سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۳۴
 

اخبار

حمایت بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق از دانش آموزان با نیاز ویژه

قلب های مهربان شان را می توان در پهنای صورتشان دید، صورت هایی که گاه نقصی بر آن نقش بسته است. چشمانشان سرشار از معصومیت است، حتی اگر توان دیدن نداشته باشد، لبخند زیبای نشسته بر لب هایشان حرفها دارد، حتی اگر قادر به تکلم نباشند. بارها آنها را دیده ایم، در کوچه و خیابان و چنان شتابان از کنارشان گذاشته ایم که مبادا معلولیت آنها خاطر ما را مکدر کند و تنها احساسی که نشان داده ایم، تکان دادن سر و گفتن «وای، طفلکی» بوده است. غافل از اینکه این همنوعان با نیاز ویژه هیچ نیازی به ترحم ما ندارند، آنها دوست دارند که به عنوان فردی از جامعه درست دیده شوند و به جای دیدن نقصشان، توانمندی های آنها دیده شود و به جای دلسوزی مورد حمایت قرار بگیرند.

مسئولیت اجتماعی سازمانها

بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق از اوایل سال 95 در جهت حمایت از فعالیت های اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی با 16 هزار مددجو گام برداشته است. مددجویانی که شامل نابینایان، ناشنوایان، کم توانانان جسمی – حرکتی، چند معلولیتی، اوتیسم، کم توان ذهنی و افرادی با اختلالات یادگیری هستند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، در زمینه این همکاری به خبرنگار ما می گوید: مفهوم اقتصاد مقاومتی در فرمایشات مقام معظم رهبری فقط صرفه جویی نیست بلکه استفاده از ظرفیتهای خالی سازمانها برای پیشرفت سایر نهادها هم، یکی دیگر از جلوه های اقتصاد مقاومتی است.

دکتر وحید مالکی می افزاید: به همین منظور مسئولیت اجتماعی سازمانها (Corporate social Responsibility) را چراغ راه خود پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری قرارداده ایم و سعی کرده ایم در حد توان با اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی همکاری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه حمایت های بی دریغ مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، پشتوانه ما در این راه بوده است، خاطر نشان می کند: از آنجایی که بخشی از کودکان کم توان در خانواده صنعت نفت درحال بهره مندی از خدمات ارایه شده به دانش آموزان با نیاز ویژه در استان هستند، حمایتی هرچند ناچیز از این نهاد می تواند علاوه بر بهبود شرایط برای خانواده های بهره مند از این خدمات، برای تمامی کارکنان مجموعه ما نیز اجر معنوی و اخروی  در پی داشته باشد.

دکتر مالکی اظهار می دارد: به این منظور از سال گذشته تاکنون با انجام معاینات پزشکی دانش آموزان یکی از مدارس استثنایی، چندین بازدید جمعی از مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و استثنایی، برپایی بازاچه خیریه دانش آموزان مدارس استثنایی در فضای درمانگاه مشهد و دعوت از این دانش آموزان در مراسم مختلف، بخشی از وظیفه خود در مسئولیت اجتماعی سازمانها (CSR) را اجرایی کرده ایم.

وی تصریح می کند: استفاده از هنرمندی این دانش آموزان با نیاز ویژه در مراسم مناسبتی مختلف و برپایی نمایشگاه عرضه آثار هنری و صنایع دستی آنان، تاثیر به سزایی در دید کارکنان مجموعه ما نسبت به توانمندی این قشر از جامعه داشته و عامل افزایش انگیزه و توان آنان شده است.

اولین همایش استانی جامعه و دانش آموز با نیاز ویژه


در تیرماه سال جاری اولین همایش استانی« جامعه و دانش آموز با نیاز ویژه» در مشهد برگزار شد. که بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز یکی از حامیان این همایش بود.به گفته دکتر مالکی حضور و حمایت از این همایش علمی نوعی دلگرمی و حمایت از این قشر جامعه و پایبندی به مسئولیت اجتماعی سازمانی بود.

معاون دارو و درمان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز که در این همایش حضور داشت، می گوید: پس از اعلام اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی مبنی بر برگزاری همایش علمی متوجه شدیم که دیدگاه مدیران این سازمان کشف راههای گوناگون رسیدگی و درمان صحیح این گونه ناتوانی ها به شیوه های کاملا علمی است.

دکتر مهدی نصرآبادی با تاکید بر اینکه حمایت از این همایش به علت ماهیت علمی آن بوده، می افزاید: سعی کردیم تا در حد توان خود با مشارکت در جاری شدن برگزاری این همایش که 132 مقاله علمی در موردمسائل مرتبط با سلامت کودکان با نیاز ویژه به دبیرخانه آن رسیده بود، بخشی از دین خود به این قشر از جامعه را ادا کنیم.

وی اظهار می دارد: توجهات ویژه مدیران و کارشناسان اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی نسبت به مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، بی نظیر بوده است و بارها مراتب قدردانی خود از این مرکز را عنوان کرده و حتی از آثار هنری این دانش آموزان به رسم یادبود به ما اهدا کرده اند.

گام برداشتن به سوی جامعه ای پذیرا و فراگیر

تولد کودک با نیاز ویژه در ابتدای امر برای خانواده وی دشواری ها و آسیب های فراوانی را به همراه دارد. آزردگی های روحی و روانی، فشارهای اقتصادی و حتی اختلال در روابط عاطفی بین اعضای خانواده در زمره این دشواری ها و آسیب ها محسوب می شوند.

مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی می گوید: چنانچه جامعه به گونه ای توانمند باشند که ظرفیت و قابلیت پذیرش هر کودک با هر توانایی و یا محدودیتی را دارا باشد و چتر حمایت خویش را از بدو تولد تا پایان حیات وی برسر او بگستراند موجب ایجاد امید و انگیزه در خانواده وی شده و آنها را در مسیر دشواری که در پیش رو دارند همراهی کند.

مهین توکلی با تشکر از حمایت های مسوولان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، تصریح می کند: چنانچه شبکه پشتیبانی متشکل از نهادها و سازمانهای مختلف دولتی مانند سازمان بهزیستی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دانشگاه های علوم پزشکی، شبکه های بهداشت و درمان و همچنین سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه، فرد با نیاز ویژه را از بدو تولد مورد حمایت خویش قرار دهند بدون تردید هیچ فردی درجامعه احساس ناتوانی و یا درمندی نخواهد کرد.

وی می افزاید: می توان گفت در چنین جامعه ای که جامعه پذیرا و فراگیر نامیده می شود همه امکانات و شرایط برای هر فردی با هرگونه محدودیت مهیا و پیش بینی شده است. در چنین جامعه ای هر فردی با هر شرایطی مورد تکریم و دارای قدر و منزلت بوده و قادر به دستیابی به رشد و تعالی و بالندگی  است.

توکلی خاطر نشان می کند: برگزاری همایش «جامعه و دانش آموز با نیاز ویژه» در تحقق کامل چنین جامعه ای است. و امیدواریم نتایج این همایش تاثیر بسزایی در ایجاد جامعه پذیرا، فراگیر و توانمند داشته و موجبات رشد و تعالی و بالندگی افراد با نیازهای ویژه را بیش ازپیش فراهم سازد.

گزارشگر: منور میرشجاعان

۲۸ تیر ۱۳۹۶ ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۹۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید