سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۰۷

اخبار

“ASQ” روشی برای افزایش سلامتی و موفقیت فرزندان نفت

اجرای تست " ASQ" براساس دستورالعمل بهداشت و درمان صنعت نفت از سال گذشته دردرمانگاه های زیرمجموعه نفت اجرا می شودو از فعالیت های مهم و قابل توجهی است که انجام آن برای کودکان از بدو تولد تا 5 سالگی ضروری به نظر می رسد ونقش بسزایی در کاهش مشکلات تکاملی کودک دارد. درمانگاه کاروخانواده امام حسین (ع) یکی از درمانگاه هایی است که دراجرای این طرح ، موفق عمل کرده از این رو با بهاره انیسی کارشناس ارشد مامایی و مسوول پایش رشد کودک این درمانگاه به گفت و گو نشسته ایم که در پی می آید.

ASQ" چیست و چگونه اجرا می شود؟
ASQ یکی آزمون های پایش تکامل کودکان است که از معتبرترین آزمون های ارزیابی رشد هوشی– حرکتی کودکان  محسوب می شود که سالانه برای چندین هزار کودک در سراسر جهان اجرا می شود و علاوه براینکه یک شیوه پایش است، جنبه آموزشی و بازی نیز برای کودک دارد و هزینه های شناسایی ناهنجاری های کودک را کاهش می دهد.
مجموعه آزمون های پایش تکامل کودکان به والدین کمک می کند تا توانمندی فرزندان خود را از 4 ماهگی تا60 ماهگی در حوزه های مهمی چون : 1- ارتباطات 2- حرکت درشت 3- حرکت ریز 4- حل مسئله 5 - شخصی، اجتماعی اندازه گیری کرده و در صورت مشاهده وضعیت نامطلوب، راهنمایی های لازم را دریافت  کنند و در دوران طلائی عمرکودک (تولد تا 5 سالگی) سعی در بهبود وضعیت کودک خود داشته باشند .
این آزمون در5 شیت بررسی می شود  و هر پرسشنامه  30  سوال دارد،  از ویژگی های مهم این آزمون ها آن است که سوالات آن  را والدین پاسخ  می گویند لذا هیچ واسطه ای بین حقیقتی که پدر و مادر در رفتارهای روزانه کودک خود مشاهده می کنند و پاسخ های آزمون پایش تکامل کودک وجود ندارد. این موضوع به دریافت پاسخ و نتیجه معتبر از هر آزمون کمک می کند.

پایش تکامل کوک "  ASQ " برای کودک چه اهمیتی دارد؟
نظارت بر رشد و پیشرفت کودکان خردسال روشی است موثر و مفید برای شناسایی مشکلات و آغاز درمان آنها در زمانی که بیشترین اثربخشی را دارد و آن سال های اولیه زندگی کودک است که در آن مغزو بدن به سرعت درحال رشد است.عقب افتادگی های تکاملی و عاطفی – اجتماعی می تواند مخفی بمانند و حتی در کودکانی که به نظرمی آید رشد طبیعی دارند نیز وجود داشته باشد، این مشکلات در بیشتر کودکان تا سال های اولیه مدرسه شناسایی نمی شود و زمانی متوجه می شوند که برای درمان بسیار دیر است. حتی متخصصین کودکان نیز نمی توانند 70 درصد از عقب افتادگی ها را براساس قضاوت پزشکی خود به تنهایی شناسایی کنند.
با استفاده ازASQ  می توان این مشکلات را به موقع شناسایی و درمان کرد. این تست  یکی از معتبرترین، دقیق ترین و قابل اعتمادترین ابزار در دنیا برای پایش تکامل کودکان و شناسایی مشکلات آنها به شمار می رود .

نحوه اجرای " ASQ" یا پایش تکامل کودکان  دردرمانگاه های نفت به چه شکل است؟
 نحوه اجرا تفاوت چندانی با مجموعه های درمانی ودانشگاهی خارج از نفت ندارد ولی زمان آغازتست “ASQ” در مراکز درمانی نفت از 4 ماهگی  کودک شروع می شود که نسبت به دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان کشور که  از 12 ماهگی شروع می شود 8 ماه زودتر است.
غربالگری با تست  “ASQ” درچه فاصله زمانی انجام می شود؟
از چهار ماهگی تا24 ماهگی  هر دو ماه یکبار، و از دوسالگی تا  سه سالگی هر سه ماه یک بار و 36 ماهگی تا 60 ماهگی  هر 6 ماه یک بار این تست انجام می شود.
هر پرسشنامه حاوی30 سوال است که به زبان ساده درمورد تکامل کودک نوشته شده و درآن سوالات به ترتیب از فعالیت های آسان تربه فعالیت های سخت تر مرتب شده است، هر پرسشنامه 5 حیطه تکاملی را دربرمی گیرد. پرسشنامه مذکور برای تعیین کارهایی که هر کودک می تواند یا نمی تواند انجام دهد طراحی شده است.
هر سوال 3 پاسخ دارد که  باید تنها یکی از پاسخ ها جواب داده شود. بلی به معنی آن است که کودک در حال حاضر قادر است فعالیت های مورد نظر را انجام دهد. گاهی به معنی آن است که کودک به تازگی شروع به انجام فعالیت های مورد نظر کرده است. هنوز نه به معنی آن است که کودک هنوز شروع به انجام آن نکرده است.
فرم های تکمیل شده توسط والدین به مرکز ارجاع می شود. مراکز مسئولیت جمع بندی امتیاز کودکان را در هریک از حیطه های تکاملی و در نهایت تعیین وضعیت تکاملی کودک و انجام اقدامات بعدی بعهده  دارند، این پرسشنامه ها می توانند به خوبی شیرخوارانی را که به ارزیابی های بیشتر یا مداخلات درمانی زودرس نیاز دارند از کودکان سالم جدا کنند.
 در مرکز سلامت  کار وخانواده  امام حسین تا کنون چند کودک غربالگری شده اند؟
 براساس پرونده های موجود، در این مرکز درمانی 59  نوزاد و کودک تا 5 سال داریم که از ابتدای امسال  20  نفر از آنها مورد پایش قرار گرفته اند  که از میان آنها دو کودک ،برای ارجاع به سطوح بالاتر بررسی  پزشکی معرفی شده اند.
۲۴ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۶,۷۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید