سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۳۷
 

اخبار

اجرای موفق طرح سلامت دهان و دندان در شمال شرق

مسوول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق از اجرای موفق طرح سلامت دهان و دندان در این منطقه خبر داد و گفت : تا پایان اردیبهشت ماه سالجاری 53درصد (13هزار و 96 نفر) از جمعیت طبی شمال شرق و 68 درصد جمعیت طبی مشهد تحت پوشش طرح سلامت دهان و دندان قرار گرفته اند، که در این راستا شمال شرق رتبه برتر را در بین مراکز سازمان از جهت میزان پیشرفت طرح سلامت به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، دکتر بهاره هاشمی گفت: شمال شرق دارای 10 مرکز دندانپزشکی فعال در شهرهای مشهد، سرخس، خانگیران، بجنورد، پتروشیمی بجنورد، شاهرود، سمنان، کرمان، رفسنجان و زاهدان است که سالانه به 29 هزار و 874  نفر جمعیت طبی تحت پوشش به طور متوسط حدود 100 هزار خدمت درمانی ارائه می شود.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای دندانپزشکی شمال شرق از نظر استریلیزاسیون و کنترل عفونت در سطح بسیار بالایی قرار گرفته اند، اظهار داشت: معاینه و طرح درمان، اقدامات پیشگیرانه نظیر آموزش بهداشت، فلورایدتراپی و بروساژ، فیشورسیلانت، جرم گیری و بروساژ و نیز خدمات درمانی شامل انواع درمان های ترمیمی، درمان های ریشه، انواع جراحی لثه، جراحی های نسج سخت و نرم و درمانهای اطفال در این واحد ها انجام می شود.

به گفته دکتر هاشمی علاوه بر موارد ذکر شده، در واحد دندانپزشکی مشهد درمان های تخصصی شامل درمان ریشه، جراحی لثه،  جراحی فک و صورت و درمان های اطفال توسط متخصصین دندانپزشکی  ارائه صورت می گیرد.

  وی با اشاره به اینکه واحد دندانپزشکی مشهد در دو شیفت صبح و عصر فعال است ، خاطر نشان کرد: مشهد مجهز به 11 یونیت دندانپزشکی، 4 دستگاه رادیوگرافی تک دندان، دستگاه رادیوگرافی پانورکس ( OPG)، دستگاه فسفرپلیت، سیستم ساکشن مرکزی، دستگاه  الکترو سرجری، دستگاه لایت کیور جهت انجام ترمیم های همرنگ دندان، آپکس فایندر،  سیستم روتاری جهت انجام درمان های ریشه و نیز دو دستگاه اتوکلاو است و  همه دستگاه ها در وضعیت مطلوب قرار دارند و بطور سالانه کالیبره می شوند.

مسوول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق با بیان اینکه در سال 95 بیش از 39 هزار و 340 نفر به واحد دندانپزشکی مشهد مراجعه کرده اند، افزود: مراجعان ما در سال 95 نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش داشته اند که از جمله علل این افزایش به ارائه خدمات تخصصی بیشتر و فراخوان اجرای طرح سلامت دهان و دندان از ابتدای سال 95 می توان اشاره کرد.

وی اذعان داشت: امکان استفاده از خدمات دندانپزشکی سازمان  به صورت پذیرش آزاد وجود دارد  ولی پذیرش بیماران غیر شرکتی در واحد دندانپزشکی مشهد به گونه ای است که به درمان بیماران شرکتی خللی وارد نمی آورد  و همواره بیماران و جمعیت تحت پوشش نفت در اولویت قرار دارند.

 دکتر هاشمی با اشاره به قابلیت های بالای واحد دندانپزشکی مشهد گفت: در حال حاضر  امکان بهره برداری بیشتر از امکانات دندانپزشکی مشهد  وجود دارد. از 11 یونیت موجود این واحد تنها 3 یونیت در شیفت عصر فعال است که می توان برای فعال شدن سایر یونیت ها برنامه ریزی کرد .

وی عنوان کرد: در این طرح کل جمعیت تحت پوشش مورد معاینات دندانپزشکی قرار می گیرند و با آموزش بهداشت و انجام اقدامات  پیشگیرانه  نظیر جرم گیری و بروساژ، فلورایدتراپی و فیشورسیلانت از ایجاد بیماریهای دهان و دندان پیشگیری می شود.

مسوول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، درباره نتایج و دستاوردهای این طرح خاطرنشان کرد: البته انتظار می رود که اجرای این طرح پس از گذشت حداقل 3-2 سال اثرات واقعی خود را بر جمعیت طبی بگذارد ولی با توجه به این که همزمان با معاینات غربالگری و خدمات پیشگیرانه، اقدامات درمانی هم برای بیماران انجام گرفته است، مقایسه آماری سال های 94 و 95 و 96 حکایت از کاهش چشمگیر درمان های ریشه دارد، که این خود یکی از اثرات برجسته اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح ارائه خدمات سطح یک شامل خدمات پیشگیرانه  و ترمیم های سطحی منجر به کاهش نیاز به خدمات سطح2 یعنی درمان های پیشرفته و پر هزینه شده است، اظهار داشت: اگر این اقدام در سطح سازمان صنعت نفت کشور به طور کامل اجرا شود، به جرات می توان گفت تحولی عظیم در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برای اولین بار توسط صنعت نفت رقم خورده است .

۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۲,۵۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید