سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۳۴
 

اخبار

حساسیت به حسایت های کارکنان نفت

کلینیک آسم و آلرژی بیمارستان تخصصی نفت تهران از جدید ترین کلینیک های این بیمارستان است که از ابتدای سال 96 کار خود را آغاز کرده است ودر سه محور پیشگیری، درمان و آموزش در حال فعالیت است.اینک پس از گذشت یکسال از افتتاح این کلینیک به مناسبت روز جهانی آسم با دکتر علیرضا خیاط زاده فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی و ریس کلینیک آسم و آلرژی بیمارستان نفت تهران به گفت و گو نشسته ایم که متن این مصاحبه در ادامه می آید.
آقای  دکتر  تعریف عمومی  آلرژی چیست؟

ألرژی در واقع یک استعداد ژنیتیکی است که سبب میشود بیمار در برخورد با عوامل نسبتا بی خطر محیطی مثل غذاها و یا گرده های گیاهان و سایر عوامل محرک دچار علامت شود.

آلرژی واکنش نا مناسب سیستم ایمنی بدن است و هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی ماده ا ی را که معمولاً برای بدن بی ضرر است اشتباهاً به عنوان ماده ای زیان آور شناسایی می کند و بر علیه آن وارد عمل می شود. بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروسها و باکتریها از خود دفاع می کند. اما گاهی اوقات این دفاع در مقابل مواد بی ضرری مانند گرد و غبار، کپکها، یا گرده ی گیاهان و ذرات بدن حیوانات خانگی صورت می گیرد. سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان داده و مقدار زیادی پادتن می سازد . پادتن مانند اسلحه ای به آنها حمله ور می شود تا آنها را از بین ببرد. هر پادتن برای ماده ی ویژه ای ساخته می شود و مخصوص همان ماده ای است که موجب آلرژی می شود. به موادی که واکنش آلرژیک ایجاد می کنند، اصطلاحاً آلرژن گفته می شود. در فرایند دفاع، واسطه های التهابی شیمیایی مانند هیستامین، و سایر موادی که از گلبولهای سفید ترشح می شوند، موجب ایجاد علائم نا خوشایندی می شوند. علائم بیماری آلرژی  در سنین مختلف به صورت های مختلفی بروز کند. معمولا آلرژی در سنین شیرخوارگی و کودکی به صورت تظاهرات پوستی یا اگزما و آلرژی غذایی ظاهر میشود و به تدریج با بالا رفتن سن، به صورت آلرژیهای تنفسی مثل آلرژی بینی یا ریه آلرزیک و تنگی نفس و آسم بروز می کند. این سیر را رژه آلرژی ها می گویند که از سن کودکی شروع شده و تا سنین بزرگسالی ادامه می یابد. برای ایجادآلرژی وجود زمینه ژنتیکی و همچنین تاثیر عوامل محیطی نقش دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که بیماریهای آلرژی جزو آن دسته از بیماریهایی است که شاید نتوان آنرا بصورت کامل درمان کرد ولی با استفاده از آموزش و کنترل عوامل محیطی و تشدید کننده بیماری و با استفاده از داروهای مناسب میتوان بیماریهای آلرژی را بخوبی و بطور کامل کنترل نمود لذا لازم است  به کنترل پذیری این بیماری  توجه شود و همواره  بیمارباید تحت نظارت و کنترل پزشک  متخصص باشد و داروها و روشهای درمانی لازم است بر اساس نیاز و با تجویز پزشک ادامه یابد.

 لزوم ایجاد  کلینیک آسم و الرژی در این بیمارستان  چیست و چه کمکی به بیماران می کند؟ 


براساس آمارهای موجود، متاسفانه بیماری  آسم و آلرژی در کشور رو به افزایش است وهمین امر موجب شده است افرادی که با علائم آلرژی به مراکز درمانی صنعت مراجعه می نمایند افزایش یابد. همچنین  با توجه به محیط کاری کار کنان صنعت نفت به ویژه  در مناطق عملیاتی احتمال بروز بیماریهای آلرژیک و آسم شغلی در شاغلین وجود دارد. همچنین بیماری  های آلرژیک از جمله آسم بیماری های  هستند  که نیاز به کنترل مستمر دارند و جهت تشخیص و درمان آنها گاها نیاز به استفاده از روشهای تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی است همین امر موجب شد تا به منظور  خدمات رسانی بیشتر به افرادی که نیاز به خدمات پزشکی این حوزه  دارند کلینیک آلرژی راه اندازی شود.لازم به ذکر است در کلینیک آلرژی روشهای تشخیصی و درمانی فوق تخصصی در زمینه بیمارهای آلرژی  مانند اسپیرومتری، تست پوستی و انجام واکسن درمانی آلرژی ارائه میگردد. همچنین از دیگر  فعالیتهای این کلینیک بررسی بیماران با نقایص ایمنی اولیه و ثانویه میباشد که خدمات لازم به این بیماران در کلینیک آلرژی ارائه میشود. در مورد بیماران نیازمند به بستری نیز با بخشهای بیمارستان هماهنگی شده است تا درمان آن دسته از بیماران که بصورت سرپایی میسر نیست بصورت بستری و تحت نظر پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی انجام شود 

آیا آمار دقیقی  از  افراد  مبتلا به بیماری های آلرژیک در صنعت نفت وجود دارد؟

آمارها نشان دهنده افزایش شیوع بیماریهای آسم و آلرژی در ایران و جهان میباشد، طبق برخی گزارشات آمار آسم در ایران حدود ۱۳ درصد ولی در مناطق شهری و آلوده این میزان قطعا بیشتر است بعنوان مثال طی بررسی که چند سال پیش در تهران انجام شد مشخص شد حدود ۳۵ درصد ساکنین تهران به نوعی علائم آسم را داشته اند،در مورد سایر آلرژیها نیز افزایش شیوع وجود دارد

در مورد بررسی شیوع آسم در صنعت نفت از ابتدای سال ۹۶ با نظارت واحد سلامت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و با هماهنگی با مسئولین پزشک خانواده و طب صنعتی  طرح بیماریابی بیماری آسم بین کارکنان و خانواده محترم صنعت نفت در تمام مناطق تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت شروع شده است در طرح بیماریابی  آسم با استفاده از پرسشنامه ای استاندارد وجود علائم آسم در افراد مورد مطالعه شناسایی میشود و سپس با معاینه و بکارگیری تستهای تشخیصی بیماری آسم در فرد تایید میشود. انشاله  قرار است به زودی نتایج این تحقیق منتشر شود. بدیهی است با استفاده از آمار و برآورد دقیق از میزان پراکندگی آسم در مناطق میتوان برنامه ریزی مناسبی برای کنترل و پیشگیری این بیماری انجام داد.

برنامه های کلینیک آسم و آلرژی  بیمارستان  در بخش آموزش چیست؟

در کلینیک آلرژی موضوع آموزش در دو گروه مورد توجه قرار گرفته است یک گروه مراجعین و بیماران و گروه دیگر کادر درمانی و پزشکان در مورد بیماران با توجه به اینکه آموزش نقش بسیار مهمی در کنترل بیماریهای آلرژی دارد لذا بیماران مراجعه کننده به کلینیک آلرژی بصورت رودرو و با هر بار مراجعه در مورد بیماری خود آموزش میبنند همچنین پمفلتها و سی دی های آموزشی با همکاری واحد آموزش تهیه شده است که در اختیار بیماران قرار میگیرد

در مورد آموزش کادر درمانی و پزشکان علاوه  بر برگزاری جلسات آموزشی در بیمارستان و درمانگاهها  با همکاری ستاد سازمان برنامه ای طرح ریزی شده است که پزشکان خانواده بطور دوره ای در کلینیک آلرژی حضور یابند تا بصورت مستقیم با روند معاینه و درمان بیماران مراجعه کننده به کلینیک آلرژی آشنا شوند این طرح علاوه بر اینکه سطح علمی پزشکان عمومی را در زمینه تشخیص و درمان بیماریهای آلرژیک بالا مببرد سبب میشود پزشکان خانواده در مراکز درمانی  بیماران را بطور مناسب تری درمان کنند و از اعزام های بی مورد بیماران به بیمارستان جلوگیری شود

از دیگر فعالیتهای کلینیک آلرژی ارتباط با مناطق از طریق تله مدیسین میباشد در این روش بیماران توسط پزشک بصورت انلاین و توسط تله مدیسن به پزشک آلرژیست معرفی میشوند و  ضمن تماس مستقیم با بیمار و پزشک درمان مناسب بیماری انجام میشود که در این روش ضمن تسریع در روند درمان از اعزامهای غیرضروری میز جلوگیری میشود.

در کلینیک آسم و آلرژی با چه بخش هایی از بیمارستان بیشتر در ارتباط هستید؟


بیماریهای آلرژیک معمولا به شکلهای  مختلفی بروز میکند مثلا در شیر خوارگی ألرژیها اغلب بصورت اگزمای پوستی و حساسیتهای غذایی بروز میکند. معمولا آلرژی های تنفسی بصورت آلرژی  بینی یا رینیت ألرژیک و آسم و حساسیتهای چشمی ظاهر میشود. علائم پوستی مثل کهیر و اگزما نیز از دیگر تظاهرات آلرژی است لذا همانطور که ملاحظه میشود رشته آلرژی با دیگر رشته های تخصصی ارتباط تنگاتنگ دارد و جهت درمان مناسب بیماران مبتلا به بیماریهای آلرژیک و یا نقص ایمنی لازم است همکاری مناسبی بین بخشهای تخصصی بیمارستان برقرار باشد، از جمله بخشهای اصلی که نقاط مشترکی در رسیدگی به بیماران آلرژی دارند شامل بخش اطفال و داخلی، بخش گوش و حلق و بینی، بخش پوست، بخش عفونی ، بخش ریه و بخش چشم میباشد. و معمولا بیماران از این بخشها جهت تشخیص و درمان بیماریهایی مانند آسم، آلرژی بینی، آلرژی چشم، اگزما، کهیر، آلرژی غذایی و دارویی و همچنین بررسی بیماریهای نقص ایمنی به کلینیک آلرژی معرفی میشوند. از طرفی در صورت لزوم برخی بیماران جهت اقدامات تشخیصی و درمانی  بیشتر از کلینیک آلرژی به سایر بخشهای تخصصی بیمارستان معرفی میشوند.

 

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۴,۸۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید