سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۴۱

اخبار

سلامتی مادر و نوزاد دستاورد کمک به شیردهی موفق

به هفت روز از هرسال که ازاول اوت شروع و تا ۷ اوت ادامه دارد، هفته جهانی شیردهی گفته می‌شود. این مراسم توسط اتحاد جهانی برای اقدام شیردهی WABA سرپرستی و اداره می‌شود و سالانه برای پیوستن تمامی حامیان، دولت‌ها و مؤسسه‌های شیردهی در سراسر جهان تشکیل و در بیش‌تر از ۱۷۰ کشور انجام می‌شود.

هفته جهانی شیردهی برای اولین باردر سال ۱۹۹۲ شروع شد و تاکنون در ۱۲۰ کشور توسط یونیسف و شریک‌هایش شامل اتحاد جهانی برای اقدام شیردهی، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌ها انجام می‌شود. هدف اصلی این رویداد ترویج فرهنگ شیردهی و شیردهی منحصربه فرد برای حداقل شش ماه اول از زندگی نوزاد است. درایران این مراسم برابر با دهم تا شانزدهم مرداد هرسال برگزارمی شود.
 بیمارستان نفت تهران به عنوان یکی از بیمارستان های دوستدار کودک، برنامه های متنوعی دراین هفته دارد به همین مناسبت گفت و گویی با سوسن قیصری کارشناس شیرمادر و مسئول نوزادان این بیمارستان انجام شده است که در ادامه  می آید.

  بیمارستان های دوستدارکودک مشخصا چه ویژگی هایی دارند؟
در این بیمارستان ها فرایندهاى شروع به موقع شیردهى مادر در ساعت اول تولد و تداوم شیردهى مادر به نوزاد در روزهاى بعد تا هنگام ترخیص به دقت دنبال مى شود و همچنین آموزش هاى لازم براى اقداماتى که در زمان بسترى و بعد از ترخیص براى موفقیت و راحتى بیشتر مادر در تداوم شیردهى لازم است به مادر داده مى شود.

در بیمارستان نفت تهران چه اقداماتی در این خصوص انجام می شود؟
در این بیمارستان، برای اجرای هرچه بهتر این سیاست ها تدابیری اندیشیده شده است که اصول آن برپایه سیاست های ترویج تغذیه با شیرمادراست که از سوی  وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی دفتر سلامت جمعیت خانواده اعلام شده است .همچنین تهیه و توزیع بسته های آموزشی در زمینه شیر مادر، نمایش فیلم های  آموزشی شیردهی در کلینیک  ( مادران باردار و شیرده و بخش های مربوط)، قراردادن بنر و استند شعارهفته جهانی شیرمادر در بیمارستان، تهیه لباس های مخصوص شیردهی جهت مادران شیرده بخش زنان، پیگیری و افتتاح اتاق مادر و کودک( شیردهی) جهت مراجعین  شیرده بیمارستان، تشکیل گروه ههای حامی شیرمادر در بیمارستان و کلینیک های وابسته، حمایت شیردهی والدین شیرخوار، عدم استفاده ازشیشه شیرو پستانک در کلیه بخش ها وداروخانه ها از آن جمله است.

 چه آموزش هایی برای مادران دراین خصوص انجام می شود؟
کلیه مادران باردار در زمینه مزایای تغذیه با شیر مادر و چگونگی شیردهی و تداوم آن ، عوارض تغذیه مصنوعی، بطری و پستانک آموزشی می بینند، همچنین به مادران تازه زایمان  کرده( چه طبیعی و چه سزارین ) کمک می شود که تماس پوست با پوست از لحظه تولد و تغذیه نوزاد با شیر مادردر ساعت اول تولد شروع شود.

 علاوه براقدامات آموزشی برای تسهیل شیردهی چه اقداماتی صورت می گیرد؟
 در کلیه بخش های برنامه تجویز دارو و انجام آزمایشات و اعمال جراحی به گونه ای طراحی می شود که اختلال در تغذیه از پستان مادر ایجاد نکند و به شیرخواران سالم در شش ماه اول عمرخود شیرمادر و قطره ویتامین هیچ گونه غذا یا مایعات دیگر داده نشود( مگر در ضرورت پزشکی) ، برنامه هم اتاقی مادر و شیرخوار در طول شبانه روز اجرا می شود و در بخش اطفال زنان، تسهیلات لازم برای اقامت شبانه روزی مادران و نیازهای فیزیکی و عاطفی آنها تامین می شود.
 
  با توجه به اینکه تعدادی از مراجعین شما زنان شاغل هستند ؛ آیا این برنامه های آموزشی برای آنها نیز کاربردی است؟

 بله حتما  همینطوراست. به مادران روش تغذیه با شیر مادر و چگونگی حفظ و تداوم شیر دهی را در صورت  بیماری مادر ویا شیرخوار یا اشتغال مادرآموزش داده می شود و برای حل مشکلات شیردهی حمایت می شوند و تعداد قابل توجهی از آموزش ها برای زنان شاغل درنظرگرفته شده است.

 شعارجهانی امسال درهفته جهانی شیر مادرچیست و چه اقداماتی به این منظور در بیمارستان انجام  می شود؟
 به مناسبت هفته جهانی شیرمادر با شعار" تغذیه با شیر مادر، زیر بنای زندگی سالم" ، تاریخ  10 تا 16 مرداد ماه  امسال است.  علاوه بر اجرای سیاست های ترویجی دراین هفته، برنامه هایی  چون برگزاری سمیناریک روزه شیر مادر با حضوراساتید دانشگاه شهید بهشتی جهت پرسنل و مادران باردار و شیرده دارد و تقدیرو تشکرازمادران شیرده بخش های زنان- nicu  واطفال دراین هفته در دستور کار قراردارد .

 کارکنان بخش زنان چه نقشی دراجرای سیاست های افزایش شیرهی به نوزادان را در بیمارستان نفت تهران دارند؟
 در بخش زنان وزایمان 6 نفر روزکار، 11 نفرسه شیفت و سه نفر نوبت کارنیروی مامایی مشغول به کارهستند  که24 ساعت اول زایمان با تکیه برصبروعلم و اطلاعاتشان مشکلات  مادر و نوزاد را حل می کنند. توجه به این نکته ضروری است که ماما ها علاوه بر مراقبت های درمانی، قدرت تشخیص و درمان دارند و همین امرموجب شده است تا موانع شیردهی برای  زنان هر چه بیشتر رفع شود. البته ارتقا سطح آموزش،افزایش مهارت های کلیه کارکنان قبل از خدمت و مکرر حین خدمت جهت حمایت ازماردران باردار و شیرده بیمارستان همواره مد نظراست و باید مطابق با استانداردهای کارکنان بیمارستان های دوستدار کودک به پیش روند که دستاورد آن کمک به شیردهی موفق مادران است  و سلامتی مادرو نوزاد را در پی دارد.

۱۴ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۶۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید