سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۱:۴۹
 

اخبار

بیمارستان نفت تهران، دومین مرکز درمانی تخصصی زایمان در تهران

بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران خدمات و تسهیلات ویژه ای را در بخش زنان و زایمان به خانواده تحت پوشش صنعت نفت ارایه کرده تا دومین بیمارستان مجهزی باشد که خدمات تخصصی را در اختیار مادران و نوزادان قرار می دهد.


به گزارش بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، بخش زنان و زایمان بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران، یکی از بخش هایی است که با پیشرفته ترین تجهیزات و کادر درمانی مجرب و متعهد آماده پذیرش و ارائه خدمات متمایز به خانواده صنعت نفت است. به بهانه فعالیت های این بخش با دکتر الهه کهنسال، رئیس جدید بخش و متخصص زنان و زایمان و نازایی و دکتر شبنم محمدی، متخصص بیهوشی به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانیم:  

* خانم دکتر کهنسال برای اولین سوال در رابطه با خودتان بفرمایید :

الهه کهنسال، متخصص زنان و زایمان و نازایی و رئیس جدید بخش زنان و زایمان بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران هستم. حدودا 10 سال است که در تهران به خانواده نفت خدمت می کنم و در سال های پیش نیز در  گچساران و شیراز  به خدمت می پرداختم و  25 سال است که به عنوان متخصص زنان و زایمان در حال فعالیت هستم و همواره در تلاش بوده ام تا خاطره های خوبی از خودم برای خانواده صنعت نفت و مراجعه کنندگانم به یادگار بگذارم؛ زنان این خانواده مادران، خواهران و دختران من هستند و از اینکه می توانم در درمان نازایی یا نجات یک بیمار از سرطان سینه، رحم و ...کاری انجام دهم، خوشحال هستم.

*  در رابطه با خدماتی که در بخش زنان و زایمان بیمارستان مرکزی نفت تهران به مادران باردار ارائه می شود، بفرمایید ؟

در این بخش تمامی مادران بارداری که دچار مشکلات دوران حاملگی شده یا در زمان زایمان سزارین و طبیعی نیاز به بستری شدن دارند، تحت نظر پزشک قرار گرفته و مراقبت های لازم را تا پایان دوران بارداری دریافت می کنند.

در این مرکز به جز مراقبت های مربوط به زنان باردار، اعمال جراحی مربوط به نازایی مانند لاپاراسکوپی تحت نظر فوق تخصص نازایی انجام می شود كه به عنوان پزشک مشاور دعوت می شود.  در طول مدت بستری نیز هر زمانی که بیمار نیاز به مشاوره با هر یک از تخصص های دیگر را داشته باشد، پزشک بر بالین بیمار حاضر شده و تمامی امور اعم از آزمایش، سونوگرافی و ... انجام می شود. بیماران پس از ترخیص نیز آموزش های لازم دوره نقاهت را فرا می گیرند.

* در این مرکز درمانی چه خدمات دیگری به مادران و زنان خانواده صنعت نفت ارائه می شود؟

هر روز در کلینیک زنان بیمارستان به جز ویزیت زنان غیر باردار به بررسی وضعیت جسمی و روحی مادران باردار معمولی یا مادرانی که مبتلا به بیماری هایی از جمله دیابت دوران بارداری، فشار خون، حاملگی در سنین بالای 35 سال یا زیر 18سال هستند نیز پرداخته می شود.

به جز موارد ذکر شده، کلینیک نازایی در روزهای یکشنبه بعد ازظهر از ساعت 13 آماده انجام تمامی مراحل ابتدایی تا «آی یو آی» در بیمارستان است که پس از طی این مراحل برای اقدامات بیشتر به مراکز دیگر ارجاع داده می شوند و گفتنی است هزینه های مربوط تا 3 بار «آی وی اف» نیز جزو خدمات تحت پوشش نفت محسوب می شود.

*آیا کلاس هایی برای آموزش مادران باردار در بیمارستان نفت برگزار می شود؟

بله، کلاس های بسیار خوبی جهت آموزش مادران باردار از نظر تغذیه، ورزش های دوران بارداری، مشاوره های روان شناسی و همچنین روش های آمادگی جهت زایمان طبیعی، آموزش زایمان بدون درد از هفته بیست و دوم به بعد در کلینیک بیمارستان برگزار می شود.

علاوه بر کلاس های آموزشی مادران باردار، کلاس هایی نیز برای آموزش خانم ها قبل از دوران بارداری، کلاس هایی برای زنان بالای 40 سال جهت معاینه طبی این دوره تا زمان یائسگی و بعد از آن، کلاس های مشاوره و آموزش های قبل از ازدواج برای دختران تحت پوشش خانواده صنعت نفت در آینده نزدیک برگزار می شود که برنامه آن متعاقبا در کلینیک زنان اعلام خواهد شد.

علاوه بر کلاس هایی که برای خانم ها برگزار می شود، کلاس های آموزشی نیز برای آقایانی که  قرار است به زودی پدر شوند و حتی کلاس هایی نیز برای گروه های مادربزرگ ها و پدربزرگ ها برای پذیرش عضو جدید خانواده توسط روانشناسان برگزار شود.

علاوه بر کلاس های آموزشی که در کلینیک زنان برگزار می شود، پمفلت هایی نیز برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری و عوارض آن، اعمال جراحی  و مراقبت های قبل و بعد، بیماری های شایع زنان و مطالبی که سطح سواد عمومی را افزایش داده و به بهبود کیفیت و کمیت مراقبت های زنان خانواده نفت کمک می کند، پرداخته می شود.

کلاس های آموزشی توسط پرسنل مجرب و ماماهای با سابقه در بخش و کلینیک و  تحت نظر متخصص های زنان برگزار می شوند .

ماماها همراهان صبور مادران باردار برای تحمل درد زایمان هستند که توسط خود بیمار انتخاب و به مسئول بخش معرفی می شوند تا هماهنگی های لازم جهت زایمان را انجام دهند.

 در ادامه گفتگویی از دکتر شبنم محمدی، متخصص بیهوشی را می خوانیم که از روش متفاوتی برای تجربه زایمان بدون درد در بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران سخن می گوید.

*خانم دکتر محمدی زایمان بدون درد چگونه وارد بیمارستان نفت شد؟

در پی تاکیدات مکرر وزارت بهداشت و مزایای بسیاری که برای زایمان طبیعی نسبت به روش سزارین وجود داشت، از دی ماه سال گذشته و به دستور ریاست بیمارستان فوق تخصصی مرکزی نفت تهران، زایمان بدون درد در این مرکز راه اندازی شد. از سال گذشته، تعداد مادرانی که زایمان طبیعی بدون درد را در این مرکز  تجربه کرده اند، افزایش قابل توجهی داشته و این آمار در حالی است که تمامی مادران بدون هیچ گونه عارضه ای موفق به زایمان طبیعی شدند.

اکنون بعد از گذشت یک سال و استقبال مادران از زایمان بدون درد و تمهیدات انسانی و فیزیکی، گامی مهم در جهت افزایش رضایتمندی مراجعان برداشته شده و محدودیت زمانی که در گذشته وجود داشت، حذف شده تا مادران باردار در هر ساعتی از شبانه روز بتوانند از این خدمات بهره مند شوند. در حال حاضر، مجموعه ای از همکاران بیهوشی شامل متخصصان و کارشناسان بیهوشی آماده ارائه خدمات در تمامی ساعات شبانه روز هستند.

*خانم محمدی لطفا درباره زایمان بدون درد توضیحاتی را بفرمایید؟

زایمان بدون درد به دو روش انجام می شود، روش اول شامل: ریلکسیشن، تنفس،

Tens و آب درمانی است که بدون نیاز به دارو انجام می شود. روش های نام برده شده گرچه سبب کاهش نسبی درد می شوند اما تنها در مراحل اولیه زایمان که شدت درد کم و محدود است، کمک کننده هستند. در روش دوم، از مداخلات دارویی که شامل داروهای تزریقی، گاز انتونکس، بی حسی اسپینال، اپیدورال یا ترکیب دو روش است، به کار گرفته می شود. استفاده از داروهای تزریقی اگرچه به راحتی امکان پذیر است اما به دلیل تاثیرات منفی که بر مادر و جنین خواهد داشت با محدودیت مصرف مواجه هستند.

گاز انتونکس، یکی از روش های مناسب برای کاهش درد زایمان است اما در صورتی که با نشانه هایی مانند سرگیجه بروز کند، مصرف آن باید قطع شود. اما باید توجه کرد که استاندارد طلایی زایمان بدون درد، بی حسی اپیدورال است. در این روش، دارو در فضای اطراف نخاع تزریق می شود که نه تنها هیچ آسیبی به جنین نمی رساند بلکه مادر در مدت زایمان نیز می تواند راه رفته و از این طریق روند زایمان تسریع پیدا کند.

*خانم دکتر، مادران چگونه می توانند با روش زایمان بدون درد آشنایی پیدا کنند؟

برای آشنایی بیشتر مادران باردار با این روش و همینطور آموزش صحیح ترویج زایمان طبیعی بدون درد، اطلاعات و اخبار علمی راجع به چگونگی زایمان را در کانال تلگرامی مادران باردار بیمارستان فوق تخصصی مرکزی نفت تهران به آدرس  goo.gl/UACa7T قرار داده شده یا مادران باردار می توانند در کلاس های آموزشی که توسط همکارم عهدیه آقایی در روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت9 تا 12 بعدازظهر در کلینیک برگزار می شود، شرکت کنند یا برای اطلاعات بیشتر با شماره 09105349390 تماس حاصل نمایید. آموزش یکی از نکات مهمی است که در زایمان بدون درد باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، فعالیت ما در روش زایمان بدون درد ارتباط تنگاتنگی با متخصصان زنان داشته و آنها می توانند مادران را به تجربه زایمانی بهتر با کمترین عوارض تشویق کنند.

لازم به ذکر است ، بیمارستان نفت پس از بیمارستان صارم دومین بیمارستانی است که با پیشرفته ترین تجهیزات و کادر درمانی مجرب به ارائه خدمات می پردازد

۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۰۴
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱۶,۳۷۰

نظرات بینندگان

زهره دهنوی
۱۴۰۱/۰۷/۱۵
0
0

ممنونم از خانم خانم دکتر الهام کهنسال این فرشته ی مهربون من چند بار عمل شدم وبسیار راضی ودعا گوی این استاد باسواد وخدادوست هستیم

رامش
۱۳۹۵/۱۲/۱۱
0
1

تقریبا یک ماه پیش توسط خانم دکتر کهنسال عمل توتال شدم،میخواستم از ایشان بابت زحماتشون و عمل خوبی که داشتم بینهایت تشکر کنم و از اینکه وقت میذارن و به حرفهای بیمار با حوصله گوش میدهند سپاسگزارم،در ضمن سپاس از اینکه به من که واقعا روحیه بدی داشتم دلگرمی
دادید . از پرستاران دلسوز و کادر بخش زنان هم قدردانی میکنم.


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید