گروه هم قرار دارند.

مهمترین اقداماتی که برای  پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان صورت می گیرد؟
  مهمترین اقداماتی که برای  پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان صورت می گیرد این است که به افراد آگاهی داده می شود که با توجه به نقش قوی ژنتیک در بروز اختلالات روانی،از مهمترین اقداماتی که برای پیشگیری از بروز بیماری های اعصاب وروان صورت می گیرد، آموزش قبل از ازدواج و یا قبل از بارداری به افرادی می باشد که قبلا به اختلالات اعصاب و روان می باشند.

  نقاط  ضعف و قوت بخش اعصاب و روان بیمارستان نفت از نظر شما چیست؟
  اقدام مثبت مدیریت بهداشت  و درمان نفت تهران در خصوص انتقال بخش اعصاب و روان به بیمارستان مرکزی نفت تهران  در چند سال  گذشته، در جهت  انگ زدایی از بیماران اعصاب و روان  و تقویت  این باور که بیمارا روانی  نیز مانند  بیماری های جسمی قابل درمان هستند ، موثر بوده است.
 از امتیازات دیگر بخش اعصاب و روان،  کادر درمانی  متخصص وبا تجربه آن است.5 روان پزشک  در بیمارستان، و 2 روان پزشک دردرمانگاه ها مشغول  به خدمات رسانی هستند. 10روانشناس  بالینی  که ازافراد توانمند  این رشته هستند  مشغول به  روان درمانی هستند.
 و تخصص هایی  که درکشور محدودیت دارد، تخصص سکس تراپی است که دراین بیمارستان ارایه می شود.همچنین در بیمارستان از خدمات دو فوق تخصص روانپزشکی اطفال استفاده می شود.
 همکاری و ارتباط  میان کادر روانپزشکی و رانشناسی از دیگر محاسن  بخش اعصاب وروان است.
 اختصاص یک روز درهفته به ویزیت دسته جمعی بیماران بستری شده دربخش های اعصاب  وروان  توسط همکاران  روانپزشک وروانشناس جهت تشخیص صحیح و ارایه روشهای درمانی موثرتر، از مهمترین محاسن این واحد است.
 
 برای افزایش کارایی بخش اعصاب و روان بیمارستان نفت تهران چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
 فضای درمانی ساختمان فعلی بسیار کوچک است همچنین اختصاص فضای سبز مطابق با استانداردهای مورد نیازاین بیماران الزامی است که امیدوارم لحاظ شود.
 همچنین جهت افزایش کارایی بیماران و جلوگیری از مزمن  شدن اختلالات و بازتوانی بیماران مزمن واحد اعصاب وروان  بستری و سرپایی نیازمند به یک مرکز کاردرمانی توانمند هستند که  خوشبختانه با حمایت های دکتر بهزادی رییس بهداشت ودرمان نفت تهران و آقای دکتر حسینی رییس این بیمارستان امسال قرار است  یک طبقه مجزا به کار درمانی  اختصاص یابد تا بتوانیم در سطح سوم پیشگیری نیز گام موثری برداریم.

۱۸ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۲۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید