سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۴۰
 

اخبار

تغذیه ای مخصوص زنگ تفریح مدرسه ای ها/توصیه ای ویژه برای دانش آموزان و خانواده

بعد از گذشتن تابستان گرم با روزهایی طولانی، نوبت هوای خنک، روزهای کوتاه و برگ های زرد پاییز رسید؛ فصلی که برای همه ما مساوی است با شروع درس و مدرسه؛ چه دانش آموزی در خانه داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اگر شما هم در جمع خانواده‌تان دانش‌آموزی دارید که این روزها آماده می شود برای رفتن به مدرسه و بیشتر وقتش را باید به درس‌خواندن اختصاص دهد این مطلب را از دست ندهید.

به اعتقاد درمانگران طب سنتی خانواده‌ها با شروع فصل درس و مدرسه باید توجه بیشتری به تغذیه دانش‌آموزان داشته باشند و چه بهتر که انتخاب خوراکی‌ها و موادغذایی را باتوجه به مزاج و عادت‌های غذایی آنها در خانواده درنظر بگیرند و علاوه بر ۳ وعده غذایی برای آنها ۲ میان وعده از خوراکی‌ها و مواد طبیعی مغذی درنظر بگیرند تا بتوانند مواد لازم و مفید برای تمرکز و درس‌ خواندن دانش‌آموزان را فراهم کنند. در طول نه ماه مدرسه تغذیه ی کودک باید از همیشه مغذی و مفید تر باشد چرا که در این دوره کودک چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ فکری فعالیت بیشتر را نسبت به دیگر اوقات دارد .یکی از این تغییرات، افزایش کار خانم های خانه و مادران دانش آموزان است؛ مادرانی که حالا هر روز باید به فکر تغذیه فرزندشان باشند؛ میان وعده ای که هم باید سالم باشد و خوشمزه و هم کودک با میل و اشتها آن را بخورد و سیر شود.
 صبحانه را جدی بگیرید
 معمولا بچه هایی که عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند،  راحت صبحانه نمی خورند و این مشکل میان کودکان پیش دبستانی و سال های اول دبستان بیشتر مشاهده می شود. این بچه ها تا سال قبل، هر وقت می خواستند از خواب بیدار می شدند و صبحانه شان را می خوردند ، بنابراین کاملا طبیعی است که صبح زود، میل نداشته باشند و چیزی نخورند. اما همان طور که همه می دانیم، صبحانه وعده ای است که به هیچ وجه و در هیچ شرایطی نباید حذف شود. پس مهم است که والدین به شیوه ای مناسب، کودک را تشویق به مصرف صبحانه کنند.
 برای صبحانه بالنگ را فراموش نکنید
برخی خوراکی‌های طبیعی در کنار عسل، تخم‌مرغ، شیر و پنیر تازه می‌تواند توانمندی مغز و کارایی آن را در دوران مدرسه افزایش دهد. مربای بالنگ که از گوشت میوه بالنگ یا اترج تهیه می‌شود یکی از بهترین خوراکی‌های طبیعی است که می‌تواند توانایی مغز دانش‌آموزان را افزایش دهد. مصرف مربای بالنگ علاوه بر افزایش کارایی مغز می‌تواند بدن دانش‌آموزان را که گهگاه بدون نظارت والدین سراغ خوراکی‌های ناسالم می‌روند و دستگاه گوارش آنها را در برابر میکروب‌های گوارشی و مسمومیت‌های احتمالی تقویت کند. ضمن آنکه مربای بالنگ بهترین و مفیدترین خوراکی طبیعی برای از بین بردن علائم گلودرد و سرماخوردگی در فصل پاییز است که احتمال ابتلا به سرماخوردگی در میان دانش‌آموزان بیشتر از دیگر روزهای سال است.
بهترین میان وعده ها در بوفه مامان
 مدرسه برای خیلی از بچه ها فرصت خوبی است تا هر چقدر دوست دارند چیپس و پفک بخورند و میوه ها و سبزیجات کمتری مصرف کنند. خانواده این بچه ها هم معمولا حوصله تهیه میان وعده های خوشمزه و مقوی را ندارند و ترجیح می دهند فقط مقداری پول برای تهیه خوراکی در اختیار کودک بگذارند یا این که خودشان این مواد را برایش تهیه می کنند. در حالی که والدین باید با برنامه ریزی دقیق، میان وعده هایی مناسب برای کودک فراهم کنند تا هم به حفظ سلامت او کمک کند و هم از نظر اقتصادی به ضرر خانواده نباشد.تعداد میان وعده ها به تعداد زنگ های تفریح و ساعاتی بستگی دارد که کودک بیرون از خانه است. مثلا اگر برای شام غذاهایی مانند کوکو یا کتلت درست کردید، می توانید مقداری از آن را کنار بگذارید و برای فردا صبح، به شکل ساندویچ همراه با گوجه فرنگی،کاهو و… به کودک بدهید تا علاوه بر لذت بردن از طعم آن سبزیجات بیشتری هم مصرف کند.
 چاشت درمانی
دانش‌آموزی که در فاصله وعده‌های غذایی چاشت می‌خورد صفرای کافی در بدنش تولید می‌شود. این صفرا وارد روده‌ها و سیستم گوارشی او می‌شود و به این ترتیب دیواره روده‌ها شست‌وشو داده می‌شود و سنگینی غذاها و خوراکی‌هایی که دانش‌آموز در وعده‌های غذایی قبلی مصرف کرده، کمتر می‌شود. به این ترتیب بدن او آمادگی بیشتری برای خوردن وعده غذای اصلی پیدا می‌کند. میوه‌های تازه، نان، پنیر، یکی دو عدد مغز گردو و خشکبار مانند نخودچی، کشمش، برنجک، گندم، عدس برشته، توت خشک و برگه انواع میوه‌ها که به‌صورت طبیعی تهیه شده بهترین چاشت از دیدگاه درمانگران طب سنتی برای درمان بدغذایی دانش‌آموزان در ایام مدرسه است.بهتر است میان وعده ها را در ظرفی مناسب سن و سال کودک بگذارید و هر روز هم بعد از برگشتن از مدرسه، ظرف را بشوئید و خشک کنید تا برای فردا آماده شود. البته می توانید مواد غذایی را در نایلون هم قرار دهید و داخل کیف کودک بگذارید، ولی بهتر است برای کاهش مصرف نایلون، ازظرف های کوچک کمک بگیرید.
نوشیدنی های مناسب
 خیلی خوب است به فرزندتان یک بطری آب بدهید تا با خودش به مدرسه ببرد. بچه های دبستانی و پیش دبستانی معمولا قدشان به راحتی به شیرهای آب مدرسه نمی رسد و به همین دلیل ممکن است دهان شان به شیر آب بخورد و احتمال بروز بیماری ها افزایش یابد. همچنین اگر امکانش را داشته باشید و مدرسه نیز مشکلی در این زمینه نداشته باشد، خوب است روزهایی در هفته به جای آب، برایش شیر بسته بندی کوچکی بگذارید تا از خواص شیر هم استفاده کند.
چای انرژی ‌زا دم کنید
نوشیدن چای‌های گیاهی مانند دمنوش بهارنارنج، اسطوخودوس، سنبل‌الطیب و بادرنجبویه را به برنامه روزانه فرزندتان بگنجانید. نوشیدن این چای‌های گیاهی موجب تقویت حافظه می‌شود و توانایی مغز را برای یادگیری و ذخیره اطلاعات بیشتر می‌کند، به‌گونه‌ای که فرد در مدت زمان کوتاه‌تری می‌تواند داده‌های بیشتری را در ذهن خود ثبت کند. برای تهیه این دمنوش‌ها کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ‌های خشک شده هر یک از این گیاهان را در یک لیوان آب جوش بریزید و سر آن را ببندید و اجازه دهید که در مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه دم بیاید.
عصرانه بخورید تا بهتر درس بخوانید
 معمولا بچه ها عصر هم گرسنه می شوند و دوست دارند عصرانه بخورند. مادرها هم باید عصرانه ای ساده، خوشمزه و مقوی برای شان آماده کنند تا پس از چند ساعت درس خواندن، چیزی خورده و دوباره با انرژی بیشتر آماده درس و انجام تکالیف شوند.برای عصرانه می توانید کیک ساده ای بپزید و همراه با شیر به اتاق کودک ببرید یا این که چند عدد میوه را به شکل زیبایی تزئین کنید و به او بدهید.راهکاری بسیار موثر که نه تنها به افزایش تمرکز و بهبود عملکرد مغز و تحریک حافظه کمک می‌کند بلکه دستگاه تنفسی به‌ویژه ریه‌ها را هم پاکسازی و آماده مقابله با برخی ویروس‌ها مثل ویروس سرماخوردگی می‌کند و این روش استنشاق بخور برگ‌های گیاه اکالیپتوس است که می‌تواند به بهبود عملکرد و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغزی کمک کند و در عین حال تمرکز فرد را بالا ببرد و توان یادگیری را در او چند برابر کند. برای این منظور کافی است شرایطی را فراهم کنید تا دانش‌آموزان به مدت ۲۰ دقیقه بخور اکالیپتوس استنشاق کند.

۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۲۳
تعداد بازدید : ۱۲,۳۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید