سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۲۹
 

اخبار

مدیر منابع انسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت: مددکاران بازوان توانمند سازمان در جهت ارتقای سلامت روان کارکنان هستند

مدیر منابع انسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: مددکاران بازوان توانمند سازمان در جهت ارتقای سلامت روان کارکنان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور، فریبرز قنادان در گردهمایی سراسری مددکاران اجتماعی سازمان در مشهد افزود: مددکاران سازمان تفاوت عمده ای با سایر مددکاران دارند، زیرا آنان مددکار کل خانواده صنعت نفت هستند. و در صورت بروز بحران اول این مددکاران هستند که در جریان قرار می گیرند و به کمک کارکنان می شتابند.

 

قنادان

 

وی با تاکید بر اینکه به دلیل تغییرات زیر بنایی که در سبک زندگی خانواده ها پیش آمده است، جامعه بیش از گذشته به مددکاران نیاز دارد، اظهار داشت: ارتباطات خانوادگی دستخوش مسایل عدیده ای شده و ورود وسایل ارتباطی این مشکلات را تشدید کرده است و باعث شده که افراد نیاز به کمک  پیدا کنند و اینجاست که مددکاران نقش به سزایی می توانند ایفا کنند.
قنادان خاطر نشان کرد: سازمان کاملا به اهمیت و نقش کار مددکاران واقف است و درخواست سازمان این است که هرچه بیشترمددکاران به مسایل کارکنان ورود پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه مددکاران مناطق لازم است که ارتباط مستقیم و مداومی با واحد مددکاری سازمان داشته باشند، تصریح کرد: مددکاران خودشان را موظف بدانند که در خیلی جاها و موارد شخصا مداخله کنند و مدیران را در رفع مسایل و مشکلات پیش آمده یاری برسانند.
مدیر منابع انسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: در چند سال اخیر با اضافه شدن خدمت رسانی به بازنشستگان وظایف و مسوولیت مددکاران دو چندان شده زیرا همکاران بازنشسته نیاز بیشتری به یاری و مددکاری دارند.
قنادان اظهار داشت: واحد مددکاری سازمان ارتباط مستقیم، صمیمی و مداومی با واحدها و گروه حمایت کننده ایثارگران دارد و به عبارتی مددکاران بازویی فعال و وظیفه شناس برای امور ایثارگران سازمان هستند.
به گفته وی برگزاری چنین گردهمایی سالی یکبار برای تبادل نظر و تجارب مددکاران در سطح سازمان ضروری است.

 

امینی  

اهمیت سلامت روان کارکنان در صنعت نفت
 
مشاور مدیرعامل در امورایثارگران بهداشت و درمان صنعت نفت نیز در این گردهمایی عنوان کرد: وزارت نفت تنها وزارتخانه ای است  که برای سلامت روان کارکنانش اهمیت قایل شده و واحد مددکاری برای کارکنان خود دارد.
دکتر جهانبخش امینی افزود: مسوول امور ایثارگران در تمام مناطق سازمان به جز یک منطقه از مددکاران جدا هستند، البته ما به دنبال این هستیم که  در برخی از مناطق اگر شرایط وجود داشته باشد، مسوولیت امور ایثارگران را به مسوول مددکاری واگذار کنیم.
وی با بیان اینکه هیچ کاری بهتر از این نیست که یار و یاور افراد در رفع مشکلاتشان باشیم، اظهار داشت: تاکید ما  همیشه بر این است که در دیدار خانواده های ایثارگران یک مددکار ما را همراهی کند، زیرا روح لطیف مددکاران قطعا در خدمت به جامعه ایثارگران تاثیر بیشتری دارد.
دکتر امینی با اشاره به اینکه خانواده ایثارگران مظلوم واقع شده اند و با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند، تصریح کرد: یکی از مشکلات خانواده های ایثارگران نگرانی و مشکل بیکاری فرزندانشان است، که باید در این راستا کاری انجام شود و رفع این مشکل نیاز به پیگیری و حمایت مسوولان  دارد.

مددکاری

 

 مددکاران مدیر هستند

 

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق  نیز در مبحثی آموزشی به تشریح «مدیریت ارتباطات» پرداخت و گفت: آنچه امروز سازمان را رنج می دهد نداشتن رضایت مندی مطلوب است و این نشات گرفته از آن است که نتوانسته ایم ارتباط درست و موثری با مراجعان و کارکنان برقرار کنیم.

دکتر وحید مالکی خاطر نشان کرد: مددکاران مدیر هستند، چون می خواهند مشکلات کارکنان را مدیریت و حل کنند. برای این مهم اول از همه باید بتوانند ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: گاهی یک فرد نیاز دارد که کسی به حرفش گوش دهد تا آرام شود، و وقتی آرام شد می توان مشکل این فرد را حل کرد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: مهمترین راه ارتباطی گوش دادن و نگاه کردن به چشم است. ارتباط نباید یکجانبه باشد.ارتباطی اثر بخش و موثر خواهد بود که دوجانبه و دارای بازخورد باشد در غیر این صورت ارتباط اثر بخش نیست.

دکتر مالکی تصریح کرد: موضوعی که سازمان را دچار چالش کرده است نداشتن ارتباط موثر چه با مسوولان و چه با جمعیت طبی تحت پوشش است. و نیاز است که سازمان، آموزش «راهکارهای ارتباط موثر» را در کلاس های آموزشی متعدد برای کارکنان در برنامه داشته باشد.

وی برگزاری گردهمایی مددکاران را جهت هماهنگی بیشتر ضروری دانست و افزود: باید اهداف را دقیق بدانیم و در راستای سیاست های سازمان گام برداریم، برگزاری این جلسه نشان می دهد که رفتار و جایگاه مددکاران برای سازمان مهم است. 

ستوده

 

بیش از نیم قرن فعالیت واحد مددکاری در صنعت نفت

 

رئیس مددکاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز در این گردهمایی خاطر نشان کرد: در هیچ سازمان دولتی چنین تیم مددکاری وجود ندارد، فعالیت واحد مددکاری در صنعت نفت از اسفند سال 1338 آغاز شده است.

مریم ستوده گفت: برنامه راهبردی مددکاری سازمان را با همکاری چند نفر از مددکاران تکمیل کرده و به مدیریت برنامه ریزی ارجاع داده ایم، همکاران این برنامه را لحاظ کنند تا فعالیت هایشان پر رنگ تر دیده شود.

وی افزود: جدیدترین شرح وظایف مددکاران را از شرکت ملی نفت گرفته ایم، اما برای مراکز بهداشتی درمانی ما این شرح وظایف در تمام موارد کاربرد ندارد، زیرا مددکاری در مراکز بیمارستانی متفاوت بوده و تعریف مختص به خود را دارد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه پروژه ای را با واحد سلامت سازمان در دست اجرا داریم، اظهار داشت: در رابطه با افرادی که در منزل هستند اعم از بازنشستگان و یا افرادی که مشکلات دیگر دارند، پروژه  پرستار در منزل در حال اجرا است که مددکاران یکی از ستون های اصلی این کارهستند.

ستوده تصریح کرد: ورود به مسایل مددجویان و کمکی که مددکاران می کنند، اثر گذاری زیادی در سلامت روان کارکنان دارد. در ارتباط با مسایل و مشکلات خانواده ایثارگران نیز باید دقت نظر داشته باشیم که جایگاهشان خدشه دار نشود.

اصغری پور

 

کار مددکاری در حوزه نیکوکاری خلاصه شده

 

نایب رئیس سازمان نظام روانشناسی خراسان رضوی به عنوان مدرس مباحث تخصصی این گردهمایی عنوان کرد: مددکاران انسانهای خوشبخت و بسیار ممتازی هستند و باید احساس عزت نفس و خوشبختی را با تمام وجود لمس کنند.

دکتر حمید اصغری پور با تاکید براینکه مسایل و مشکلات در جهان امروز رشد زیادی داشته افزود: اختلالات عصبی، افسردگی، طلاق و... در سطح دنیا رو به افزایش است. نباید از افزایش این مشکلات ترسید و خود را باخت بلکه باید دنبال راه حل بود.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: باید از امکانات خود در حوزه حرفه های یاورانه مانند مددکاری و مشاوره بیشتر استفاده کنیم.

حرفه های یاورانه علاوه بر اینکه شغل هستند به بالا بردن سطح سلامت روان جامعه نیز کمک می کنند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که در این حرفه ها فعالیت می کنند باید مهارت هایی داشته باشند و ضروری است مهارت های خود را دائم به روز کنند، زیرا مسایل و مشکلات به سرعت در حال تغییر هستند و باید برای معضلات حال حاضر چاره اندیشی و همگام با مشکلات حرکت کنند.

دکتر اصغری پور گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که 25 درصد از جمعیت دنیا یا به یک بیماری روانی مبتلا و یا در آستانه ابتلا به یک بیمار روانی هستند.

به گفته وی، امروزه بیش از 50 درصد مراجعان برای دریافت خدمات پزشکی اختلالشان روان تنی است و مشکل فیزیکی و پزشکی ندارند. بسیاری از سرطان ها، سکته ها و بیماری های جسمی عوامل روان تنی در بروز آن تاثیر دارد.

نایب رئیس سازمان نظام روانشناسی خراسان رضوی اظهار داشت: در کشور فرانسه 90 درصد از بودجه بهداشت عمومی صرف بهداشت روان و عاطفی می شود. اما در کشور ما 3 درصد از بودجه عمومی صرف بهداشت روان می شود که این خیلی کم است.

وی گفت: دو راه حل اساسی مقابله با آسیب ها وجود دارد یکی اینکه راه ورود به آسیب ها را از بیرون ببندیم که عملا نشدنی است و دیگر اینکه فرد را از درون در مقابل آسیب ها مقاوم کنیم. بنابراین لازم است که سیستم نگرش به آسیب ها را عوض کنیم و دنبال افزایش ظرفیت ها باشیم.

در حاشیه گردهمایی 2 روزه مددکاران اجتماعی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در مشهد ازعلیرضا برومند مددکاراستان فارس­- که به مقام بازنشستگی نایل آمده قدردانی شد. همچنین فرزانه امینی از آغاجاری  و سیما منشلاوی از ماهشهر به عنوان مددکار نمونه سال 94 و فرحناز حاجی زاده از گچساران  و حسین وحدتی از شمال شرق به عنوان مددکار نمونه سال 95 معرفی شدند.

۲۲ تیر ۱۳۹۶ ۱۶:۰۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۳,۴۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید