سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۷:۳۲

اخبار

بیمارستان نفت تهران میزبان کارگاه «توانمندسازی و تکامل شیرخواران»

کارگاه آموزشی دو روز «توانمندسازی تکامل کودکان و آموزش ASQ » با همکاری واحد آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت تهران در بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران برگزار شد.

به گزارش بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، کارگاه آموزشی دو روز «توانمندسازی تکامل کودکان و آموزش ASQ » به همت واحد آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت تهران و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران برگزار شد.

این کارگاه آموزشی در دو روز برگزاری میزبان متخصصان اطفال، پزشکان مراکز سلامت خانواده تهران، ستاد سازمان، قم، البرز، اصفهان، لرستان و همینطور کارشناسان مامایی و پرستاران بود.

دکتر حسن محدث زاده، دبیر این کارگاه و متخصص اطفال بیمارستان مرکزی صنعت نفت تهران درباره این کارگاه دو روزه گفت: «کلاس آموزشی توانمندسازی تکامل کودکان و آموزش ASQ در دو روز برگزار شد. در روز اول این کارگاه دو روزه به تکامل کودکان بخصوص تکامل شیرخواران و راه های توانمند سازی تکامل پرداخته شد که منظور و مفهوم تکامل چیست و مربیان کودک از جمله والدین، مربیان سلامت، پرستاران، ماما و روان درمان ها باید به چه فعالیت هایی بپردازند. در این کارگاه تلاش بر این بوده تا به شناخت آگاهانه بر مجاری تکامل و توانمندسازی تکامل دست پیدا کنیم.
کلاس آموزشی نوزاد01333

در روز دوم نیز به مداخلات درمانی اختلالات تکاملی و همینطور تست غربالگری ASQ که باید برای تمامی کودکان زیر شصت ماه انجام شود، پرداخته شد.

دکتر حسین کریمی، متخصص اطفال و یکی از اساتید متبحر و مجرب دانشگاه توانبخشی به توضیحاتی در رابطه با این کارگاه آموزشی پرداخت و گفت:« اگر رشد مغز انسان را به ساختار یک ساختمان تشبیه کنیم، سه سال اول زندگی همانند پی ریزی ساختمان است که باید نسبت شن و ماسه به بهترین و بالاترین شکل رعایت شود تا بتوانیم به طبقات فوقانی دست پیدا کنیم. برای مثال، مهندسان در ساخت برجی مانند برج خلیفه در حدود 60 یا 70 درصد انرژی خودشان را صرف پایه های استحکامی کرده سپس به سایر طبقات پرداختند.
 پایه ریزی مغز انسان نیز در سه سال اول زندگی بوده و اگر این سه سال اول را به 100 درصد تبدیل کنیم در حدود 30 تا 35 درصد آن در ماه اول است. ماه اول تولد بسیار حائز اهمیت است و گاها از این ماه غفلت می شود. در صورتی که نوزاد در شرایط نورمال باشد باید حداقل روزی 18 تا 20 ساعت از 24 ساعت شبانه روز را در خواب به سر ببرد و 4 ساعت بیداری نوزاد نیز به نصف شب می افتد. پدر و مادر باید در زمانی که نوزاد بیدار می شود، بیدار باشند و از زمانشان برای رشد نوزاد استفاده کنند.

کلاس آموزشی نوزاد0196

در این همایش هر کدام از همکاران به مباحثی مانند شنیدن، بوئیدن، چشیدن، لمس و مجموعه ای از کارها و رشته های مرتبط مانند کار درمانی، شنوایی سنجی، گفتار درمانی،بازی درمانی و جایگاه موسیقی در توانمندسازی شیرخوار پرداختند.

دکتر کریمی در ادامه افزود: « من به عنوان یکی از متخصصان این رشته از برگزاری این همایش دو روزه بسیار استفاده کردم و به دکتر محدث زاده نیز این موضوع را متذکر شدم که همایش برگزار شده در بیمارستان مرکزی صنعت نفت تهران به دلیل بین رشته ای بودن به اندازه برگزاری چند روز یک کنگره برای من سودمند بود.»

دکتر  محمد زنوزی راد، متخصص کودکان و یکی دیگر از سخنرانان این کارگاه آموزشی گفت:« در این کلاس آموزشی دو روزه بر آن بودیم تا توجه همکاران را به تکامل عصب و مغز کودکان جلب کنیم تا در ارزیابی هایشان علاوه بر شرایط فیزیکی کودکان، اندکس های قابل توجه دیگری را نیز مد نظر قرار دهند.
کلاس آموزشی نوزاد0199

متخصصان اطفال معمولا در ویزیت های کودکان به وزن و اندازه گیری دور سر کودک می پردازند در صورتی که علاوه بر این موارد باید به ارزیابی سلامت عمومی کودک نیز پرداخته شود، مواردی مانند توانایی گفتار، توانایی برقراری ارتباط حسی، حرکتی و ...

در این همایش مقدمات فیزیولوژیکی در ذهن مخاطبان ایجاد سپس به تمرینات عملیاتی پرداخته شده و خط قرمزهایی نیز مشخص شدند که اگر کودکان در سنی فاقد توانایی های بخصوصی باشند، کودک در خطر خواهد بود. برای مثال، اگر نوزادی در 7 یا 8 ماهگی قادر به نشستن نبود یا در 12 ماهگی قادر به راه رفتن یا ادای اولین کلام مفهومی نبود، تاخیر جدی محسوب شده و نباید برای رسیدگی و درمان و تشخیص به موقع صبر کرد زیرا صبر در این حوزه بسیار خطرناک بوده و مانع رسیدن به نتیجه مطلوب می شود. مغز کودک به سرعت در حال رشد بوده و باید تمامی موارد در نظر گرفته شود.»

شرکت کنندگان در پایان این کارگاه آموزشی به پرسش سوالات خود پرداختند.

کلاس اموزشی 896

 

۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۷۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید