سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۲

اخبار

بانک خون بیمارستان نفت تهران بازوی سلامتی واطمینان

ضرورت خون دهی، بررسی های چند باره و تاکید برسلامتی وایمنی خون و فرآورده های خونی و تلاش برای به روزبودن و همگامی با دستورالعمل های جهانی غربالگری خون از موضوعات گفت وگو با دکترلاله افتخاررییس آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران است که به مناسبت روزجهانی انتقال خون صورت گرفته است که درادامه می خوانید.

 ضرورت خون دهی دردوران کنونی چیست؟
 به طورکلی هرچه کیفیت زندگی افزایش می یابد جمعیت جهان روبه سالمندی می رود و نیازهای سالمندی افزایش می یابد که ازجمله آنها، نیازبه خون و فرآورده های خونی است. همچنین بیماری های خاص و نیازبه خون همواره براهمیت خون دهی در سطح جهان تاکید دارد.

 شرایط کلی خون دهی چیست؟
 اینکه در سنین ۱۷ تا ۶۰ سال باشند وازنظرجسمی و روحی شرایط مناسبی داشته باشند.همچنین باید وزن بالاتراز ۵۰ کیلوگرم داشته باشند وباید ازاهدای خون قبلی آن‌ها حداقل ۸ هفته گذشته باشد به شرط اینکه تعداد دفعات اهدای خون درسال بیشتراز4بارنشود. نکتهِ دیگراین است که افرادی که مبتلا به کم خونی و بیماری‌های قابل انتقال ازطریق خون باشند نمی‌توانند خون خود را اهداء کنند.

آیا آماری ازوضعیت خون دهنگان درکشوروجود دارد ؟
  50 درصد موجودی خون ایران را 400 تا 500 هزارنفرخون دهنده مستمر تامین می کنند که حضوراین افراد بسیارارزشمند است، البته آنچه مسلم است این افراد نیزبه دلیل افزایش سن، بازنشسته می شود که باید افراد جدید جایگزین شود ازهمین روهمواره  تلاش می شود تعداد افراد اهدا کننده خونی زیاد شود.

 میزان مصرف خون و فرآورده های نفتی در بیمارستان نفت تهران به چه میزان است؟

ماهانه بین500 تا 600 فرآورده  شامل خون  کامل، اشعه دیده، خون  کم  کلوسید( خون احتمال واکنش  کمتر) ،  گلبول قرمز فشرده ( پک سل )، پلاسما، پلاکت و کرایو و فاکتور 8 ،  دربیمارستان نفت تهران مورد نیاز است که با تماس و تعامل 24 ساعته با سازمان انتقال خون ایران تامین می شود.

 و ضعیت غربالگری خون مورد نیازبه چه شکل است؟
 علاوه براینکه بررسی های لازم در سازمان انتقال خون صورت گرفته است اما در بیمارستان نفت نیز برای باردوم نیز نمونه خون مورد غربال قرارمی گیرد و بسته به نیازو نوع فرآورده ها دربانک خون قرارمی گیرد و با ایمنی ومراقبت کامل نگهداری می شود.

  با توجه به حساست کاردر بخش خون کارکنان این بخش چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

 دقت و دلسوزی کارکنان بانک خون بسیار مهم است زیرا درکل رفت و آمد در خواست ها زیاد است، حتما باید به تشابه اسمی های کوچک  هم دقت شود وبه تمرکز بالا نیاز دارد، به همین دلیل تقریبا محیط ایزوله است تا دقت و تمرکز دراین بخش در بالاترین سطح حفظ شود. همچنین نیروها باید ثابت باشند تا بتوانند اشتباهات احتمالی رابا شناختی که از بیماران دارند به کمترین حد برسانند.

آیا برنامه ای برای آینده بانک خون بیمارستان نفت تهران دارید؟

 اگرچه درممیزی که سازمان انتقال خون از وضعیت بانک خون بیمارستان نفت تهران داشت، امتیاز 75 را کسب کردیم که ازشرایط خوب این بخش خبر می دهد، با این وجود برنامه هایی برای دستیابی به شرایط بهترهمچنان وجود دارد که از آن جمله اجرای دستور العمل جدید غربالگری آنتی بادی خون است که با انجام این غربالگری ازخون های بانک خون این بیمارستان، واکنش گیرندگان خون، تقریبا به صفر می رسد و برای اجرای این دستور العمل، نیروی جدید درخواست شده است.

۹ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۰۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید